Vierkante gaten boormachine, wat doe je ermee?

jcs-87

Actieve deelnemer
24 jul 2022
25
4
36
Heijningen
Beste Forum leden,

Ik ben in het bezit van een vierkante gaten boormachine. Buiten het feit dat het erg leuk is voor kinderen om vierkante gaten te boren (en voor ons natuurlijk ook), heb ik niet heel veel ideeën waarvoor ik hem allemaal kan inzetten. Pen/gat verbindingen, maar volgens mij moet hij veel breder inzetbaar kunnen zijn.

Het is een krijgertje die ik inmiddels weer werkend heb, moet nog wel wat vet op de draai mechanieken van de tafel komen. En tzt zal ik de motor eens na laten kijken door een kennis of deze nog in orde is, nog voldoende kracht levert in vergelijking met toen hij nieuw was. Voor nu loopt hij prima naar mijn idee.

Wie heeft er 1, en wat doen jullie ermee. Of wie zou wel weten wat ze ermee zouden doen als ze er 1 hadden staan.

Er zit ook een adapter bij bij met beschermkap om het als kolomboor te gebruiken. Deze is origineel.
Ik heb een soort folder gevonden waarvan ik denk dat het hem is maar ook dat weet ik niet zeker.

Wie weet welke machine dit is en hoe hij inzetbaar kan zijn?

Groet Jaimy
 

Bijlagen

  • IMG-20220716-WA0015.jpg
    IMG-20220716-WA0015.jpg
    104,8 KB · Weergaven: 120
  • 20220714_151601.jpg
    20220714_151601.jpg
    100,5 KB · Weergaven: 99
  • IMG-20220718-WA0011.jpg
    IMG-20220718-WA0011.jpg
    95 KB · Weergaven: 124
  • Multico M.pdf
    2 MB · Weergaven: 8

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.091
403
te gebruiken voor het maken van gaten die een onderdeel zijn van een pen in gat verbinding.
leuk spul als je de ruimte hebt
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
582
156
Ik gebruik mijn Powermatic alleen voor rechthoekige constructieve gaten voor het huisvesten van pennen. De laatste maak ik op de Woodrat of de lintzaag. Een vierkante gatenboor werkt niet in multiplex. Het hout moet in één richting kunnen wijken voor de beitel. Uiteraard kun je verbindingen decoratief vormgeven.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.739
400
Lijkt me toch echt wel het enige doel waarvoor je dergelijke machine kan inzetten. Het enige waar ik nog op kom is een gat voor de steel van een hamer, maar ook dat...

Tenzij je decoratieve paneeltjes wil maken door enkel de beitel te gebruiken en telkens de 4 scherpe hoeken lichtjes in het oppervlak te drukken 😄
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.623
1.143
Fryslân
Zo te zien heb je een Multico Ts3. Als dit een krijgertje was, dan heb je een goeie deal gehad. Als ik de prijzen op internet bekijk, dan gaan ze voor rond de 1500 euro van de hand.

Ik heb een kleinere multico machine, en gebruik deze voor gaten te steken tbv pen en gat verbindingen voor voornamelijk kastdeuren. Sinds ik hem heb, gebruik ik de machine regelmatig. Nieuwe boren in verschillende maten zijn nog goed verkrijgbaar. Zorg wel voor scherpe bijtels om mooie gaten te krijgen.
De machine die jij hebt, is een zeer degelijke machine en ben ik stiekem wel een beetje jaloers op. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: jcs-87

hdv

Post veel
24 nov 2019
864
449
Noord-Veluwe
Ook handig voor zogenaamde "breadboard ends" als je zelf platen verlijmt. Ik heb de mazzel dat ik een langgatboor op mijn combinatiemachine heb, maar jouw machine is er ook heel geschikt voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: jcs-87 en Petrolhead

jcs-87

Actieve deelnemer
24 jul 2022
25
4
36
Heijningen
Zo te zien heb je een Multico Ts3. Als dit een krijgertje was, dan heb je een goeie deal gehad. Als ik de prijzen op internet bekijk, dan gaan ze voor rond de 1500 euro van de hand.

Ik heb een kleinere multico machine, en gebruik deze voor gaten te steken tbv pen en gat verbindingen voor voornamelijk kastdeuren. Sinds ik hem heb, gebruik ik de machine regelmatig. Nieuwe boren in verschillende maten zijn nog goed verkrijgbaar. Zorg wel voor scherpe bijtels om mooie gaten te krijgen.
De machine die jij hebt, is een zeer degelijke machine en ben ik stiekem wel een beetje jaloers op. ;)
Kijk nu weet ik in elk geval wat ik heb staan. Het krijgertje moest wel nog even aan de gang geholpen worden, hij is grotendeels uit elkaar geweest en schoon gemaakt en dergelijke. En ik ben de buurman nog wel wat uurtjes hulp verschuldigd ;-).

Onderdelen heb ik niet hoeven te vervangen dus degelijk kan wel kloppen ja.
 

jcs-87

Actieve deelnemer
24 jul 2022
25
4
36
Heijningen
Ik gebruik mijn Powermatic alleen voor rechthoekige constructieve gaten voor het huisvesten van pennen. De laatste maak ik op de Woodrat of de lintzaag. Een vierkante gatenboor werkt niet in multiplex. Het hout moet in één richting kunnen wijken voor de beitel. Uiteraard kun je verbindingen decoratief vormgeven.
Toevallig met wat underlayment geprobeerd, met een klos eronder en rustig druk zetten (en je boor goed afstellen) dan gaat dat prima hoor. Randjes zijn niet super strak maar zeker acceptabel.
 

Bijlagen

  • 20220731_180149.jpg
    20220731_180149.jpg
    62,7 KB · Weergaven: 71
  • 20220731_180157.jpg
    20220731_180157.jpg
    68,1 KB · Weergaven: 73

jcs-87

Actieve deelnemer
24 jul 2022
25
4
36
Heijningen
Het resultaat valt mee, maar om er nou een pen en gat verbinding mee te maken 🤔

Ik zou het niet snel gebruiken in underlayment, en dit is de goedkoopste. Maar het valt inderdaad mee dus "het werkt niet" vind ik dan persoonlijke een verkeerde opmerking. Het is niet fraai, maar zeker nog het proberen waard met kwalitatieve platen, en een scherpe boor, deze is waarschijnlijk nog naar de kl-te geholpen door de vorige eigenaar...


Helaas niet veel meer toepassingen voor de machine, ik had gehoopt nog wat meer toepassingen te leren maar helaas. Voorlopig staat het leuk in de werkplaats.

Bedankt voor het meedenken iedereen.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
582
156
Ik zou het niet snel gebruiken in underlayment, en dit is de goedkoopste. Maar het valt inderdaad mee dus "het werkt niet" vind ik dan persoonlijke een verkeerde opmerking. Het is niet fraai, maar zeker nog het proberen waard met kwalitatieve platen, en een scherpe boor, deze is waarschijnlijk nog naar de kl-te geholpen door de vorige eigenaar...


Helaas niet veel meer toepassingen voor de machine, ik had gehoopt nog wat meer toepassingen te leren maar helaas. Voorlopig staat het leuk in de werkplaats.

Bedankt voor het meedenken iedereen.
Voor gaten is het perfect. Ga maar eens frezen en dan recht hakken. Deed ik voorheen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.