Wat gaf de doorslag voor de 4 ipv de 4 1/2...? Ik heb nu een 5 1/2 en een 3.... maar nog een extra model is nooit weg. dan is de voor de hand liggende keuze een 4 1/2... maar een 4 is ook een optie.
Verklaar je nader...? Je zocht toch een zoetschaaf met als toevoeging veel kops hout te gaan schaven? Dan laat je eigenlijk meest optimale liggen? Omdat de beitel niet goed vast zou zitten (bij een LN)? Tuurlijk kan je ook kopsschaven met een "normale" schaaf, maar dat was de vraag niet.Yep.
Toen ik zag hoe de 164 beitel op zijn plaats werd gehouden was het enkel nog kiezen tss 4 en 4 1/2. [...]Jos
Wat gaf de doorslag voor de 4 ipv de 4 1/2...? Ik heb nu een 5 1/2 en een 3.... maar nog een extra model is nooit weg. dan is de voor de hand liggende keuze een 4 1/2... maar een 4 is ook een optie.
Verklaar je nader...? Je zocht toch een zoetschaaf met als toevoeging veel kops hout te gaan schaven? Dan laat je eigenlijk meest optimale liggen? Omdat de beitel niet goed vast zou zitten (bij een LN)? Tuurlijk kan je ook kopsschaven met een "normale" schaaf, maar dat was de vraag niet.
Igg succes met je niewue schaaf, tis geen slechte keus hoor![]()
Is die low-angle nog low angle. Ik dacht dat LN A2 staal gebruikt en dat daar de hardheid/brosheid van het staal een hoek van 30° voor sommigen zelfs te weinig is. In dat geval hebben de 4 en de 164 een gelijkaardige basis hoek van ongeveer 45°. Het kon mogelijk anders zijn met een historisch vervangblad of met Japanse schaven die rond de 40° durven werken en in dat opzicht wel low angle zijn.
Low angle slaat op de hoek van het bed (/ kikker) van de schaaf waar de beiel op ligt, niet op de uiteindelijke hoek tss bovenste snijhoek en houtoppervlak.