Als je koude buitenlucht aanzuigt voor de verbranding dan worden de verbrandingsgassen ook kouder en geven die minder warmte af.
Als je warme lucht van binnen neemt voor de verbranding geeft de kachel wel meer warmte maar dan trek je koude buitenlucht in de kamer door gaten en kieren.
Dat komt op hetzelfde neer. Ik zou voor het eerste kiezen, verbrandingcircuit in/uit naar buiten en dus geen vervelende koude trek door alle gaten en kieren.
De hele boel buiten zetten is geen goed plan. Je gaat dan koude lucht gebruiken voor de verbranding en koude lucht opwarmen om de ruimte te verwarmen. Bovendien ga je de warme lucht die je binnen blaast langs kieren en gaten weer buiten jagen.
Als de verbrandingsgassen effectief 250gr zijn, denk ik dat je je trouwens weinig illusies moet maken over de efficiëntie.
Dan is er, zoals
@houtdraaierke65 zei, potentieel in een langere afvoerpijp (binnen) die kan afstralen .
Of, nog beter, een concentrische buis met binnenin de schouw en buitenom de aanvoer uit de kamer zodat die al voorverwarmd is voor die de kachel ingaat en er dan ook warmer uitkomt.
Dat is een beetje het principe van een condensatieketel. Opletten dat je de verbrandingsgassen niet afkoelt tot onder het dauwpunt want dan ga je corrosieproblemen krijgen, maar dat risico lijkt me niet heel groot.