Als contrast met al die mooie en gelikte staaltjes van houtbewerking zal ik een paar foto's plaatsen van een grofstoffelijke reparatie met materiaal zoals dat in Amerika in de houtframe-bouw wordt toegepast.
Het huis waar ik nu woon heeft 2 kelders, 1 kelder waar ik m'n werkplaats aan het inrichten ben en waar ook wat opslag is van eigenlijke overbodige spullen en een tweede voor de boiler en de oliebrander van de CV. Die laatste kelder is met een trap te bereiken die gemaakt is met kant en klare onderdelen. Gezaagde trapbomen die uitgelegd zijn voor verdiepinghoogten van 8 feet (ca 250 cm) en 2" x 12" (4 x 28 cm) als treden. Die rare Amerikanen geven de nominale maten op terwijl het hout door schaven en zagen kleiner in de maatvoering is.
Die trap eindigde op een platform op de betonnen keldervloer. Door lekkage van de erboven gelegen badkamer was het hout gaan rotten. Pas toen iemand door het platform zakte had men het in de gaten. Normaal gesproken komt niemand in die kelder tenzij er iets met de zekeringen of apparatuur mis is.
Maar dat soort van mankementen zorgen bij mij voor jeukende vingers. Dus de zaak opgemeten, schets gemaakt en materiaal ingekocht. Als hout had ik 2 x 4 en 2 x 6 nodig. Eerst twee planken tegen de muur geschroefd. Vervolgens het frame afgemaakt met een steun in het midden ter hoogte van de middelste trapboom. De hoekverbindingen maakt ik met metalen hoekverbinders uit de framebouw. Alleen gebruikte ik schroeven in plaats van spijkers. Omdat er een gietijzeren pijp van het riool langs de muur liep moest ik een extra steun aanbrengen.
Vervolgens gingen planken op het frame. Het uitsparen van het gat gaf wat extra werk zonder decoupeerzaag. Als laatste een pasgemaakt deel vast geschroefd en klaar was Kees. Uit mijn onvrede met die bezopen duimen en voeten heb ik het plankier precies een meter breed gemaakt.
Op één van de foto's zie je twee attributen die veel bij de framebouw worden gebruikt. Je kan er hoeken mee afschrijven maar ook de gecompliceerde hoeken berekenen als je een puntdak maakt. Je moet er even op studeren maar als je het door hebt kan je er snel en vrij nauwkeurig mee werken. M'n Festool T15 was de ster van de show, onvermoeibaar en ik kon in de vreemdste hoeken schroeven.
Door de eigenaardigheden van het forum dient men de foto's in omgekeerde volgorde te bekijken.
Attached files

Het huis waar ik nu woon heeft 2 kelders, 1 kelder waar ik m'n werkplaats aan het inrichten ben en waar ook wat opslag is van eigenlijke overbodige spullen en een tweede voor de boiler en de oliebrander van de CV. Die laatste kelder is met een trap te bereiken die gemaakt is met kant en klare onderdelen. Gezaagde trapbomen die uitgelegd zijn voor verdiepinghoogten van 8 feet (ca 250 cm) en 2" x 12" (4 x 28 cm) als treden. Die rare Amerikanen geven de nominale maten op terwijl het hout door schaven en zagen kleiner in de maatvoering is.
Die trap eindigde op een platform op de betonnen keldervloer. Door lekkage van de erboven gelegen badkamer was het hout gaan rotten. Pas toen iemand door het platform zakte had men het in de gaten. Normaal gesproken komt niemand in die kelder tenzij er iets met de zekeringen of apparatuur mis is.
Maar dat soort van mankementen zorgen bij mij voor jeukende vingers. Dus de zaak opgemeten, schets gemaakt en materiaal ingekocht. Als hout had ik 2 x 4 en 2 x 6 nodig. Eerst twee planken tegen de muur geschroefd. Vervolgens het frame afgemaakt met een steun in het midden ter hoogte van de middelste trapboom. De hoekverbindingen maakt ik met metalen hoekverbinders uit de framebouw. Alleen gebruikte ik schroeven in plaats van spijkers. Omdat er een gietijzeren pijp van het riool langs de muur liep moest ik een extra steun aanbrengen.
Vervolgens gingen planken op het frame. Het uitsparen van het gat gaf wat extra werk zonder decoupeerzaag. Als laatste een pasgemaakt deel vast geschroefd en klaar was Kees. Uit mijn onvrede met die bezopen duimen en voeten heb ik het plankier precies een meter breed gemaakt.
Op één van de foto's zie je twee attributen die veel bij de framebouw worden gebruikt. Je kan er hoeken mee afschrijven maar ook de gecompliceerde hoeken berekenen als je een puntdak maakt. Je moet er even op studeren maar als je het door hebt kan je er snel en vrij nauwkeurig mee werken. M'n Festool T15 was de ster van de show, onvermoeibaar en ik kon in de vreemdste hoeken schroeven.
Door de eigenaardigheden van het forum dient men de foto's in omgekeerde volgorde te bekijken.
Attached files




