Vervangen afwerking tuinhuisje

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
In juni 2018 heb ik een blokhut in mijn tuin gebouwd. Het is mijn brouwerij en opslag van grondstoffen. Ik wilde het vurenhout milieuvriendelijk en klassiek behandelen met een watergedragen beitssysteem. Het Zweedse merk Moose Färg kruiste mijn pad en de gegevens op hun website leken me wel wat. Na het lezen van de gebruiksaanwijzing heb ik nog 3 maanden gewacht met het opbrengen ervan. Het hout moest eerst wat verouderen. In oktober was het zover. de beits dekte vrij slecht en er moesten 3 algen aangebracht worden.
Het resultaat van het gebroken wit was erg mooi, zeker in combinatie met accenten om de deur en raam in grijsblauw.

Na een jaar echter begon de beits (die niet in het hout getrokken was) maar er op lag, los te laten, vnl. op de zuidzijde en op het dak. Nu na de 2e winter ziet het er zo uit.

DSCN1752 (Medium).JPG

DSCN1755 (Medium).JPG

DSCN1757 (Medium).JPG

Ik heb de Nederlandse importeur-verdeler hiervan in kennis gesteld. Deze dit het af met de opmerking dat het normaal was, zeker voor de liggende delen. De website geeft echter aan dat je pas na 5 jaar weer wat onderhoud moet plegen! Desgewenst kon ik wel een paar procentjes korting krijgen op een nieuwe aankoop. Mooi niet dus, nooit meer Moose Färg!!!

Nu is mijn vraag aan jullie wat kan ik het beste gebruiken over dit inferieure product heen. Ik wil de boel met een vlakschuurmachine wel zoveel mogelijk opschuren en een andere betere afwerking aanbrengen.Op dit moment zie ik de bomen door het bos niet meer. Het moet wel weer gebroken wit zijn.

Wie heeft adviezen?
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik heb ook zoiets achtig gehad.

Ik heb er verf van koopmans op gezet.
In de lak zit lijnolie, dus hij voed het hout en trekt erin, en hij heeft een mooi kleurtje.

Ik weet niet wat de andere forumleden adviseren, maar ik heb er maar 1 laag opgezet omdat ik te lui was en omdat het al oktober was, maar het zit er al 2jaar op, en ziet er keurig uit.


Succes nog.

Gr Danny
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Wachten met opbrengen? stond dat echt in de handleiding?
Persoonlijk schilder ik bij voorkeur dergelijke delen rondom 2* voordat ik ze opbreng.
produceert dat brouwproces stoom/waterdamp?
heb je dampdichte folie binnen ?

mijn schuur heb ik in de sigma 2u schakelverf staan dat heb ik vorig jaar na bijna 12 jaar opnieuw in de verf gezet.
en dat zag er nog stukken beter uit dan jouw schuur.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Het echte brouwen en koken gebeurd buiten. Binnen wordt er geen stoom of waterdamp geproduceeerd. Het rare is dat aan de zijkant waar de deur en raam is nauwelijks problemen zijn. Het is dus alleen de zuidzijde en de bovenkant van de windveren.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Sorry (Ik ben een echte Scandinavië-fanaat!!!) dat ik weer met een Zweeds product kom aanzetten: SADOLINS! Echt goed spul! Van mijn ouderlijk huis zat en zit alles in de Sadolins. Al 50 jaar! En ik zie dat die nu ook kleuren hebben. Mijn moeder liet indertijd een tuinhuisje met een goedkoper alternatief behandelen, met als gevolg dat ik na een paar jaar het hele ding kon op krikken om de onderste planken te vervangen!
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ook ik ben falikant de mist in gegaan met een mooi zwitsers eco prodct "Suncare"

Ik had 80 m2 prachtig noesten vrij siberisch larix voor mijn werkplaats 2 weken lat voor lat staan in kwasten eerst een laag anti UV en daar na twee lagen emulsie
Het zag er na bevestiging prachtig uit mijn werkplaats leek wel een meubelstuk
Na twee jaar begon de ellende, velletjes lak vlogen er zo af en nu is alles er af , heb ik een donker grijze schuur en heeft het Larix heftig te lijden. Ik laat het maar zo en als de latten er afvallen begin ik wel opnieuw maar dan met iets goeds. Ik heb er van geleeerd zeg maar.
Dus gebruik voortaan alleen middelen die zich echt bewezen hebben.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
De zuidzijde en de liggende delen is logisch dat dat als eerste slecht wordt. De inwerking van de zon levert versnelde veroudering op. In de praktijk betekend dat die delen vaker schilderen dan de overige kanten.

M.vr.gr. Jan
Dat zou betekenen dat je in dit geval met deze verf/beits elk jaar opnieuw moet kwasten. Lijkt me niet helemaal normaal.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Laat maar weer eens zien dat watergedragen coatings, zeker die voor consumentengebruik, nog steeds van belabberde kwaliteit zijn. Zeker voor buiten zou ik altijd een oplosmiddelgedragen coating gebruiken. Persoonlijk zou ik een teer/creosoot product nemen, maar in gebroken wit zijn die wel erg dun gezaaid ;-) Ik zou naar een professionele verfleverancier stappen en om een oplosmiddelrijke verf voor buiten vragen. Wellicht een bevriende huisschilder vragen waar hij (of zij) de verf haalt, en eventueel, als die leverancier niet aan particulieren levert, vragen of hij als tussenpersoon op kan treden.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik heb inmiddels advies ingewonnen en Wijzonol dekkend halfglans aangeschaft. Het is een zgn. 1-potsysteem dat heel prettig te verwerken is.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Pieter,

staat dat huisje rechtstreeks op je tegels? Het lijkt dat daar wel regelmatig water staat. Kan je daar iets waterdicht tussen steken (rubber ofzo), dan blijft die plank niet meer continue nat, en wordt de slijtage vertraagd.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Het huisje staat op een balkenlaag van merbau. De onderste planken aan alle kanten zijn niet origineel maar geimpregneerde planken die ik van een schutting over had. Zoals te zien reageren ze ook anders.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.