Hij doet t :lol:
Omdat ik vanwege de beperkte ruimte de zaag voor verschillende maten moet verplaatsen heb ik naast de wand een rolmaat vastgeschroefd. Op het frame zitten een paar alu plaatjes waar ik het eind van de rolmaat in kan schuiven. Zo kan ik makkelijk de maat afzetten van te voren. Verzon ik per omgeluk. :idea:
Ik bepaal waar ik zaag, zet het eind van de rolmaat daar vast en rij de zaag daar ook heen en fixeer hem.
Ik dacht eerst een stuk of 6 rolmaten te moeten slopen met allerlei ingewikkelde draaikokertjes. Dat hoeft dus niet, en ik kan de zaagposities heel nauwkeurig afstellen.
Misschien moet ik er aan de andere kant ook een rolmaat opschroeven, kan ik van twee kanten werken.
De aanslag is een aluminium blokje dat over een staaf heen schuift en met een soort hendeltje (staaf met draad) vastgezet kan worden.
Het resultaat is, behalve de hoeveelheid zaagsel overal (moet ik nog wat aan doen), ruim binnen mijn marge van nauwkeurigheid (halve mm). En haaks. Anders dan bij de bouwmarkt (dat zeg ik) waar ik laatst over 90 cm een verschil van 1,5mm ontdekte. Slordig!
Eerste resultaat:
P.S. Dat ligt op de kniptafel (zie andere thread, toch maar uitschuifpoten met pen).
Nu nog de verticale instelling.
Daarna ga ik verder met de frees. Dat levert nog wel wat problemen op. De plaat wil alle kanten heen gaan dus ik moet dat of een of andere manier zien te fixeren, zonder dat ik met die klemmen meer dan 3mm boven de plaat uit kom, anders kan de wagen er niet overheen.
En die plastic doppen om de plaat op te leggen is een fiasco. Ze zitten altijd op de verkeerde plaats, waardoor kleinere plaatjes gaan wippen dus dat moeten houten latten worden, zodat ze de plaat over de hele lenge ondersteunen. Da's zo gefikst

verder blijft het aandrukwieltje onderaan hangen op het hoekprofiel waar de plaat op staat, daar moet due een stukje vanaf. Helaas levert dat wat sloop en herbouw werk op, ze moeten er af

voor de aanpassing.
Attached files