Verstelbare profielschaaf

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
197
69
Hier soms daar
Dit is een zogenaamde "twee master" variant Duitse \ Oostenrijkse herkomst "Falzhobel"
Kan geen stempel zien van de maker.
Sommige model hebben nog een voorsnijder.
Denk dat dit soort tot in de jaren 80 gemaakt werden?

Het rechte ijzer zit scheef zoals bij de Stanley 46 om tegen de draad in te schaven.
Dado en profiel tegelijk schaven.

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
163
212
Vlijmen
Misschien lijkt het zo enkel op de foto, maar staan de schaafijzers juist van elkaar af qua hoek? Zou dan raar zijn om de 2 beitels tegelijk te laten werken, toch? Dan lijkt het meer als een soort combinatie schaaf waar de ene kant een dado/rebat kan schaven en de andere een afwerking, maar dan los van elkaar?

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.297
1.125
Enschede
ingoogni.nl
Dan lijkt het meer als een soort combinatie schaaf waar de ene kant een dado/rebat kan schaven en de andere een afwerking, maar dan los van elkaar?
Dat was mij eerste gedachte, maar dan, beide delen zijn even hoog. Dan word je dado niet erg diep, de andere kant houdt je tegen. En waarom zou je dan de breedte instelbaar maken?

Misschien kan @wjordan ons meer vertellen?

• Leuk
Waarderingen: teun van bloemendal

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
104
71
23
Den helder
Bij de oosterburen kwam ik deze advertentie voor een schaaf tegen. Heeft iemand enig idee van de specifieke toepassing van deze schaaf?
Hoi knotwilg

Ben niet per se een expert op schaven gebied, maar dacht deel toch even mijn gedachte over deze, want mij heeft wel een vermoeden qua waarvoor het gedient zou kunnen hebben😅🥸

Misschien een hele gekke gedachten, maar zou het misschien om een verstelbare window sash profiel te kunnen maken zijn of zo? Daar doet dat profiel met de 2 schaafijzers me een beetje aan denken, omdat dan 1 kant een rechte vlakke schaafvlakte had, in het midden een "holte" voor een soort tong ( vondt de window sash altijd lijken alsof het tong en groef kon doen namelijk 😅) en dan aan de andere kant een profiel.

Kijk maar eens hoe dit schaafijzers een beetje lijkt op de profielen die op u schaaf ook zitten, alleen dan in de lengte in 2 gedeelt

Hopelijk helpt het u met het uitzoeken hiervan. Veel succes ermee verder😁

Met vriendelijke groet Teun

Bijlagen

• IMG_9391_medium.jpg
    IMG_9391_medium.jpg
    6,4 KB · Weergaven: 2
  • thumb_img_4968_1024.jpg
    thumb_img_4968_1024.jpg
    64,1 KB · Weergaven: 2

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.297
1.125
Enschede
ingoogni.nl
Een "sash window" is een schuifraam. Profielen voor een schuifraam. Zou zo maar kunnen Teun. Ik ga op zoek want kan me zo niet voorstellen hoe het werkt met zo'n raam en het profiel, maar daar zijn vast wel filmpjes over.

Het schaafijzer en de profielen hebben inderddad veel weg van hoe de houten schaaf er uit ziet en in Duitsland en omgeving heb/had je ook veel schuiframen. Soms zelfs dubbel in de dikke muren. Een binnen een buiten. Dan heb je een soort mini serre of kasje op je vesterbank.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.297
1.125
Enschede
ingoogni.nl
@teun van bloemendal Helemaal goed! :love: Sash

Maar vooral deze, een hele lijst met filmpjes over het hoe en wat:

• Leuk
Waarderingen: kees poortman

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
104
71
23
Den helder
Een "sash window" is een schuifraam. Profielen voor een schuifraam. Zou zo maar kunnen Teun. Ik ga op zoek want kan me zo niet voorstellen hoe het werkt met zo'n raam en het profiel, maar daar zijn vast wel filmpjes over.

Het schaafijzer en de profielen hebben inderddad veel weg van hoe de houten schaaf er uit ziet en in Duitsland en omgeving heb/had je ook veel schuiframen. Soms zelfs dubbel in de dikke muren. Een binnen een buiten. Dan heb je een soort mini serre of kasje op je vesterbank.

Hoi knotwilg,

Ja ik snapte het op zich ook weinig van hoe het zou werken, dus als u iets erover zou vinden, dan zou ik het ook graag willen horen als dat kan😁

Dacht gooi het er gewoon even in. Want je weet maar nooit natuurlijk 🤣

• Leuk
Waarderingen: kees poortman

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
104
71
23
Den helder
@teun van bloemendal Helemaal goed! :love: Sash

Maar vooral deze, een hele lijst met filmpjes over het hoe en wat:
Hoi knotwilg

U was me net voor hihi

Nou gelukkig heeft het u geholpen, veel plezier of succes er verder mee, en bedankt voor het delen van wat u erover gevonden had😁

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.