Verstek verbinding gebroken, wat nu?

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
406
153
Zuid Holland
Ik ben bang dat je met 'zwaardere houtlijm' een 1-component PU lijm ('bruislijm') bedoelt? Indien ja - dan gauw weggooien die lijm, en de verbinding opnieuw lijmen met een D3 (of liever nog D4) witte houtlijm (PVAc) lijm, of eventueel een echt watervaste houtlijm (zoals een ureum formaldehyde lijm of resorcinollijm). PU bruislijm is geen lijm (kort door de bocht...)
Henk ik heb teruggezocht en veel mooie uitleggen van je gelezen (tof hoor, die vakkundige uitleg) maar kon niet iets duidelijks vinden over pu-bruis. Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat je dit niet al een behandeld hebt... Klopt dat?

Karen WGS

Nieuw lid
22 feb 2025
9
3
Amsterdam
Ik heb Bison Woodmax power gebruikt. Geen PU of bruis. Ik heb de boel losgehaald maar ben nog niet klaar met het wegsteken en schuren van de lijm … niet het leukste klusje. Wel leerzaam dit 😂

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.171
1.121
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mm. Ik heb zelf geen ervaring met Woodmax maar de verhalen hierover zijn doorgaans positief...
Aan de andere kant - het is een flexibele, vullende lijm. Dat zijn meestal niet de beste constructielijmen (PVAc, resorcinol, fenol-formaldehyde, ureum-formaldehyde, melamine-formaldehyde, allemaal echt sterke houtlijmen, vereisen een goede passing, zijn dus niet vullend, en zijn, met uitzondering van PVAc ook niet flexibel. Een PVAc haalt zijn maximale sterkte overigens ook alleen bij een zo dun mogelijke lijmnaad, dus dan is flexibiliteit niet heel relevant meer).

Heel kort door de bocht zijn het een soort silikonenkitten (SMP - silane-modified polymer). Zie b.v. Silyl modified polymers - Wikipedia of Polymère modifié silane — Wikipédia voor een eerste blik in de chemische achtergrond. Er zijn twee typen, op basis van polyether-ketens en op basis van polyurethaan-ketens. De ketenverlenging en (eventueel) crosslinking bij uitharden vereist echter nog steeds vocht, en er komt methanol of ethanol bij vrij. Vooralsnog zou het, gezien alle technische informatie die ik kan vinden, niet mijn voorkeur hebben voor het toepassen als een constructie-houtlijm. Eerder als een kierenvuller...

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.