Verstek verbinding gebroken, wat nu?

Karen WGS

Nieuw lid
22 feb 2025
5
0
Amsterdam
Hi Allen,

Wie heeft advies voor deze beginnend houtbewerker?
Ik ben wat te enthousiast met lijmklemmen bezig geweest voor de ene verbinding, waardoor een andere verbinding is gebroken, zie de foto’s.
Wat is jullie advies? Is er een truc om dit te herstellen? Of moet ik deze loszagen etc en opnieuw maken?

Dank alvast voor jullie advies!
Karen

Bijlagen

• IMG_9752.jpeg
    IMG_9752.jpeg
    99,5 KB · Weergaven: 22
  • IMG_9753.jpeg
    IMG_9753.jpeg
    90,9 KB · Weergaven: 22

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.402
1.055
Omgeving Leiden
Jammer.
Maar niet gaan prutsen. De verbinding is toch al los, dus inderdaad de blanke spieen eruit halen en de verbinding opnieuw maken.
De sleuven wel goed schoonmaken, van alle lijm ontdoen. Houtlijm op oude houtlijm houdt niet goed.

Gewoon nieuwsgierig: is het een bijzettafeltje met een vak voor tijdschriften?

Laatst bewerkt:

JanRB

Nieuw lid
27 dec 2014
13
3
59
Voorthuizen
Hoi Karen, weet niet hoe lang het al verlijmd is en welk lijm gebruikt is ?

Bij standaard witte houtlijm wil het nog wel eens lukken omdat na enig weken in warm water los te krijgen, vervolgens 2 dagen laten drogen en opnieuw verlijmen (met iets minder kracht op de lijmtang dan...;-)

Karen WGS

Nieuw lid
22 feb 2025
5
0
Amsterdam
Jammer.
Maar niet gaan prutsen. De verbinding is toch al los, dus inderdaad de blanke spieen eruit halen en de verbinding opnieuw maken.
De sleuven wel goed schoonmaken, van alle lijm ontdoen. Houtlijm op oude houtlijm houdt niet goed.

Gewoon nieuwsgierig: is het een bijzettafeltje met een vak voor tijdschriften?

Het wordt een vogelvoederhuisje met 2 niveaus in een Z-vorm. Het is een wat zwaardere houtlijm, niet de witte. Daar heb ik nu spijt van. Dus het schoonmaken wordt een stevige klus. Waarschijnlijk zagen en beitelen, of voorzichtig met de frees.

Karen WGS

Nieuw lid
22 feb 2025
5
0
Amsterdam
Hoi Karen, weet niet hoe lang het al verlijmd is en welk lijm gebruikt is ?

Bij standaard witte houtlijm wil het nog wel eens lukken omdat na enig weken in warm water los te krijgen, vervolgens 2 dagen laten drogen en opnieuw verlijmen (met iets minder kracht op de lijmtang dan...;-)
De gebroken verbinding heb ik zo’n 1,5 week geleden verlijmd. Niet met gewone houtlijm, maar een wat zwaardere constructielijm. Ik weet het merk nu even niet meer (zwart/gele tube geloof ik).
Ben bang dat het weken ook niet gaat lukken. Is nl waterbestendige lijm …. Het werkstuk is een vogelvoederhuis en moet buiten in het bos staan …

Karen WGS

Nieuw lid
22 feb 2025
5
0
Amsterdam
de verbinding staat open
zaag ze door
maak/zaag de sleuven voor de veren groter dan ze nu zijn
dan hoef je niks af te schuren
Ja, dat was mijn idee ook. De hele verbinding openzagen, de inzethoutjes ook wegzagen/beitelen/frezen. En het opnieuw doen. Veel werk, ingewikkelde hoeken, dus ik hoopte op een ‘magic trick’ 🫣

JanRB

Nieuw lid
27 dec 2014
13
3
59
Voorthuizen
De gebroken verbinding heb ik zo’n 1,5 week geleden verlijmd. Niet met gewone houtlijm, maar een wat zwaardere constructielijm. Ik weet het merk nu even niet meer (zwart/gele tube geloof ik).
Ben bang dat het weken ook niet gaat lukken. Is nl waterbestendige lijm …. Het werkstuk is een vogelvoederhuis en moet buiten in het bos staan …
Hoeft op zich niet zo'n probleem te zijn, zoals door anderen al opgemerkt de inzetstukjes eruit zagen, hetzelfde voor de plankjes mochten ze nog vastzitten, misschien heb je iemand in de buurt met een cirkelzaagtafel, dan kan het met 1 min opgelost zijn ? (ik zit in Voorthuizen en wil je prima even helpen)

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.402
1.055
Omgeving Leiden
Het wordt een vogelvoederhuisje met 2 niveaus in een Z-vorm. Het is een wat zwaardere houtlijm, niet de witte. Daar heb ik nu spijt van. Dus het schoonmaken wordt een stevige klus. Waarschijnlijk zagen en beitelen, of voorzichtig met de frees.
Een vogelvoederhuisje. Ik was duidelijk op het verkeerde been gezet.
Van wat ik zie, denk ik dat je met een handzaag de spieen er uit kan zagen door zaagsnedes naast elkaar te maken. Daarna met een beitel de boel schoonsteken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.