Versleten trap herstellen

DaanKT

Nieuw lid
11 jul 2020
8
2
Amsterdam
Ik hoop dat ik de juiste forumrubriek gevonden heb voor deze vraag. Zo niet, dan hoor ik graag waar dit wel thuis hoort :)

In ons trappenhuis zitten vier 100 jaar oude houten trappen. Deze wordt gebruikt door 3 appartementen, en dus behoorlijk intensief gebruikt.

Trap.jpg

De treden van de onderste trap hebben hierdoor het meeste slijtage, zoals te zien op de foto's. Te zien is ook dat in de trap nogal wat knoesten zitten, en omdat deze niet versleten zijn, zijn er grote hoogteverschillen, tot ongeveer 10mm.

Holte .jpg

Knoest 2.jpg

Ook is te zien dat de op de plek van de knoesten het oude tapijt als eerste is doorgesleten, omdat het hout daar harder is en uitsteekt.

Slijtage 1.jpg

Slijtage 2.jpg

Binnenkort wordt de trap opnieuw gestoffeerd, inclusief dempend ondertapijt. Ik wil voorkomen dat het nieuwe tapijt weer extra gaat slijten op de plek van de knoesten. Ook de ergste holtes zou ik willen opvullen.

Ik had het idee om de slechte treden 10mm diep in te frezen en er een 50mm brede (hard-)houten lat in te lijmen. De rest van de holte is dan op te vullen met gewone 2K-vuller.

Mijn vraag is; heeft iemand hier ervaring mee? Waar moet ik op letten? Is het makkelijk door de knoesten heen te frezen? Hoe kan ik dat frezen het beste aanpakken?
Welk hout is hiervoor geschikt? Ik heb nog resten Padoek en Ipé liggen.
Lijmen met gewone houtlijm of constructielijm?

Of zijn er andere (betere) methodes om dit op te lossen?

Zoals gezegd, het geheel wordt opnieuw bekleed, dus het hoeft niet allemaal superstrak te worden, en ik ga ook alleen de slechtste treden doen. Een volledige restauratie (met overzettreden), is wat mij betreft dan ook niet nodig.

Ik ben benieuwd naar jullie input! Alvast dank

AvdLinden

Post veel
30 apr 2014
841
224
Je zou er een nieuwe neus aan kunnen maken. En dan de rest vullen met 2K vuller? Hoewel ik bij dat vullen wel bang ben dat het weer loskomt van de trede en dus alleen aan de bekleding blijft hangen.

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
992
325
Twello
Frezen met een slee. Niet meer weghalen dan nodig, zal dan wel resulteren in verschillende diktes die je moet verlijmen, maar als je een VDB hebt moet dat geen probleem zijn. Bij geen VDB allemaal dezelfde diepte infrezen.
Ik zou gewoon weer naaldhout gebruiken, want wordt toch bekleed en gewone houtlijm.

Gerco

Actieve deelnemer
25 okt 2018
75
65
Je zou er ook overzettreden op kunnen zetten. Je kan ze zelf maken van bv 12mm multiplex. Dan zit je gelijk recht. Ik vraag mij wel af of je tapijt mag toepassen van de brandweer in een trappenhuis naar meerdere appartementen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.