Verschil vernis of een transparante lak

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Beste allen,

Ik ben een tijdje aan het googlen geweest, maar kom er toch nog niet helemaal uit. Wie kan mij uitleggen wat nu precies het verschil is tussen een kleurloze/transparante matte lak en een kleurloze matte vernis? Ik heb het idee dat ze voor veel van de zelfde toepassingen gebruikt kunnen worden en dat de uitstraling gelijk is, maar er zal ook vast ergens een verschil zitten. Wie o wie kan me dat inzicht geven? :)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
volgens mijn ervaring begint de verwarring bij de terminologie
'lak', 'vernis' en andere benamingen worden door mekaar gebruikt
mijn historisch begrip van vernis was dat dat een produkt uit de tijd van toen was, dat voor een gele schijn zorgde, met de jaren afbladerde, en schadelijke en hinderlijke solventen bevatte
de laatste jaren gebruik ik voor binnen een produkt dat niet vergeelt, niet hinderlijk is bij het binnenshuis verwerken, geen solventen bevat, en op waterbasis is
op de pot staat 'vernis'
op de naam kan je dus niet voortgaan
't is enkel de samenstelling en het aanvoelen bij gebruik die van belang zijn
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Iets concreter dan, ik heb even een klein beetje nodig, wilde daarvoor even een potje halen bij de gamma en checkte online even wat ze daar hebben staan. Nu kom ik bijvoorbeeld de volgende opties tegen:

1599640362087.png
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Die termen wordt vaak door elkaar gehaald, ik weet inmiddels de verschillen ook niet meer.

Het leuke van de gamma site is dat bij Rambo pantser vernis in de tekst ineens over lak wordt gesproken.
Op dezelfde site zie je de verschillen tussen lak en vernis staan. Echt duidelijk is het ook weer niet.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
bij gamma.nl vind ik voor rambo verschillende soorten
1599647701044.png
de 1ste die je vermeldt, is watergedragen
de 2de ook
tov de 1ste is er een bijkomende waarschuwing, dat er voor je ongeboren kind een risico bestaat
die is voor 250 ml 1,5 euro duurder
waarschijnlijk omdat die iets meer stootbestendig is
joop heeft het goed opgemerkt dat gamma de termen lak & vernis door mekaar gebruikt
watergedragen heeft bij mij altijd de voorkeur, want ik wil lange-termijn-risico's beperken
aan joris om de andere eigenschappen met mekaar te vergelijken
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Overigens heb ik geen specifieke voorkeur voor Rambo en/of de Gamma hoor, maar zo vergelijkend kwam bij mij de vraag naar boven wat het verschil tussen een vernis en een vergelijkbare lak zou zijn, vandaar het 'onderzoeken' daarvan.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Is het niet zo dat vernis de oudere naam is, van bv. lijnolie na koken met een oplosmiddel, en lak eerder de nieuwe naam voor chemische (dus niet natuurlijke) stoffen met oplosmiddel? Ik bedoel, Rembrand verniste zijn schilderijen wel, maar lakte ze niet. Vernis is ouder dan lak.

Natuurlijk is er tegenwoordig niet echt meer een verschil, dan. Tenzij je je vernis zelf maakt zelf vernis maken
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Zie wiki.. Vernis - Wikipedia

Misschien dat @henkverhaar het verlossende woord kan spreken?

Vernis zou ik als term gebruiken voor een blanke transparante afwerking, lak heeft een veel bredere lading. Beide zijn opervlakkige behandelingen terwijl olie een binnendringende werking heeft. Sinds Danish oil zijn er ook mengvormen op de markt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.