De eerste tekening van de lepelboor is duidelijk een afbeelding van de holle kant, als de tekeningen consistent zijn is de tweede vergroting 90° gedraaid en ook van de holle kant. Ik zou het verassende vind als het zo is dat de buiten kant van het einde van de lepel geslepen wordt. Ook laat mij lepelboren geen indicatie zien dat de bolle kant is geslepenDe tekening van de lepelboor laat de bolle zijde van boor zien, dat horizontale streepje geeft de "vouw" weer. Het aanscherpen is vergelijkbaar met een spindeldraaiguts, het is namelijk de vouw die afgewet word.
De eerste tekening van de lepelboor is duidelijk een afbeelding van de holle kant, als de tekeningen consistent zijn is de tweede vergroting 90° gedraaid en ook van de holle kant. Ik zou het verassende vind als het zo is dat de buiten kant van het einde van de lepel geslepen wordt. Ook laat mij lepelboren geen indicatie zien dat de bolle kant is geslepen Bekijk bijlage 67153
Dat geloof ik ook want die moet over de heel lengte hout kunnen snijden in tegenstelling tot de lepelboor die alleen bij het einde hout snijd. Maar het is leuk om de bevestiging van meerder bronnen te hebben, bedankt.
Maar eerste zien eens een fatsoenlijk booromslag te vinden, een moeilijk klus is het in mijn ervaring. Ik zou zeker geen geld geven aan een Stanley of die France model die bij Dick te koop staat.
Deze model heb ik vorig week in ontvangst kunnen nemenBekijk bijlage 67114.
Een hint : als je een slangenboor neemt om te gebruiken op een schroefmachine, best eentje gebruiken met voorsnijders omdat deze een strakker gat geven.Beste forumleden,
ik ben in de markt voor een booromslag met houtboren, maar kan iemand mij het verschil uitleggen tussen onderstaande boren? Het lijkt alsof de linkse boren de "traditionele" boren zijn die tegenwoordig niet meer gemaakt worden. De rechtse boren zijn op verschillende plekken nieuw te koop, is dit dan de vervanger van de linker boor? Wat is daadwerkelijk het verschil in gebruik, is er een die beter/fijner werkt? Ik hoor het graag, alvast bedankt!
Bekijk bijlage 67098Bekijk bijlage 67099
Dat zal de holle kant zijn. Maar ik zal eens een oude lepelboor opzoeken morgen en kijken hoe die geslepen is.
Uit de bouwkundige encyclopedie van Elsevier (1955)
"Het bijscherpen van de lepelboor moet altijd aan de binnenzijde van de vouw geschieden."