verschil steek - en hakbeitel

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
272
25
@chevy66 het gaat inderdaad om een schuur voor in de tuin, ik neem aan dat dit ook onder de noemer tuinhout, dus: hoeft niet extreem precies, valt? Het klopt dat deze balken ook niet perfect maatvast en overal recht en haaks zijn. Ik heb nog wel eens er een handje van de precies te willen werken, maar dan ga ik voor deze toepassing eens wat meer op zicht werken, ook een goede oefening!

@henkverhaar: dank voor de tip! Ik ga het even opzoeken of ze evt. nog aangeboden worden.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
272
25
hoi allemaal, nog even een actualisering: ik heb het toch niet kunnen laten de forste Sorby beitel te kopen. Heb hem eerst flink scherp gemaakt en daarna al flink gebruikt: een heel mooi gereedschap! Hij is wel een stuk forser dan de Narex 50mm, die voelt wat verfijnder aan, terwijl ik die voorheen al groot voelde aanvoelen - maar nu lijkt die subtiel en licht t.o.v. deze zware beitel. Ik merk dat ik beide beitels combineer en dat dat voor mij het prettigst werkt.

Ook de werkwijze wissel ik af om tot een halfhoutverbinding te komen - maar ik ervaar dit grote gereedschap als een goede aanvulling. Ik hoop er nog vele verbindingen mee te kunnen maken. Ik moet zeggen dat het meeste handgereedschap ook meer gebruikt wordt dan voorheen gedacht: de elektrische apparaten gebruik ik steeds minder...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.