Vers gezaagd eiken behandelen met olie: vochtpercentage?

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
48
4
Teuven, Belgie
Ik ben een pergola aan het maken van vers gezaagd eiken. Ik wil deze graag behandelen met olie om vergrijzing tegen te gaan, maar het vochtpercentage is nog te hoog. Op het product informatieblad van de olie staat dat het vochtpercentage maximaal 20% mag bedragen. Aan de buitenkant is het hout al terug gedroogd tot +/- 16%, maar op verse zaagsnedes meet ik 25 tot 30%. Ik vrees dat het hout dus nog te nat is om te behandelen.

Uiteraard zou ik de balken nog een tijdje te drogen kunnen leggen, voordat ik de pergola opbouw, maar hoe lang zou het dan moeten drogen om het terug te brengen van 25 naar 20%? Een andere optie is om de pergola gewoon op te bouwen en de komende maanden onbehandeld te laten, zodat het verder kan drogen, maar dan gaat het al heel snel vergrijzen, vrees ik. Wat kan ik het beste doen?
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
In alle opzichten het minste moeite kost het om te leren accepteren dat hout buiten vergrijst. Is dat wat je wilde horen? :unsure:

Op de verse zaagsnedes droogt het natuurlijk het snelst, maar hoe snel dat gaat is ook afhankelijk van waar je het te drogen legt, het verschil tussen 'onder de carport' of 'in de woonkamer bij de houtkachel' zal, je snapt het al, aanzienlijk zijn.

Je kunt ook nu bouwen en straks schuren, als het straks te grijs blijkt?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
vers hout direct verwerken is niet de beste way to go
ik denk dat eik per jaar 1 cm in de diepte droogt, dus laten liggen tot het weer zomer wordt
of toch nu bouwen en tegen de uv-stralen afschermen tot het droger is
 

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
48
4
Teuven, Belgie
In alle opzichten het minste moeite kost het om te leren accepteren dat hout buiten vergrijst. Is dat wat je wilde horen? :unsure:
Ja, dat is wel het makkelijkste, maar ik vind de warme originele kleur veel mooier.

Een andere overweging: het hout is al op maat gezaagd. De staanders zijn 190 x 70 mm. Deze maat past precies in de paalhouders die al verankerd zijn. Als ik hout verdere laat drogen, heb ik dan het risico dat de staanders gaan schotelen en dat deze niet meer in de paalhouder past?


IMG_20201013_095127704_HDR_2.jpg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
dan buig je die houders een beetje
(gaat nu ook gebeuren dat hout laat zich echt niet tegenhouden)
ook met olie gaat het vergrijzen zal alleen iets langer duren.

ik heb wel eens olie gebruikt op hout dat alleen een paar dagen in de zon had gestaan na het kappen van de boom.
dat werkte op zich prima (mijn doel was vooral het snel drogen af te remmen)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
op voldoende gedroogd eiken voor een poort heb ik reeds bangkirai-olie gebruikt
na meer dan een jaar in weer & wind ziet de poort er nog bijna even mooi uit
de olie geeft de kleur van het eik wel een andere tint
tenzij je een kleurloze olie neemt
maar hoe minder kleur in een produkt, hoe kleiner de weerstand tegen uv
bij eik mag je enkel rvs-beslag gebruiken omwille van het looizuur
hou ook de (slag)regen in het oog
staanders krijgen onderaan meer nat + zon te verduren
grijs is het eindstadium van alle hout buiten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.