Verlijmd lamel parket vloer verwijderen, wie heef het al eens gedaan?

Scheppie

Oud hout
10 dec 2009
2.505
439
Heelsum
Ik ben met de verbouwing van mijn woonkamer bezig, omdat ik 8 jaar geleden "vergeten" ben vloerverwarming aan te leggen moet de nog goede houten vloer er helaas uit. Het is een verlijmde houten lamel parket vloer die gelijmd is op een geëgaliseerde vloer.

Heeft iemand al eens zon vloer eruit gehaald en tips hoe dit te doen en wat vooral niet te doen?

Vloerdelen zullen circa 20mm dik zijn.

Bijlagen

• IMG_3431 Medium.jpeg
    IMG_3431 Medium.jpeg
    79,6 KB · Weergaven: 11

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.888
1.060
Moordrecht
Volledig verlijmd en je wil het hergebruiken? Succes. De multiplex onderzijde zal waarschijnlijk deels blijven zitten.. Maar wellicht heb ik het fout...

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.828
3.205
Klein-Brabant, Vlaanderen
ziet er geen makkelijke klus uit
het zijn smalle delen die in visgraat verlijmd zijn
als er een tand&groef op zit, loop je het risico om de tanden af te breken
het visgraat-patroon laat niet toe om er enkel stroken uit te halen

Scheppie

Oud hout
10 dec 2009
2.505
439
Heelsum
ziet er geen makkelijke klus uit
het zijn smalle delen die in visgraat verlijmd zijn
als er een tand&groef op zit, loop je het risico om de tanden af te breken
het visgraat-patroon laat niet toe om er enkel stroken uit te halen
ik ga ervan uit dat de vloer verloren gaat. gaat er alleen om om die er zo makkelijk mogelijk uit te krijgen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.828
3.205
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik ga ervan uit dat de vloer verloren gaat. gaat er alleen om om die er zo makkelijk mogelijk uit te krijgen.
ik zou een boor-breekhamer nemen met een 'spade' er op, zoals ze dat hier toch noemen
hoe meer horizontaal je breekt, hoe minder uitbraak in de onderliggende vloer
het beste is om de vloer nadien weer te egaliseren
hevige pijn, maar de juiste !

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
164
88
Wezep
Met de boor/breekhamer ga je er een grote bende van maken. Een vloertegel laat heel wat makkelijker los dan hout. Geen ervaring met het verwijderen van een hele houten vloer, wel met een paar goed verlijmde vuren latten en dat versplinterde gewoon. Dus veel werk om alles te verwijderen.
Al een offerte aangevraagd voor het laten verwijderen?

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.824
1.181
‘s-Hertogenbosch
Oud cirkelzaagblad op je cirkelzaag en stukken zagen van 0,5x 1 m en een goeie breekhamer doen wonderen. Inzagen en water geven wil soms helpen dat de lijm loslaat door het groeien van het parket maar geeft geen garantie.
Oftewel je kunt je parketvloer gewoon afschrijven, er heel uithalen gaat je niet lukken zonder delen te kort te komen.
Wat doe je met de vloerverwarming, infrezen of op net knopen of op noppenplaat leggen.
Als je een nieuwe smeervloer legt kom je alle leidingen tegen die er nu inzitten.
Met een nieuwe smeervloer moet je tevens rekening houden met droogtijd ( 1cm/week) zonder versneller.
Bij infrezen duurt het korter maar loop je het risico dat de smeervloer plaatselijk loskomt.

Groetjes John, en sterkte

Voorhetplezier

Actieve deelnemer
12 jan 2024
129
67
Hillegom
Bij mijn verbouwing hebben zij het geprobeerd, het was beukenstroken op spaanplaat broodjes, met het idee gleuven te frezen voor de vloerverwarming. Ook water hielp helemaal niet, in plaats van een droog zooitje was het een nat zooitje. Uiteindelijk ging de hele ondervloer met een persluchtbreekhamer eruit, wat oorspronkelijk ook de bedoeling was en zo ook in de offerte stond. Op die manier is het sneller, (anderhalve dag voor ca 85 m^2) en ook het legen van de vloerverwarming is veel makkelijker.
Als jij het toch wil proberen, sterkte.

• Leuk
Waarderingen: John1969

Scheppie

Oud hout
10 dec 2009
2.505
439
Heelsum
voor de duidelijkheid, er komt een gietvloer in, gaat alleen om het verwijderen van de vloer op een zo makkelijk mogelijke manier met minimale schade aan de ondervloer.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.824
1.181
‘s-Hertogenbosch
Als er een gietvloer inkomt alles eruit halen en een nieuw pakket opbouwen zodat het ook vlak wordt…. Ouwe ondervloeren willen nog wel eens gerepareerd zijn en hoogtes eruit gefoefeld en egaline . Mogelijk gipsresten en andere zaken waar een gietvloer niet mee accordeert elimineer je hier ook mee.
Makkelijk wordt het niet en je houdt vermoedelijk toch niks over van de ondervloer… Je nieuwe vloer kost ook eea, dus waarom bezuinigen op de basis van je nieuwe vloer of extra voorzichtig te werk gaan en uiteindelijk toch een hele hoop extra kosten krijgen van degene die de gietvloer met garantie gaat leggen… zoals een vochtscherm, gips isolerende primer of andere uitvluchten om garantiebepalingen te weerleggen….. Ik kan je vertellen dat deze vloeren mooi zijn maar ontzettend gevoelig voor onvolkomenheden als de ondergrond niet goed is….

Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
2.002
1.151
Omgeving Eindhoven
Ik heb ooit (in 2014) ook bij mijn schoonvader een aantal m2 parket weggehaald in de keuken, omdat er na de verbouwing een tegelvloer in zou komen. Het parket was daar direct op de zandcementvloer gelijmd, maar was er niet uit te krijgen zonder bijna de gehele lijmlaag achter te laten op de ondervloer. Ondanks dat de vloer er in '78 was ingelegd tijdens een snel-projectbouw en er al meerdere latjes los lagen. We hebben de meeste latjes er daardoor gewoon met de bats vanaf gekregen omdat ze al niet zo stevig meer vastzaten, de hoek die nog wel vast zat met de breekhamer en een (scherp geslepen) platte tegelbeitel.
Daar is uiteindelijk een deel van de zandcementvloer er uitgebroken (deels ook met parket en al) en een ander deel (waar minder lijm op de vloer zat) geschuurd met een komschijf met afzuiging op de slijptol om van de lijm af te komen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.