Veritas shooting board track

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
597
193
Middelburg
Van de week werd mij een Veritas shooting board track aangeboden voor een wel zeer aantrekkelijke prijs echter de vraag is past hier alleen hun eigen shooting plane op? De informatie die ik heb gelezen op het internet blijkt ook andere modellen toepasbaar te zijn, maar welke? Ik zou hem willen gaan gebruiken met mijn nummer 6 maar past dat ook op de track?? Is er iemand op dit forum die zo’n track heeft en de maten zou willen opmeten? Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
245
106
Omgeving Alkmaar
IMG_5467.jpeg

De rail is een fractie meer dan 8 cm breed, de geleider 25 mm. Ik heb zo’n sjieke schaaf overigens ook niet, dus ik heb zelf twee gaatjes geboord en draad getapt om de geleider op de voor mij passende breedte af te kunnen stellen.
 
  • Geweldig
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
597
193
Middelburg
Vriendelijk bedankt voor de foto en de info als ik thuis ben van mijn werk ga ik mijn zijkant van mijn schaaf opmeten ben benieuwd of hij hier op gaat passen zonder aanpassingen? Wat zou de maximale/ minimale breedte zijn nieuw uit de doos?

Bedank je van je track of zeg je leuk maar het had ook zonder gekund?
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.495
2.989
Gaanderen
Gaat zeker ook zonder. Met een shootingboard en bijpassende schaaf gaat het ietsje makkelijker. Maar niet beter. Hele volksstammen hebben het op een gewoon shootingboard gedaan. Ik verzamel gereedschap dus ik heb er ook een.
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
245
106
Omgeving Alkmaar
De maximale breedte is ca 6,5. Mininaal ongeveer 5,5? (Gokje, niet kunnen meten).

Ik heb zelf de complete futselplank met de verstelbare aanslag. Typisch zoiets wat ik nooit zelf zou kopen, maar ooit voor mijn verjaardag gekregen heb (voor de laatste paar inflatiegolven nog😅).

90% luxe denk ik, 10% ’noodzaak’.
Ik had een zelfgemaakte en die voldeed uitstekend. Met één kanttekening. Met de sterk wisselende temperaturen en luchtvochtigheid in mijn schuurtje bleef de aanslag van mijn zelfgemaakte soms wel, soms niet op de juiste plaats zitten. Daar heb ik met die van Veritas helemaal geen last van.

En het voordeel van de rail is dat je iets minder aandacht hoeft te hebben voor de zijwaartse druk op je schaaf. Heel comfortabel, werkt perfect, maar of dat nu echt zo veel uitmaakt weet ik niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes en 48rmc

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
597
193
Middelburg
Bedankt Joseph ik heb eventjes de maten opgemeten van de zijkant van de schaaf nr 6, en die is precies 4,7cm. Als ik jouw track zo bekijk is hij op de zelfde maat afgesteld dus nieuwe gaatjes boren in de aluminium track is vermoedelijk nodig. Dank voor het delen van je ervaring zo te horen bevalt hij goed, wellicht over de top qua luxe maar is wel ongevoelig voor temperatuur wisselingen. De verstelbare aanslag zou helemaal mooi zijn om die tweedehands te kunnen scoren echter helaas ik ben hem tot nu toe nog nooit tegengekomen,.......uhhhh toch wel 1 keer maar toen wilde de verkoper bijna de nieuwprijs waarvoor baptist hem verkoopt, en die is redelijk aan de prijs, als ik dat vergelijk met Fine Tools of Dictum.

Oke Wim dus jij hebt de shooting plane van Veritas en het bijpassende shooting board? Wow dat klinkt als een mooie verzameling.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
339
138
Zuid Holland
Ik heb de futselplank, en deze gebruikt met een veritas #62. Heel lekker ging dat niet omdat de schaaf bij te grote afname toch iets van de futselplank af kon bewegen, ondanks dat ik hem tegen de futselplank aan drukte.
Nu met bijbehorende schaaf, en dat werkt absoluut lekkerder. Nadeel is wel dat het een dure one-trick-pony-schaaf is.
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
597
193
Middelburg
Ik heb de futselplank, en deze gebruikt met een veritas #62. Heel lekker ging dat niet omdat de schaaf bij te grote afname toch iets van de futselplank af kon bewegen, ondanks dat ik hem tegen de futselplank aan drukte.
Nu met bijbehorende schaaf, en dat werkt absoluut lekkerder. Nadeel is wel dat het een dure one-trick-pony-schaaf is.
dank voor het delen van je ervaring ik denk (aanname) dat de veritas 62 niet optimaal werkte omdat de zijkant rond wegloopt ipv recht zoals die bij de nr 6 Luban, nr6 Woodriver, en nr6 LN (bedrock shape). Inderdaad dat is dan een hele dure aanschaf geworden, maar eenmaal betaald is ook weer snel vergeten zolang hij maar lekker werkt
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
339
138
Zuid Holland
dank voor het delen van je ervaring ik denk (aanname) dat de veritas 62 niet optimaal werkte omdat de zijkant rond wegloopt ipv recht zoals die bij de nr 6 Luban, nr6 Woodriver, en nr6 LN (bedrock shape). Inderdaad dat is dan een hele dure aanschaf geworden, maar eenmaal betaald is ook weer snel vergeten zolang hij maar lekker werkt
Buy once, cry once. Hij zal niet goedkoper worden verwacht ik, en het is ook niet echt slijtage-materiaal :)
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
245
106
Omgeving Alkmaar
dank voor het delen van je ervaring ik denk (aanname) dat de veritas 62 niet optimaal werkte omdat de zijkant rond wegloopt ipv recht zoals die bij de nr 6 Luban, nr6 Woodriver, en nr6 LN (bedrock shape). Inderdaad dat is dan een hele dure aanschaf geworden, maar eenmaal betaald is ook weer snel vergeten zolang hij maar lekker werkt
Nee hoor, ik kan uit ervaring vertellen dat dit uitstekend werkt met een Veritas low angle jack😎. Mits je dus een paar extra gaatjes voor de geleider boort. Je creëert dan een stabiele driehoek, met één punt tegen de geleider, en twee tegen de zijkant van de futselplank. Gaat geen kant op behalve voor- en achteruit.
edit: maar ik geloof zeker dat dit met die futselschaaf nog beter werkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
597
193
Middelburg
Buy once, cry once. Hij zal niet goedkoper worden verwacht ik, en het is ook niet echt slijtage-materiaal :)
Nee hoor, ik kan uit ervaring vertellen dat dit uitstekend werkt met een Veritas low angle jack😎. Mits je dus een paar extra gaatjes voor de geleider boort. Je creëert dan een stabiele driehoek, met één punt tegen de geleider, en twee tegen de zijkant van de futselplank. Gaat geen kant op behalve voor- en achteruit.
edit: maar ik geloof zeker dat dit met die futselschaaf nog beter werkt.
Oke volgens mij spreekt Boudewijn over dezelfde low angle jack plane hij zal kennelijk wat meer problemen hebben ondervonden dan jij, vandaar zijn aanschaf van een bijpassende shooting plane van het zelfde merk.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
597
193
Middelburg
Houtbewerkers helaas het feest is niet doorgegaan de verkoper heeft zich teruggetrokken kennelijk was hij toch niet zo zeker van zijn zaak. Dus we zijn weer terug bij "af", een Veritas track zit er voorlopig niet in. Het leek me zo'n bruikbaar item die het werk wat vergemakkelijkt, maar helaas het mocht niet zo zijn, dus we gaan verder met het verbeteren van mijn bestaande futselplank. De futselplank doet de schaaf nr 6, nogal eens laten stuiteren bij kopshout. Oorzaak ligt denkelijk in het ontbreken van een geleider, en wellicht zou de beitel nog iets scherper mogen zijn? Een Veritas track leek me verdomde handig, deze sluit namelijk de schaaf op, en er is een profiel die wat beter het houtstof/snippers afvoert door de ribbels in het aluminium frame. Mijn interesse was wat gewekt door forumleden die melden een shooting plane in het bezit te hebben,.....en ja dan ga je jezelf wat meer verdiepen in de materie futselplank en de daarbij horende schaaf. Mijn schaaf Stanley nr 6 doet dat wat het moet doen, maar ik ben er niet echt van onder de indruk. Nu lees je op verschillende sites op internet dat skew blades in een low angle positie het beter doen dan een gewone bankschaaf wat begrijpelijk is. Nu heb ik de luxe positie door de vele overuren die ik heb gemaakt tijdens mijn werk, dit te laten uitkeren in de vorm van een nieuw speeltje 🫣 Op Youtube staat er een filmpje van Bat Cave Creations die de LN Vs Veritas shooting planes uittest en daarbij blijkt de LN de mindere te zijn van de twee. Dit wordt ook beaamd in vele reactie die zijn geplaatst naar aanleiding van dit filmpje, maar ook door de Woodworking goeroe Derek uit AU, deze test liegt er ook niet om. Dus je begrijpt het al ik ben wel enthousiast geworden om zo'n Canadees monster te adopteren, nieuw of tweedehands maar het laatste lijkt me onwaarschijnlijk, ik ga in ieder geval proberen, wellicht is er een baasje die er van af wil 🤭 Oh my goodness ik ben gegrepen door het tool virus nu ik dit alles terug lees, shame on me
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.495
2.989
Gaanderen
Of de LN beter of slechter is dan de Veritas is mij niet opgevallen. Ik vind ze beide prima werken. Nee, ik heb alleen de veritas, maar al enkele keren met de LN gewerkt. Er zit ook een behoorlijk prijsverschil in.
Kijk goed uit als je tweedehands wil kopen. Ik heb al vaker 2 de hands LN schaven gezien voor meer dan de nieuwprijs.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
597
193
Middelburg
Wim als je internet raadpleegt dan kun je volop teruglezen dat de Veritas de beter is van de twee en dat wordt door velen beaamd, wellicht zit het hem in de kikker 45 garden ten opzichte van 12 graden? de Veritas is ook vele malen makkelijker in te stellen door alleen de opening te vergroten of te verkleinen en zo zijn er nog wel een aantal punten die de Veritas subliem maakt. Vraag Wim welke schaafbeitel heb jij gekozen de PM-VII of de O1 of A2 en welke hoek heb jij hem geslepen 30 graden? Ze zijn kant en klaar te verkrijgen in 25, 38 en 50 graden,......30 graden lijkt me prima voor hardhout of is het raadzaam om voor een 38 graden te gaan??? Een LN gaat het sowieso niet worden die vind ik a te duur en b hij komt niet zo goed uit de test. En nee ik ga niet meer neertellen dan dat hij nieuw is, ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
434
175
De futselplank doet de schaaf nr 6, nogal eens laten stuiteren bij kopshout. Oorzaak ligt denkelijk in het ontbreken van een geleider, en wellicht zou de beitel nog iets scherper mogen zijn? Een Veritas track leek me verdomde handig, deze sluit namelijk de schaaf op
Ik ga even een knuppel in het hoenderhok gooien, maar het klinkt alsof daar je probleem zit: de beitel is niet scherp genoeg en/of de afname is te groot. Dat gaat een geleider niet oplossen. De geleider sluit de schaaf op en maskeert daarmee het onderliggende probleem.

Er zijn vele filmpjes op YouTube van houtbewerkers die hun materiaal amper inklemmen. De boodschap is, kort gezegd, als het materiaal in een andere richting beweegt dan de richting van schaven, is de techniek (inclusief slijpen) niet in orde.

Een luxe schaaf met eender welke beitel en slijphoek kan dat ook niet verhelpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joseph en ornament

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.549
590
Ik heb bij mij een Stanley nr 6 op een zelfgemaakte futselplank liggen.

Op mijn werk hebben we al vijf jaar de Veritas verstelbare futselplank en de veritas futselschaaf schaaf, met het schuine mes.

Met beide werk ik.

Beide doen hun werk uitstekend.

Er is werkelijk geen kwaliteitsverschil te ontdekken in de resultaten.

Alles glad en clean.

Het schuine mes laat de Veritas zachter in het hout lopen en het het instelbere handvat is meer ergonomisch.

Die internet goeroes kloppen ( soms eigen gebrouwen) verschillen heel veel op. Dat is hoe ze zich "belangrijk" maken.
In werkelijkheid , de ervaring leert dit, is het verschil in gebruik echt heel klein.

De ergonomie van de Veritasschaaf is natuurlijk beter en zal geapprecieerd worden als je heel lang achter elkaar gaat futselen.
De nr 6 kan eventueel wel ergens van een handvat op de zijkant worden voorzien om die comfortabeler te maken.
Zelf heb ik dat niet.

Mijn opstelling met Stanley nr 6 werkt voor mij prima. En het is ,voor mij, bij het werken ermee ook meer dan comfortabel genoeg.
Ik werk er gewoon graag mee.

Dus ik heb geen nood aan een speciale futselschaaf, dat zou niets essentieels toevoegen.

Ik vind die futselplank van Veritas niet beter dan mijn houten.

Veritas shooting board track:

In verband met die geleider die de schaaf opsluit: die maakt niets uit in verband met de resultaten. De schaaf kan er niet toevallig uitvallen, handig als je de opstelling aan de rand van je tafel hebt staan.
Info: onderaan, daar waar de schaaf op rust, is de geprofileerde aluminium bedekt door een laag plastic.

Die track helpt niets mee bij het futselen, onderdrukken van vibraties, voorkomen van stuiteren, en ook niet op het behaalde resultaat op het hout. Een verkeerd spoor...

Zelf heb ik ook een kort latje op mijn futselplank staan zodat ik de schaaf veilig kan "parkeren". Deze lat is niet "spannend" geïnstalleerd. De schaaf kan er niet van de futselplank vallen als ik hem op een bepaalde plaats (eerder zone) zet.

Ooit heeft er een schaaf nr vier gelegen op de (toenmalige) futselplank, daarna een grote houten reischaaf en de laatste 20 jaar dus een nr 6 op de huidige futselplank.
Al deze schaven gaven hetzelfde perfecte resultaat.

Ik heb een aantal futselplanken versleten, maar dan maak je gewoon een andere, eventueel herbruik je bepaalde delen.

Ik denk dat je best eerst meer aandacht aan het slijpen en afstellen van de schaaf kunt geven.
Indien je nog geen slijpmachine hebt , dan zou de aanschaf daarvan een reuze stap vooruit zijn.

Groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: peter_tob

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.495
2.989
Gaanderen
Wim als je internet raadpleegt dan kun je volop teruglezen dat de Veritas de beter is van de twee en dat wordt door velen beaamd, wellicht zit het hem in de kikker 45 garden ten opzichte van 12 graden? de Veritas is ook vele malen makkelijker in te stellen door alleen de opening te vergroten of te verkleinen en zo zijn er nog wel een aantal punten die de Veritas subliem maakt. Vraag Wim welke schaafbeitel heb jij gekozen de PM-VII of de O1 of A2 en welke hoek heb jij hem geslepen 30 graden? Ze zijn kant en klaar te verkrijgen in 25, 38 en 50 graden,......30 graden lijkt me prima voor hardhout of is het raadzaam om voor een 38 graden te gaan??? Een LN gaat het sowieso niet worden die vind ik a te duur en b hij komt niet zo goed uit de test. En nee ik ga niet meer neertellen dan dat hij nieuw is, ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee
Ik heb de veritas met twee extra beitels. pm staal. Ik gebruik eigenlijk alleen de 25 graden met een fase eraan van 30 graden. Ik heb alleen met een goed afgestelde LN geschaafd en daar had ik geen enkel probleem mee.
Ja, er kunnen vele meningen op het net staan. Waaronder een hoop die elkaar napraten. Mijn keuze voor de veritas was de prijs en beschikbaarheid. LN was nergens te koop en is een stuk duurder. Ik vond ze gelijkwaardig, dus dan is de keuze eenvoudig. Geen moment spijt gehad van mijn veritas aankoop.
Verstellen doe ik (nog) niet. Als kopshout lastig schaaft, is het bij mij tijd voor een nieuwe slijpbeurt. Natuurlijk zijn er houtsoorten waarbij je een andere aanvalshoek nodig hebt. Daar heb ik de beitel voor liggen, maar nog niet nodig gehad.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
597
193
Middelburg
Bedankt Wim wat betreft de info schaafhoek van je beitel, en je ervaring met betrekking tot de LN51. Inderdaad er zijn velen die elkaar napapegaaien maar de test van Derek Cohem lijkt me redelijk onderbouwt en liegt er niet om. De prijs is ongeveer de helft van die van LN, krankzinnig veel, ook een reden om voor de LV te gaan. De LN51 heb ik mogen uitproberen tijdens het jubileum feestje van Baptist, werkte ook niet echt prefect maar volgens mij was deze ook toe aan een slijpbeurt?? Jammer genoeg heb ik nog geen LV mogen uitproberen wellicht had iemand er mee gestaan op ODH???

Vandaag na mijn werk de beitel van mijn nr 6 weer voorzien van een scherpe snede, dit was eerlijk gezegd niet voor zijn tijd, was toch een beetje bot geworden:sneaky:. Na sharpening eventjes uitgeprobeerd op mijn futselplank (kopshout eiken), en ja hoor, de beitel gleed er doorheen of het niets was. Toch heb ik het gevoel dat je meer druk moet uitoefenen richting het werkstuk, volgens mij werkt zo'n track toch iets gemakkelijker maar dan zou ik het moeten uittesten.Of zou het de heb kunnen zijn?,...excuus om iets nieuws aan te schaffen:LOL:

Paul90 en Ornement ik krijg mijn snede scheermes scherp, de haren van mijn arm afscheren geen enkel probleem (ik ga t/m grit 12000 en daarna stroppen, overkill), dus daar ligt het niet aan, lijkt me? Ik houd de schaaf ter hoogte van de mond vast, duim er bovenop, en mijn 4 vingers rond de kikker en met een schuine zijwaartse kracht voor duwend. Doe ik dan toch iets fout? Hoe dan ook bedankt voor jullie bijdrage mannen!!!!
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.495
2.989
Gaanderen
Bij de opendag van baptist waren de schaven van LN niet aangekomen. Ze moesten het dus met een "zeer" beperkt aantal doen. Ik wilde een bepaalde schraapschaaf zien, maar die was er niet. Ik heb ook enkele schaven in mijn handen gehad. Dat kleine jubileum schaafje was echt goed scherp en goed afgesteld.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.