Veritas MKII slijphulpstuk verloopt

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Gisteravond weer bezig geweest met het slijpen van mijn steekbeitels. De Veritas MK II Deluxe heb ik een aantal jaren geleden aangeschaft om een contante hoek te behouden op mijn gereedschap. Prima slijp systeem, en innovatief, echter gisteren bleek dat de beitel ondanks hem stevig in houder (opzetstuk voor de smalle steek of schaafbeitels) te hebben geklemd, toch los te komen. Dit gaat onopgemerkt zonder het in de gaten te hebben. Dit bleek, niet bij alleen die ene keer, iedere keer liep de beitel uit zijn houder. Zodoende ben ik regelmatig tussentijd gaan checken of de beitel nog stevig vast zat. Waardeloos als je niet van gereedschap op aan kan. Vraag is, hoe is jullie ervaring met de Veritas MKII slijphulpstuk met opzetstuk voor smalle steek-, en schaafbeitels? Regelmatig worden deze sets op Marktplaats aangeboden, wellicht met dezelfde reden, onbetrouwbaar? Vermoedelijk heeft Veritas de nieuwe variant op de markt geïntroduceerd om dit euvel te tackelen, deze lijkt namelijk verdacht veel op die van Lie Nielsen. Ik draai de houder stevig aan, dus dat kan het niet wezen. De bek op zich waarmee de beitel vast komt te zitten ziet er namelijk nogal glad uit, je zou verwachten iets meer reliëf, zou beter zijn.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Vooropgesteld dat ik het smalle-beitel-hulpstuk niet gebruik, ik gebruik m met name voor schaafbeitels, maar ik heb nog nooit last gehad van beitels die niet goed gefixeerd zijn tijdens het slijpen. Ik ben er wel content mee...
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.986
813
Omgeving Leiden
Ja, dat herken ik wel. Weliswaar heb niet de deLuxe met het opzetstuk, maar bij mij komen de beitels en ook schaafbeitels vaak los te zitten waardoor de beitel niet meer haaks wordt geslepen.
Laatst nog heb ik daarom het klemmechanisme gedemonteerd en beide vlakken over een diamantsteen gehaald. Dat heeft wat geholpen. Wat ook wat helpt is dat je de bekken van het klemmechanisme bij het aandraaien parallel probeert te houden. Maar ik ben net met je eens dat het geen best ontwerp is.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Het is inderdaad geen best ontwerp. Ik heb zelfde probleem van niet goed vast zitten vd beitel.

Mijn exemplaar heeft bovendien de eigenschap dat de axiale hoek van de roller verandert als je van de slijphoek (bijv, 25 graden) naar 2de vouw-hoek gaat. Heel hinderlijk; tweede vouw moet je daatdoor meer aanslijpen dan gewenst.
Jaja ik weet het: Leer uit de losse hand etc. Maar daar gaat het nu niet over :giggle: . Foeter foeter.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Jaja ik weet het: Leer uit de losse hand etc. Maar daar gaat het nu niet over :giggle: . Foeter foeter.
inderdaad, dat is de weg die er best gegaan wordt. En gecombineerd met een holle snede, op een machine bekomen, is het wetten uit da hand snel en gewoon gemakkelijk.,

Maar daar ging dit draadje niet om....
 
  • Haha
Waarderingen: klaas0639

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Ja, dat herken ik wel. Weliswaar heb niet de deLuxe met het opzetstuk, maar bij mij komen de beitels en ook schaafbeitels vaak los te zitten waardoor de beitel niet meer haaks wordt geslepen.
Laatst nog heb ik daarom het klemmechanisme gedemonteerd en beide vlakken over een diamantsteen gehaald. Dat heeft wat geholpen. Wat ook wat helpt is dat je de bekken van het klemmechanisme bij het aandraaien parallel probeert te houden. Maar ik ben net met je eens dat het geen best ontwerp is.
Over welke Veritas slijphulpstuk spreek jij dan, als het niet gaat over de MKII Deluxe??? Heb jij dan die nieuwe Veritas voor steek en schaafbeitels die te koop is voor €53,95 art nr 33406 (Baptist) of de voorloper van deze en de MKII Deluxe, deze in namelijk te koop voor €46,64 onder art. nr 12465 (Baptist), de hoekinstelling heeft art.nr 12462 (€22,90). Of spreek jij over een geheel ander merk??
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Het is inderdaad geen best ontwerp. Ik heb zelfde probleem van niet goed vast zitten vd beitel.

Mijn exemplaar heeft bovendien de eigenschap dat de axiale hoek van de roller verandert als je van de slijphoek (bijv, 25 graden) naar 2de vouw-hoek gaat. Heel hinderlijk; tweede vouw moet je daatdoor meer aanslijpen dan gewenst.
Jaja ik weet het: Leer uit de losse hand etc. Maar daar gaat het nu niet over :giggle: . Foeter foeter.

Heb jij dat alleen bij de steek en schaafbeitel opzetstuk of ook bij de andere opzetstuk waarbij je met 2 schroeven aan weerskanten vastzet?

Ik snap je uiteg niet helemaal wat bedoel je precies met axiale hoek die verandert als de slijphoek naar de 2'de vouw ,......

Inderdaad dit is een geheel andere discussie daar gaat mijn oorspronkelijk topic niet over vrij uit de hand slijpen.
Bedankt voor je input
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
302
18
Groningen
Dat is inderdaad een bekend probleem van de 'standaard' houder van de MK II met beitels (met schaafmessen heb je er eigenlijk geen last van). Het slijphulpstuk voor smalle beitels klemt van de zijkanten ipv van boven en onder, en daardoor werkt die veel beter. Kan het zeker aanraden.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Dat is inderdaad een bekend probleem van de 'standaard' houder van de MK II met beitels (met schaafmessen heb je er eigenlijk geen last van). Het slijphulpstuk voor small beitels klemt van de zijkanten ipv van boven en onder, en daardoor werkt die veel beter. Kan het zeker aanraden.
Laat nou net het opzetstuk zijn die klemt aan de zijkant die juist los komt te zitten, HIER GAAT HET NAMELIJK OVER. Ik kan dit slijphulpstuk met de smalle steek en schaaf opzetstuk dus juist niet aanbevelen, compleet het tegenovergestelde wat jij beweert is mijn ervaring
 
Laatst bewerkt:

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
302
18
Groningen
Laat nou net het opzetstuk zijn die klemt aan de zijkant die juist los komt te zitten, HIER GAAT HET NAMELIJK OVER
Dan heb ik het verkeerd gelezen. Mijn eigen ervaring is dat je die erg goed moet aandraaien, dat doe ik met een inbussleuteltje. Als ik het met de hand aandraai (zelfs met veel kracht) krijg ik hem vaak niet strak genoeg aangedraaid en kan hij los komen tijdens het slijpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Dan heb ik het verkeerd gelezen. Mijn eigen ervaring is dat je die erg goed moet aandraaien, dat doe ik met een inbussleuteltje. Als ik het met de hand aandraai (zelfs met veel kracht) krijg ik hem vaak niet strak genoeg aangedraaid en kan hij los komen tijdens het slijpen.
Bedankt voor je tip dit had ik eerlijk gezegd niet gezien of over nagedacht dat er ook nog een soort van rond gaatje in de draaiknop zat. Kijken of dit werkt nogmaals bedankt wellicht is het probleem hiermee getackeld
 
  • Leuk
Waarderingen: city17

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.986
813
Omgeving Leiden
Over welke Veritas slijphulpstuk spreek jij dan, als het niet gaat over de MKII Deluxe??? Heb jij dan die nieuwe Veritas voor steek en schaafbeitels die te koop is voor €53,95 art nr 33406 (Baptist) of de voorloper van deze en de MKII Deluxe, deze in namelijk te koop voor €46,64 onder art. nr 12465 (Baptist), de hoekinstelling heeft art.nr 12462 (€22,90). Of spreek jij over een geheel ander merk??
Aha, na het lezen van bovenstaande posts begrijp ik dat het juist om het hulpstuk gaat dat niet goed blijft klemmen. Dat had ik niet begrepen. Jij bedoelt met 'slijphulpstuk' het hulpstuk voor smalle beitels dat je op de ' honing guide ' monteert en ik bedoelde daarmee de ' honing guide' zelf. Grappig, maar zorgt voor verwarring. Voor de volledigheid en antwoord op je vraag hierbij mijn exemplaar:
IMG_20230521_111149_resized_20230521_111208890.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: XL500SZ

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik snap je uiteg niet helemaal wat bedoel je precies met axiale hoek die verandert als de slijphoek naar de 2'de vouw ,......
@48mc: Ik kom op deze vraag van jou nog even terug met een toelichting.
Als ik omschakel van de "normale" vouwhoek van bijv. 25 graden (de hoek vd eerste vouw) naar de tweede vouw, verandert als een bijeffect ook de hoek van de lengte-as van de roller tov het slijpvlak een beetje. Met als gevolg dat de tweede vouw scheef komt tov de eerste. De tweede vouw wordt ongewenst breed aan één kant. De twee figuren illustreren wat ik bedoel.
01_veritas.JPG02_veritas.JPG


 
  • Leuk
Waarderingen: Michel de Wijs

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Aha, na het lezen van bovenstaande posts begrijp ik dat het juist om het hulpstuk gaat dat niet goed blijft klemmen. Dat had ik niet begrepen. Jij bedoelt met 'slijphulpstuk' het hulpstuk voor smalle beitels dat je op de ' honing guide ' monteert en ik bedoelde daarmee de ' honing guide' zelf. Grappig, maar zorgt voor verwarring. Voor de volledigheid en antwoord op je vraag hierbij mijn exemplaar:
Bekijk bijlage 131618
Dank voor je foto en reactie. De foto die jij toont heeft het opzetstuk voor de brede beitels en schaven ik heb het over de andere variant speciaal gemaakt voor smalle beitels en schaven, jou opzetstuk is te koop bij Baptist onder het art nr 22470, de mijne waar ik over spreek is te koop onder art nr 30664 (ik geef deze art nr door om duidelijk te maken over welk onderdeel ik spreek sorry ik ben heel erg onhandig in het plaatsen van foto's, anders had ik dat heel erg graag gedaan)
 

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
59
77
Den Haag
Ah ik ben niet de enige. Ik heb de handleiding nog eens gelezen en allerlei filmpjes zitten kijken maar niks over de scheve vouw gezien, dus ik ging er vanuit dat ik iets fout deed omdat ik altijd een scheve vouw kreeg.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
Moet het even afkloppen :)
Ik doe me brede en smalle beitels zonder dat extra hulpstuk en tot zover gaat dat goed.
Heb ook de mkII uit post r.12
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Klaas
@48mc: Ik kom op deze vraag van jou nog even terug met een toelichting.
Als ik omschakel van de "normale" vouwhoek van bijv. 25 graden (de hoek vd eerste vouw) naar de tweede vouw, verandert als een bijeffect ook de hoek van de lengte-as van de roller tov het slijpvlak een beetje. Met als gevolg dat de tweede vouw scheef komt tov de eerste. De tweede vouw wordt ongewenst breed aan één kant. De twee figuren illustreren wat ik bedoel.
Bekijk bijlage 131652



Bedankt Klaas voor je toelichting dit heb ik wel eens als ik overschakel op een andere wetsteen maar meestal heeft dit te maken met de vlakheid van de steen ten opzichte van de vorige steen.
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Moet het even afkloppen :)
Ik doe me brede en smalle beitels zonder dat extra hulpstuk en tot zover gaat dat goed.
Heb ook de mkII uit post r.12
Het blijkt dan, dat het opzetstuk, die vanaf boven klemt, beter functioneert, dan die met zijwaartse klemkracht, die eigenlijk bedoelt is voor smalle steek en schaafbeitels. Wie weet heeft Veritas daarom een nieuwe slijphulpstuk (art nr 33406 bij Baptist) op de markt geïntroduceerd, dit hebben ze niet voor niets gedaan, want ook deze heeft klemkracht van op zij, maar de bek ziet er anders/beter uit.
 

Michel de Wijs

Nieuw lid
6 mei 2021
10
1
Rotterdam
Ah ik ben niet de enige. Ik heb de handleiding nog eens gelezen en allerlei filmpjes zitten kijken maar niks over de scheve vouw gezien, dus ik ging er vanuit dat ik iets fout deed omdat ik altijd een scheve vouw kreeg.
ook toevallig wilde vandaag op het forum kijken of ik iets fout deed ivm de scheve vouw
 
  • Leuk
Waarderingen: stvno

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.