Gisteravond weer bezig geweest met het slijpen van mijn steekbeitels. De Veritas MK II Deluxe heb ik een aantal jaren geleden aangeschaft om een contante hoek te behouden op mijn gereedschap. Prima slijp systeem, en innovatief, echter gisteren bleek dat de beitel ondanks hem stevig in houder (opzetstuk voor de smalle steek of schaafbeitels) te hebben geklemd, toch los te komen. Dit gaat onopgemerkt zonder het in de gaten te hebben. Dit bleek, niet bij alleen die ene keer, iedere keer liep de beitel uit zijn houder. Zodoende ben ik regelmatig tussentijd gaan checken of de beitel nog stevig vast zat. Waardeloos als je niet van gereedschap op aan kan. Vraag is, hoe is jullie ervaring met de Veritas MKII slijphulpstuk met opzetstuk voor smalle steek-, en schaafbeitels? Regelmatig worden deze sets op Marktplaats aangeboden, wellicht met dezelfde reden, onbetrouwbaar? Vermoedelijk heeft Veritas de nieuwe variant op de markt geïntroduceerd om dit euvel te tackelen, deze lijkt namelijk verdacht veel op die van Lie Nielsen. Ik draai de houder stevig aan, dus dat kan het niet wezen. De bek op zich waarmee de beitel vast komt te zitten ziet er namelijk nogal glad uit, je zou verwachten iets meer reliëf, zou beter zijn.