Vergelijking kleine gereedschapstassen / tool pouches (Toughbuilt, Melotough en Veto)

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.222
1.099
Ken je het dat je aan het werk bent in jouw werkplaats en elke keer jouw rolmaat of potlood kwijt bent? Ik leg elke keer mijn gereedschap neer als ik het gebruikt heb en loop dan vaak naar de volgende machine of werkbank, om er vervolgens achter te komen dat je potlood nog bij de vorige machine ligt. Om dit op te lossen ben ik op zoek gegaan naar een kleine en compacte gereedschapstas (tool pouch) voor aan mijn riem, zodat ik de essentiële gereedschappen altijd bij mij heb.

Nu staat het internet vol reviews van dit soort gereedschapstassen. Maar deze zijn bijna nooit gericht op de woodworker en vooral gericht op diegene die op locatie werken en al hun tools mee moeten dragen. Dat is toch anders dan werken in een werkplaats en af en toe een installatie van een meubelstuk op locatie te doen.

Het bekendste merk van dit soort compacte gereedschapstassen is Toughbuilt. Ze hebben een heel breed gamma van gereedschapstassen, van klein en compact tot zeer groot. Ze hebben een ecosysteem waarbij je de tassen snel en gemakkelijk met een clip kunt verwijderen. Ze noemen dit Cilptech. Echter is Toughbuilt op het moment lastig verkrijgbaar in de EU. Ik heb enkele gereedschapstassen besteld, maar de levertijd was lang.

Ondertussen kwam ik Melotough tegen. Het merk had in het verleden kopieën van Toughbuilt tassen, maar heeft ondertussen een reeks van eigen ontwerpen. Melotough is over het algemeen goedkoper dan Toughbuilt en dat komt door de bouwkwaliteit. Die is op zich okay, maar lichter dan bij Toughbuilt. Zo is het stiksel bij Melotough enkel en bij Toughbuilt dubbel. Ook is het stof bij Toughbuilt dikker. Melotough heeft modellen met een stalen clip om de tas aan een riem te bevestigen, maar heeft ook het ”Quick Release Belt Clip”-systeem. Dat heb ik bij deze review buiten beschouwing gelaten. De clip is namelijk erg slecht ontworpen, waardoor tussen 10% en 35% van de reviews spreken over afgebroken clips. Vaak al binnen 1 of 2 maanden en zeker bij de minder compacte tassen komt het vaak voor. Zie bv deze afgebroken clips en dan snap je waarom ik het ontwerp slecht vind.

Ontwerp Melotough quick release:

IMG_0745.jpeg

IMG_0744.jpeg

In de vergelijking wordt ook 1 tas van Veto meegenomen. Dit Amerikaanse merk wordt over het algemeen gezien als het topmerk op het gebied van gereedschapstassen. Net als Toughbuilt heeft het een zeer uitgebreid gamma, waardoor er voor elke situatie een tas is. In de VS is het merk nog enigszins betaalbaar. Maar in de EU is het zeer prijzig, waardoor ik getwijfeld heb of ik het mee zou nemen. Toch maar gedaan, zodat de vergelijking completer is.

Andere merken zijn bv CLC (betaalbaar), Hultafors (beperkt aanbod, betere versies van CLC modellen, betaalbaar) of Diamondback (prijzig).

In de onderstaande vergelijking is zo veel mogelijk gebruik gemaakt van dezelfde gereedschappen om een eerlijke vergelijking te maken. Ik gebruik vooral Hultafors talmeters en die hebben geen clip. Daarom heb ik ze voorzien van een magneet.

• Leuk
Waarderingen: Woodlex

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.222
1.099
Melotough X2-MGHG-46EK
circa €21 voor 2
Dit duopack heb ik besteld, terwijl ik aan het wachten was op de Toughbuilts. Het is van wat mindere kwaliteit dan de Toughbuilts, maar zal voor de meesten van ons voldoen. Het heeft 2 grotere zakken, 2 voor schroevendraaiers/potloden, rolmaathouder en een groter vak voor een hamer. Dat laatste vak is niet nuttig, want het is veel te groot. Een hamer beweegt alle kanten om. Het maakt ook dat de rolmaat erg veel beweegt. Ik heb dit opgelost door een boutje door dit losse stuk te zetten. Hierdoor kun je geen hamer meer mee nemen, maar wel 2 extra potloden. De clip is hetzelfde als bij Toughbuilt die geen Cliptech hebben. De afmetingen zijn (L x B x D): 13 cm x 9,5 cm x 7,5 cm.

IMG_1734.jpeg

IMG_1735.jpeg

IMG_1737.jpeg

IMG_1739.jpeg

IMG_1738.jpeg

IMG_1741.jpeg

IMG_1740.jpeg

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: saelensbjorn

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.222
1.099
Toughbuilt Large Pliers Pouch
TB-CT-35-L circa €25
Van dit model zijn 3 verschillende maten, waarvan dit de grootste is. Het heeft een groot vak, 2 kleinere vakken (2 verschillende maten), rolmaathouder, een lus en is voorzien van Cliptech. Het is het enige model in dit overzicht dat geschikt is voor een hamer of grote tang. De onderkant kan zowel open als dicht, waardoor je een hamersteel kunt laten uitsteken. Of dicht om te voorkomen dat de tang er door valt. De afmetingen zijn (L x B x D): 28 cm x 12 cm x 5,5 cm.

IMG_1742.jpeg

IMG_1744.jpeg

IMG_1745.jpeg

IMG_1746.jpeg

IMG_1747.jpeg

IMG_1748.jpeg

IMG_1749.jpeg

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.222
1.099
Toughbuilt Technician 7 Pocket Pouch Medium
TB-CT-36-M7 €30
Dit is een compact model met 8 vakken. Ja, de naam geeft 7 vakken aan, maar het zijn er toch echt 8. Het heeft 2 grotere vakken (voor bv tangen), een vak voor een heel klein notitieboekje, 4 vakken voor potloden/schroevendraaiers/stanleymes, een lang smal vak voor een lang bit/schroevendraaier en een clip voor een rolmaat. Daarnaast is er in een vak nog een lus voor een potlood. Net als bij de Large Pliers Pouch kan de onderkant open voor grotere tangen. Een hamer kan er niet echt in, want dan gaat de kop van de hamer over de andere vakken, waardoor deze onbruikbaar worden. Van dit model is ook een grotere versie (TB-CT-36-L7) en een versie met 10 vakken (TB-CT-36-M10). De afmetingen zijn (L x B x D): 24,5 cm x 13 cm x 7,5 cm.
IMG_1756.jpeg

IMG_1757.jpeg

IMG_1758.jpeg

IMG_1760.jpeg

IMG_1762.jpeg

IMG_1759.jpeg

• Leuk
Waarderingen: saelensbjorn

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.222
1.099
Toughbuilt Utility Pouch
TB-30 circa €13
Dit is de kleinste van allemaal. Het heeft 1 groot vak, 2 vakken voor potloden (2 verschillende maten), clip voor rolmaat en 2 lange lussen voor schroevendraaiers. Het grote vak is eigenlijk bedoeld voor een groot utilitymes. Er staat Cliptech op, maar deze heeft een stalen clip om aan de riem te bevestigen. De afmetingen zijn (L x B x D): 23 cm x 8 cm 5 cm.

IMG_1794.jpeg

IMG_1796.jpeg

IMG_1795.jpeg

IMG_1798.jpeg

IMG_1753.jpeg

IMG_1754.jpeg

IMG_1755.jpeg

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.222
1.099
Toughbuilt Small Electrician Pouch
TB-CT-34 circa €55
Dit is de grootste tas in deze vergelijking. De tas heeft een vak voor een (groot) notitieblok en lusje voor een potlood, een heel groot vak (aanzienlijk groter dan de andere tassen), een tasje voor een hele kleine multimeter, een vak en 2 kleine vakjes voor potloden/schroevendraaiers. Daarnaast zijn er nog een aantal lussen (die mij niet heel bruikbaar lijken) en een houder voor rolletjes tape. Elektratape kan er wel op, maar grotere rollen (zoals schilderstape) vallen er af. Het grote vak is zo groot dat er meerdere gereedschappen in kunnen. Deze tas is voorzien van Cliptech, maar heeft ook een inklapbare stand, zodat je deze ook rechtop kunt zetten. Ik vind deze te zwaar en te diep om aan mijn riem te hebben. Mocht je een harnas dragen, dan is het gewicht geen probleem. De meest logische manier van gebruiken is volgens mij dat je deze aan jouw riem meeneemt naar jouw werkplek, van de riem haalt en met de stand neerzet. Deze is dus vooral geschikt als je veel of grotere gereedschappen mee wilt nemen. Je kunt er ook een compacte accuschroefmachine is steken. Daar is deze niet voor bedoeld en het past ook niet als er een boor in zit. Maar kan op sommige momenten handig zijn. Toughbuilt verkoopt verschillende gereedschapstassen speciaal voor accuboormachines. De afmetingen zijn (L x B x D): 29,5 cm x 13,3 cm x 19 cm.

IMG_1728.jpeg

IMG_1729.jpeg

IMG_1731.jpeg

IMG_1730.jpeg

IMG_1733.jpeg

IMG_1732.jpeg

IMG_1767.jpeg

Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.222
1.099
Veto MP1X
Circa €120
De Veto heeft 1 groot vak (groter dan de Toughbuilt Technician 7 Pocket), 3 vakken voor tangen, 2 vakken die onder open zijn (voor bv een schroevendraaier), 2 vakken voor potloden, 2 vakken voor hele kleine schroevendraaiers/lange bits, een houder voor een rolmaat en een lus om rollen tape aan te bevestigen. Bij de clip voor de rolmaat kun je nog een extra tang zetten, maar uit reviews blijkt dat dit niet handig werkt in combinatie met een rolmaat. De Veto kan met een clip aan de riem worden bevestigd of de flap kan in een broekzak worden gestoken. De tas kan ook via de stand rechtop worden gezet. Vooraf dacht ik dat dit, ondanks de prijs, een goede kanshebber was. De reviews zijn erg positief. Maar het sluit niet goed aan bij mijn wensen. Het grote vak is te groot voor mijn de tangen die ik gebruik. De kleine vakken zijn gericht op Amerikaanse/Japanse schroevendraaiers, waardoor mij Wera’s niet goed passen. Het handvat is te groot, waardoor ze heel los zitten of juist te klein, waardoor ze er door zakken. Een aantal vakken is niet van onder open, waardoor schroevendraaiers er niet helemaal in kunnen (te lang). De vakken zitten dicht op elkaar, waardoor de handvaten van tools elkaar raken. De clip voor de rolmaat is van metaal, maar is niet magnetisch. Dit is niet handig voor mijn magnetische valmeters. Voor een reguliere rolmaat maakt dit minder uit. De MP1X steekt ook erg ver uit. De serie bestaat verder uit de kleinere MPX (6 vakken, minder diep) en de grotere MP2X (13 vakken) en MP3X (16 vakken). De afmetingen zijn (L x B x D): 25,4 cm x 12,7 cm x 11,4 cm.

IMG_1787.jpeg

IMG_1788.jpeg

IMG_1789.jpeg

IMG_1793.jpeg

IMG_1791.jpeg

IMG_1790.jpeg

IMG_1792.jpeg

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.222
1.099
Conclusie
En welke kies ik? Nu is het erg lastig om aan te geven wat de beste tas voor iemand is, want het is zeer afhankelijk welke gereedschappen je mee wilt dragen. Maar voor mij is het de Toughbuilt Technician 7 Pocket Pouch Medium (in combinatie met de Toughbuilt Utility Pouch). Het past het beste bij wat ik mee wil nemen:

1. Potlood 1
2. Potlood 2
3. Rolmaat
4. Klein notitieboekje
5. Starrett combinatiehaak 150 mm
6. Stanleymes
7. Tang
8. Schroevendraaier 1
9. Schroevendraaier 2

Als ik extra gereedschappen mee wil nemen, dan kan ik de Toughbuilt Utility Pouch er bij nemen. Op die manier kan ik bv een kleine waterpas of een extra tang en een paar schroevendraaiers meenemen.

IMG_1750.jpeg

IMG_1751.jpeg

IMG_1752.jpeg

De Melotoughs zijn voor mij net wat te beperkt. Als ik beiden tegelijk zou gebruiken, dan zou het bovenstaande mee kunnen. Maar dan moet ik altijd met 2 pouches werken en dat is niet altijd handig. Daarnaast zijn de vakken bij de Melotough net te klein voor een stanleymes. De Toughbuilt Large Pliers Pouch heeft voor mij te weinig vakken, waardoor Toughbuilt Technician 7 Pocket Pouch Medium mijn voorkeur heeft. De Toughbuilt Small Electrician Pouch is voor mij te groot en te zwaar of fijn aan mijn riem te hangen. Daarnaast heb ik liever meer kleine vakken dan 1 groot vak.

De Veto voldoet op papier ook aan al mij eisen, al is het notitieboekje minder handig. De kwaliteit van de Veto is het hoogst van alle tassen. Maar ik kan de prijs voor mij niet rechtvaardigen. Deze is bijna 3x de prijs van de Toughbuilt Technician 7 Pocket Pouch Medium en Utility Pouch samen, terwijl de combi van die 2 beter aansluit bij mijn wensen. Ik snap dat een professional meer eisen stelt aan de duurzaamheid en dat de prijs ondergeschikt is. Maar voor mij als hobbyist speelt dat wel degelijk mee. Een bijkomend voordeel is dat de Toughbuilts deel uit maken van een groter ecosysteem, waardoor je gemakkelijker combinaties kunt maken (bv met de Tote). Dat geldt natuurlijk ook voor de Veto. Maar dan moet je behoorlijk diep in de buidel tasten om tot een vergelijkbare oplossing te komen.

Toch zijn de Toughbuilts niet perfect. De vakken voor de schroevendraaiers zijn te groot, waardoor deze er los in zitten. Ze zijn vooral gemaak voor dikkere Amerikaanse schroevendraaiers. Ik heb het opgelost door een cilinder met een gat te printen. De cilinder is breed genoeg om in een vak te klemmen en het gat is zo gemaakt dat een schroevendraaier er net door heen kan.

IMG_1766.jpeg

IMG_1765.jpeg

Zo zie je dat een zoektocht naar een tool pouch uit kan lopen in een vergelijking met veel verschillende merken en modellen. Soms schiet ik wat door…..

• Leuk
Waarderingen: The Boktor en Henk H

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.579
3.883
Je kan ook een canvas spijkerschort van 7,5 euro kopen. Doe ik al 40 jaar mee. Een ouderwets timmermanspotlood werkt prima, dus je hoeft niet allemaal gifgroen plastic mee te slepen. Verder gooi je er in wat je nodig hebt als je op je trap staat te werken. Ik heb ook nog een grotere van dewalt. Als ik een schroefmachine holster nodig heb.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.222
1.099
Ik heb ook een schort, maar merk dat ik nooit gebruik. Om een of andere reden vind ik het niet fijn. Zeker in de winter niet, want dan moet het schort over een jas.

img_5593-jpg.82985

(5 jaar oude foto)

Een timmermanspotlood kan natuurlijk ook, maar ik geef de voorkeur aan potloden met een dunnere punt. Degene die ik nu het meest gebruik heeft een punt van 0,9 mm.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.316
544
hilversum
Maar hoe zit het met comfort als ze eenmaal aan je riem hangen?
Ik heb de grootste irritatie als iets niet lekker zit/voelt.

Draag daarom werkbroeken met extra zakken over het algemeen.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.222
1.099
Maar hoe zit het met comfort als ze eenmaal aan je riem hangen?
Ik heb de grootste irritatie als iets niet lekker zit/voelt.

Draag daarom werkbroeken met extra zakken over het algemeen.
Ik heb ze nog niet heel veel gedragen, maar met een goede riem (40 - 50 mm breed) is het goed te doen. Na een tijdje voel ik de het gewicht niet. Het ligt er wel aan wat je erin doet, want de Small Electrician en de MP1X is te zwaar voor mij. De Technician 7 Pocket en Utility Pouch draag ik wel tegelijk. Die zitten aan weerskanten van mijn lichaam, waardoor het gewicht verdeeld is.

Dat is een schort voor achter de bbq.
Bijna goed, want het is een Barista-schort. Maar door de zakken en het canvas/spijkerstof materiaal is deze ook geschikt in de werkplaats.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.316
544
hilversum
Je kan ook een canvas spijkerschort van 7,5 euro kopen. Doe ik al 40 jaar mee. Een ouderwets timmermanspotlood werkt prima, dus je hoeft niet allemaal gifgroen plastic mee te slepen. Verder gooi je er in wat je nodig hebt als je op je trap staat te werken. Ik heb ook nog een grotere van dewalt. Als ik een schroefmachine holster nodig heb.
Als ik gips of wat dan ook op een trap/ladder etc moet doen pak ik ook me dewalt.
Maar als ik rond loop vind ik zon gordel niet lekker zitten en als ik me hamer erin doe sla ik met de steel overal tegen aan.
En als ik ga zitten of ergens onder moet kruipen verlies ik de helft van wat erin zit.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.222
1.099
In de Toughbuilt zitten de gereedschappen behoorlijk diep en redelijk goed vast. Deze vallen er niet uit met kruipen. Daarnaast kun je door de cliptech de gereedschapstas ook gemakkelijk even los halen, zodat je er geen last van hebt met kruipen.

Nu is mijn gebruik is de werkplaats misschien anders dan anderen deze gebruiken. Misschien dat er daarom zo weinig reviews zijn door/voor woodworkers. Maar voor mij zijn ze dus perfect.

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
452
353
Schouwen-Duiveland
Interessant topic dit.
Ik had er nooit aan gedacht dat zoiets mijn ongemakjes zou kunnen gaan verhelpen.

Ik heb altijd maar een overall aan in de werkplaats. Tegen het stof, vindt mijn vrouw fijner als ik niet met stoffige kleren binnen kom hahahahaha.
In de zakken gooi ik altijd mijn rolmaat, potlood 2x, schuifmaat, centerpons en kraspen.
En ja ik ben altijd die rolmaat kwijt want die ligt altijd waar ik het laatste was en niet in mijn zak........
Om dat te voorkomen met mijn schuifmaat(jaja 30 jaar met metaal stoeien en sinds een paar jaar met hout) heb ik nu zon 6 schuifmaten verspreid liggen naast mijn meest gebruikte machines. Die staan vedeeld over twee verdiepingen........

Ik zal me eens gaan verdiepen in zo'n pouch. Ben een overall al zo beu maar is meestal om alles in op te bergen. En met uittrekken van de overall vergeet ik vaak alles uit mijn zakken te halen en dan ligt de helft van de spulletjes met een gekletter op de vloer.

Dus L.N,
bij deze de vraag in welke pouch zou er een schuifmaat passen? en dan 1x gifgroen plastieken potlood, een Pentel 0.9mm potloodje, kraspen, Stanley mesje klein en een centerpons?

Lijkt mij dat de kleine toughbuild of de utility of de smal het beste is. Maar past daar een schuifmaat in? zou je dat eens willen passen?

Bij voorbaat dank.

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
452
353
Schouwen-Duiveland
Via de lonk van iboodt van Jaap in het koopjes topic staat de
Toughbuilt Large Pliers Pouch
TB-CT-35-L

DIe ook in deze revieuw besproken wordt voor €16,95.......... IS toch 32% goedkoper dan elders nu alleen vandaag. Maar de vraag voor mij is of deze een schuifmaat kan hebben. Ik verwacht wel als er een hamer met steel in past............

• Leuk
Waarderingen: teunos

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.222
1.099
@Triek77 Nee, een schuifmaat past niet in de Toughbuilt Large Pliers Pouch. Het vak is daarvoor te groot, waardoor de schuifmaat alle kanten op beweegt. Daarnaast heeft deze maar 3 vakken, waardoor niet alle spullen die jij oplijst er in passen. Ik heb de Toughbuilt Large Pliers Pouch weggegeven, waardoor ik het niet kan tonen.

In de Melotouch past de schuifmaat goed. Maar deze steekt erg ver naar onder uit. Ik verwacht dat je er continue tegen aan stoot met lopen / bewegen.

IMG_1808.jpeg

Hij past ook in de Toughbuilt Technician 7 Pocket Pouch Medium. Maar ook daar steekt deze ver uit, waardoor je hetzelfde probleem hebt.

IMG_1813.jpeg

IMG_1812.jpeg

In de Veto MP1X past een schuifmaat het beste. Een dergelijke pouch kun je "trainen" door de schuifmaat er herhaaldelijk wat in te duwen. Hierdoor kan de pasmaat nog beter worden. De schuifmaat zit er steviger en vaster in dan lijkt op de foto.

IMG_1815.jpeg

IMG_1814.jpeg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.