Ik zou zeggen dat hout gemodificeerd met azijnzuur gewoon als houtafval behandeld kan worden. Kunsthars hoeft op zich niet milieubelastend te zijn, maar zou in bepaalde afvalstromen wel tot 'problemen' kunnen leiden. Was (afhankelijk wat daar precies onder verstaan wordt - bijenwas, carnaubawas, of een chemisch hard hydrofoob materiaal... ?) en suikerrietafval (melasse? ;-) ) lijkt me geen probleem, maar da's maar een onderbuikgevoel. Hout dat met fluorverbindingen bewerkt is zou ik niet zomaar als houtafval behandelen.
Thermisch gemodificeerd hout is ook (chemisch) gemodificeerd, in die zin dat er andere chemische verbindingen in het hout zitten dan er oorspronkelijk in zaten. dat gezegd hebbende lijkt het me geen probleem om dat als houtafval te behandelen. Met schimmels zou ik wat voorzichtiger zijn - ik heb geen flauw idee wat voor schimmels daarvoor gebruikt worden, maar die zouden wellicht allergeen kunnen zijn, zeker bij mechanisch bewerken, of elders hout infecteren?
Let wel, accoya is geen thermisch gemodificeerd hout (
@Musicus), het is met azijnzuur chemisch gemodificeerd hout (geacetyleerd - de belangrijkste reactie hierbij is dat een deel van de cellulose wordt omgezet in celluloseacetaat - feitelijk een soort kunststof - en waarschijnlijk ook een deel van de lignine in lignineacetaat).