Vandaag de machines voor het eerst kunnen aansluiten, en horen draaien. De vertegenwoordiger is ook langs gekomen om alles uit te leggen, ben nog steeds verbaasd van hoe geluidsarm ze zijn.
Ik heb nu ook de verlichting gedeeltelijk aangesloten, ben gegaan voor nieuwe generatie T5 armaturen van 2x35W. Die hebben een elektronische ballast waardoor ze onmiddellijk aangaan en 20% minder verbruiken.
Ik ben ook begonnen aan de afzuiging, de spiraliet onderdelen dan want de felder onderdelen zijn nog steeds niet binnen, nergens in Europa op voorraad. Toch wel verbazend, was ik gegaan voor alles van felder dan zat ik vast. Ik heb de felder kleppen, maar niet de stukken om de flexibele buizen eraan vast te maken of de klemmen. Dus ik ga de flexibele buizen rechtstreeks op het spiraliet moeten zetten voorlopig en hopen dat ik zo nog voldoende zuigkracht heb met alles open.
Maar denk van wel want toen we de afzuiger testten hield ik mijn hand ervoor om te zien of die zoog, en nog even en mijn hele arm zat er in!
Ik heb buizen van 160mm gezet telkens tot aan de aftakkingen, en dan naar 125mm. Zo kan ik hopelijk werken met steeds 2 kleppen open.
Enkel de leiding naar de lintzaag heeft bochten van 90 graden, niet ideaal maar ook niet cruciaal bij deze machine.
Ik lijm de spiraliet delen op elkaar want anders zit er te veel speling en verlies op, en zo is het geheel ook stijver als ik aan de kleppen moet duwen/trekken.
De rechte buizen aan het plafond had ik beter gewoon vastgezet met plakband zodat ik later makkelijker kan aanpassen. Het gedeelte dat ik nog moet maken zal ik zo doen. het gedeelte dat nu staat is (denk ik) toch definitief
Bij Wildkamp waar het spiraliet van komt heb ik ook luchtdruk leidingen besteld, zo heb ik op een lengte van 20m 3 uitgangen en kan ik compressor boven zetten.
Hier tussen de machines ga ik een haspel zetten om makkelijk te kunnen blazen.