Verbindingen balkonhekken

svh

Nieuw lid
6 dec 2025
2
0
Nederland
Ik lees al enige tijd diverse onderwerpen op dit forum mee. Ik ben geen professional, maar heb een jaren 30 huis met veel houtwerk aan de buitenkant waarvan ik het nodige al vervangen heb. Nu zijn de balkonhekken aan de beurt. De vorige heb ik 7 jaar geleden van vuren gemaakt (hoogglans afgelakt), dat is een foute bezuiniging geweest, of 7 jaar ging sneller dan verwacht:)

Ik zit er nu aan te denken om de hekjes van meranti te maken. Het gaat om een boven en onderligger van ca. 45x68 (bovenste afgerond), spijlen van 19x68 en palen van 90x90. Bij de huidige hekken heb ik alles ingekroosd en verlijmd, dus de spijlen in de onder en bovenligger. En de liggers in de palen. Nu is de houtrot ontstaan op een aantal plekken in de verbinding van de spijl en onderligger. Die verbinding lijkt dus niet handig aangezien daar naar verloop van tijd water in blijft staan.

Ik vraag me af wat nu een goede detaillering is waarmee ik langer kan genieten van de hekwerken. Ik dacht bijvoorbeeld aan domino's of pen en gat verbindingen, maar dat lijkt me in de onderligger ook weer een zwakke plek. Of ipv inkrozen de spijlen (misschien dan 12 ipv 19 mm dik) volledig door de onderligger heen frezen zodat eventueel water er ook weer onderuit kan lopen.

Heeft iemand ervaring met dergelijke details?

Het is de bedoeling om de hekken weer hoogglans af te lakken, daarom dacht ik aan meranti.

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
567
303
57
Luzy Saint Martin
Ik zou voor Merbau opteren ipv meranti. Veel duurzamer en ook wat harder/steviger.
Qua kleur hetzelfde alleen heb je bij Merbau vaak wat gele kalkstrepen maar dat is niet ontsierend.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.488
575
als je gaten maakt voor de spijlen moet je die in de onder regel volledig door het hout boren zodat het water er niet in blijft zitten

de spijlen tegen de regels schroeven met afstandhouders er tussen is het meest duurzaam.
bij 1 cm tussenruimte droogt het weer snel op als het nat wordt.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
520
116
Oss
Ik zou voor Merbau opteren ipv meranti. Veel duurzamer en ook wat harder/steviger.
Qua kleur hetzelfde alleen heb je bij Merbau vaak wat gele kalkstrepen maar dat is niet ontsierend.

Alleen wel goed voorbehandelingen mits je merbau gebruikt. Ook verbindingen ivm bloeden. Zou wellicht eerder voor mahonie ( sapeli ) gaan zeker bij hoogglans want is net iets gladder af te werken

svh

Nieuw lid
6 dec 2025
2
0
Nederland
Dank voor alle snelle reacties. Het is nu te donker om een goede foto, maar hierbij nog een oude uit de goede tijd van het hekje in de sneeuw.

@boertje125, heb je wellicht een schetsje van het detail met de afstandhouders. Dat klinkt goed namelijk en dat is ook meteen het meest kwetsbare detail van de hekjes.

Bijlagen

• IMG-20181216-WA0002.jpeg
    IMG-20181216-WA0002.jpeg
    52,4 KB · Weergaven: 20

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.823
2.822
Klein-Brabant, Vlaanderen
deze poort heb ik zo ontworpen + gemaakt
de onderligger (tekening) heeft een helling om het regenwater te laten wegvloeien
ik vermoed dat de spijlen breder dan de onderligger zijn, en die overkragen
naar binnen toe met dezelfde frees uitgefreesd
spijlen gaan met pen en gat in de liggers
helaas te lang geleden om mij de precieze details te herinneren1765219874259.png 1765219968954.png

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.488
575
een afstandhouder kan gewoon een kunstof hulstje zijn.
worden meestal in combinatie met boutjes toegepast.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.