Verbinding voor buitenkozijn

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
45
Tilburg
ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Wil volgend jaar een vergelijkbare klus doen en overweeg om 18 mm garantplaat aan de buitenzijde (waarin ik 3 mm diepe profiel wil frezen), 10 mm spauw, 70 mm isolatie (heb ik nog liggen) en 15 mm multiplex aan de binnen zijde.
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
45
Tilburg
Hoi Sven,

even nog een aanvulling op jouw stuk:
Jij stelt: Er gaat hier gecontramald worden (dus geen pen/slis oid), dat is dus aan 1 kant kopshout. Met alleen lijm een zeer zwakke verbinding.
>>> Dat klopt vandaar dat je er daarna twee of drie deuvels per kant in lijmt

Het is niet zo dat er in hout niet geschroefd mag worden. Het gaat er om dat er in houtverbindingen geen schroeven mogen zitten. Dit is precies om de reden die jij ontdekt bij oude houten kozijnen. De spijkers roesten weg (door vocht maar ook de zuren in het hout) en laten gaten in het hout achter. Als er dan ook nog voldoende water in komt gaat het hout ook nog rotten. Of dat gebeurt hangt af van de plaats van de kozijnen in de gevel. In mijn eigen jaren 30 huis heb ik alle kozijnen aan de zuidwest kant (veel zon en regen) moeten vervangen terwijl de kozijnen aan de noord oostkant nog in prima staat zijn.

Schroeven (van RVS t.b.v. scharnieren en bevestiging) in alleen langshout die juist zijn voorgeboord (waardoor het hout netjes een geheel vormt met de schroef en er dus geen scheuren in het hout zitten) kunnen inderdaad geen kwaad. Daarnaast kun je daar door regelmatig schilderen de verflaag herstellen.

- Jij stelt: Als de temperatuur van een schroef het hout al laat rotten, ben ik wel benieuwd hoe je een kozijn dan vast zet en scharnieren monteert?
>>> de temperatuur laat het hout niet rotten. Temperatuur wisselingen laten hout en schroeven uitzetten en krimpen. Dit zorgt ervoor dat de verf of kitnaad mechanisch belast wordt waardoor deze op termijn gaat scheuren en water in laat. Dat is ook de reden dat je regelmatig opnieuw je kozijnen moet schilderen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.