Verankeren tuinpoort: cement of poeren?

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.306
1.033
Ulvenhout
De deur bestaat uit een metalen frame welke ik bekleed heb met houten planken met veer en groef. Ik zet ze telkens met 1 schroef vast in de breedte zodat ze nog kunnen werken.

20241113_111308.jpg

20241113_111235.jpg

Vanmiddag de plaatduimen gemonteerd en de deur er in gehangen om te kijken waar het slot moet komen.
De plaatduimen zitten elk vast met 6 schroeven en dat is ook wel nodig want ik heb me verkeken op het uiteindelijke gewicht van de deur. In m'n eentje is hij niet te tillen.....

20241117_120719.jpg

20241117_120651.jpg

Helaas kan ik de deur niet 'dieper' zetten aan de scharnierkant. Nu steekt de deur zo'n 4mm voor de staander uit. Ik denk erover om de buitenste plankt aan de rechterkant iets af te schuinen zodat het minder opvalt. Maar misschien valt het dan juist meer op? Ik ben er nog niet uit.
Ik denk ook dat ik nog een stukje van de onderzijde afhaal zodat deze op dezelfde hoogte komt als de onderzijde van de zijdelen.
Aan de bovenzijde van de deur maak ik nog een afdeklat zodat de deur daar juist wat hoger wordt en over het geheel komt nog een balk om alle staanders aan elkaar vast te zetten.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.306
1.033
Ulvenhout
Ik zou de plaatduimen een aantal mm verdiept in de paal zetten.
Dat is eigenlijk een heel erg goed idee. Maar ik vraag me wel af of ik de bevestiging dan niet verzwak omdat ik de schroefgaten nogmaals gebruik terwijl ze dus al wat ruimer zijn geworden. Het zijn schroeven van 4,5x50.

• Leuk
Waarderingen: Henkies

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
82
51
Noordwijk
Dat is eigenlijk een heel erg goed idee. Maar ik vraag me wel af of ik de bevestiging dan niet verzwak omdat ik de schroefgaten nogmaals gebruik terwijl ze dus al wat ruimer zijn geworden. Het zijn schroeven van 4,5x50.
Dat lijkt mij geen enkel probleem. Maar als je twijfelt dan kun je altijd nog een maatje langer of dikker gebruiken...
Check wel even of je de hengen nog op de duimen krijgt als ze verdiept zitten. Anders eerst de hengen erop, dan vastschroeven en daarna de poort eraan bouten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.