Zo weer een update, vandaag gezien de weersverwachting maar een tent gebouw over de erker en de balk zodat ik de komende dagen droog kan werken. Verder was vandaag de klus om de dakrand te verwijderen. besloten de Fein Multimaster maar eens ter hand te nemen om de boeidelen weg te zagen. Een nieuw setje WSE blaadjes met snelspan houder gekocht bij gereedschppro.nl op aanraden van Sander de set met snelspan houder genomen en de WSE blaadjes , die zouden beter zijn dan de goedkopere Qblades en zeker beter dan de originele Fein. Ik geloof veel wat Sander zegt maar ik geloof het vooral als ik het zelf gezien heb dus een nieuw blaadje in de multimaster en de boeien gesloopt. Niets teveel gezegd, wat een monsters die blaadjes, alsje moet Multimasteren kan ik die set met snelspan zeker aanbevelen. De snelspan houder werkt veel lichter dan de originele Fein en met vuil of vies (dikke laag bitumen na wegzagen dakbedekking) probleemloos open. Super! niks teveel gezegd. Hele dag gezaagd met 1 WSE T2 blaadje, dat lukte me met de Fein zaagjes nooit, die zijn na 1 niet of nagel hun tandjes kwijt. Na het houtwerk was alles nog superscherp, de bitumen met leislag hebben de tandjes wel weg gevreten, niet gek na ruim 12 meter en hier en daar wat aluminium.
Tentje gebouwd
Hier een foto met eerste deel van de boeien open gezaagd, dit moet allemaal weg om de balklaag aan de erker aan te kunnen helen later. Ook de gevel opengehakt om de balklaag direct aan het huis te verankeren.
Hele boeien weg, balklaag zichtbaar
Nu een probleempje, er ligt onder de spijkerlaag een laag piepschuim isolatie, 4 centimeter. Daaronder een OSB en daaronder diverse lagen folie, isolatie en uiteindelijk de gipsplaat als plaffond in de woonkamer.
Ik wil iets afschot aanbrengen en overweeg dus om de oude dakbedekking weg te halen, de piepschuim laag is dan ook weg, dan breng ik balkjes op afschot aan van circa 7 naar 4 centimeter en om dan fak gelijk te trekken met de rest wil ik daarover weer een underlayment plaat nagelen met daarop de dakbedekking (EPDM of Bitumen). Kan ik probleemloos een extra houtlaag aanbrengen boven het piepschuim? Of krijg ik dan prblemen met rot.
De opbouw van binnen naar buiten is nu:
Gipsplaat,
Regelwerk,
Folie
Balklaag met daartussen Steenwol (Circa 15 centimeter)
OSB plaat
4cm piepschuim isolatie
Spijkerlaag
2 brandlagen
Ik wil dus boven de 4 cm piepschuim nog een underlayment laag aanbrengen en dan de dakbedekking, vraag: kan dat probleemloos?
Wie weet het?