Veiligheidscherm voor laser

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Een vraag die niet direct met hout heeft te maken, dus maar even hier geplaatst.
Ik heb een neje master 2 laser gekocht enige tijd geleden. Ding werkt erg leuk, niet snel maar prima voor ons doel. Nu heb ik de laser mee genomen naar mijn werk. (dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking) En heb er steeds meer werk voor. Logo dierenwinkel op houten product branden. Hier een mal voor gemaakt en met cliënten geprobeerd. Dit is een succes, de mannen zijn apetrots dat ze dit apparaat kunnen bedienen. Echter heb ik er maar 1 bril bij. Dus de overige mensen in de werkplaats kunnen steeds in het licht kijken van de laser.
Nu wil ik een scherm maken dat om de neje heen staat. Zodat “omstanders” geen last hebben, maar ik wel een oogje in het zeil kan houden. In eerste instantie dacht ik aan gekleurd plexiglas maar na wat lezen twijfel ik of dit afdoende is of dat ik een beter/ ander soort glas nodig heb.

Heeft iemand van jullie een tip of goed advies in deze? Welk materiaal, donkerte, waar te koop? En ja, een zorginstelling dus budget is wel een dingetje.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik werd twee maanden geleden uitgenodigd bij de installatie en proefdraaien van een nieuwe lasersnijder,-graveerder en een 3 d printer, dat in een vloeistof, in een bad, voorwerpen print.
Een soort lab waar meerdere mensen gebruik van zouden kunnen maken, wel enkel op afspraak. Je moet je tijdslot eerst boeken.

De lasersnijder, - graveerder heeft 50 watt en zit in een volledig gesloten ombouw, de rook wordt afgezogen met een aparte installatie en de gefilterde lucht komt terug in het lokaal. Je hebt geen beschermbril nodig wanneer je door het grote glas in het deksel kijkt naar wat er juist aan het gebeuren is. Er wordt wel aangeraden om er niet naar te blijven turen..

Ik denk dat dat een lasergraveerder in een gesloten kast wel eens minimale eisen zouden kunnen zijn voor een school of zorginstelling. In ieder geval veel veiliger voor het publiek dan een open constructie die je privé nog zou kunnen gebruiken. Hebben jullie geen preventieadviseur?

Groeten ,
Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost Kok

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Als je het goed wilt doen, helemaal "inpakken". De absorptie van het glas/kunststof/filter moet op de golflengte van de laser afgestemd zijn. Stroomonderbrekers op de deurtjes van de omkisting. Gebruikers dienen een veiligheidsbril te dragen, ook als ze zelf al een bril dragen. Het glas van de bril ook afgestemd op de golflengte van de laser.

Zoals Ornament schrijft, afzuiging. Helemaal als je ook het (fijn)stof uit de snede blaast om makkelijker diep te komen.

Klinkt misschien wat overdreven, uit ervaring, lasers zijn linke dingen. Zelfs een simpele laserpointer kan een hoop ellende veroorzaken. (uit ervaring, was een paar decennia geleden gecertificeerd om met en aan klasse 4 lasers te werken. 300+W CO2 en Nd:YAG).

En, inderdaad en preventie adviseur met kennis van zaken op dit gebied raadplegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: bartlives en Joost Kok

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Als je met een preventie adviseur praat, houd dan wel in de gaten dat het gereflecteerd en "opgebroken" licht is. Ik vermoed dat de mensen in de werkplaats niet direct in het licht zullen kijken. Dat is bijvoorbeeld bij een bouwlaser of laserpen wel het geval.
Probeer anders eens in het donker een idee te krijgen hoeveel zichtbaar laser licht in de werkplaats komt, dit kan je op weg helpen om in te schatten hoe groot het probleem werkelijk is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost Kok

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
[...] houd dan wel in de gaten dat het gereflecteerd en "opgebroken" licht is.
... tot iemand een mooi gepolijst plaatje aluminium wil laseren en het schuin legt en, en, en... Je ziet de laser straal niet, en al helemaal niet die van een uv-laser.

In houtbewerkerstermen, een open en bloot draaiend cirkelzaagblad is ook niet gevaarlijk, tot iemand zijn vingers er tegen houd. Die zaag, dat gevaar besef je en toch gaat het mis. Wat een laser betreft men het niet eens. (cd speler open schroeven en 'even in het lensje kijken' of die het nog wel doet bijvoorbeeld en voor de rest van je leven een blinde vlek in je gezichtsveld) Dat besef kun je bij een gemiddelde consument ook niet verwachten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost Kok

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Het lastige is dat onze preventie adviseur/ arbo adviseur vooral kaas heeft gegeten van zorg. Deze adviseur is zelfs extern en met moeite in te schakelen voor een nieuw project. Dit moet weer via allerlei managers en aanverwante. En kost dus budget.
Vandaar dat ik hier mijn vraag drop, net als elders in mijn netwerk. Om de juiste info te hebben en een kant en klaar plan neer te leggen.

Het betreft een 7w blauwe laser, 450nm

Naar aanleiding van jullie reacties plan al iets aangepast.

Mijn idee is om een kast te maken om de laser met aan bovenzijde een gat voor afzuiging. Afzuiging staat buiten de werkplaats, in open opslaghok. Dus “vuile“ lucht verdwijnt naar buiten en dus niet in de werkplaats.
In de deur van de kast/ omkisting wil ik dus een raam hebben. Zodat je ziet wat er gebeurt maar geen last hebt van het felle licht. Aan buitenkant kast wil ik nog een noodstop hebben.
laser staat vast op mal in de kast, kan dus niet zomaar een ander richting op dan naar beneden branden.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Eigenaardig, bij ons in BE is het de preventieadviseur (ook meestal een externe dienst) die elektrische apparaten en dergelijke "in bedrijf stelt." Om te voorkomen dat men een miskoop doet, kan men deze persoon op voorhand vragen aan welke normen een machine moet voldoen.
Die persoon kan de normen aan de strenge kant houden. Bijvoorbeeld : indien een lintzaag Hammer 4400 kan verkocht worden , en mag gebruikt worden in bedrijven zonder dat er een noodstop op staat, en Hammer ook , op bestelling, een versie maakt met noodstop, kan er geëist worden dat er in scholen of andere instelling enkel de versie met noodstop mag gebruikt worden . Koop dan niet de versie zonder noodstop, want het wordt niet in bedrijf gesteld.

Ik ken de preventieadviseur van een groot universitair ziekenhuis ( is interne dienst) , en daar gaat het ook zo.

De directeur en dus ook het personeel kunnen dan in ieder geval al zeggen dat ze ter goeder trouw de machine hebben aangeschaft, dat die volgens de norm is en veilig geacht wordt.

Het veilig werken ermee is iets anders. Dat begint met het lezen van de handleiding door de personen die ermee werken. Hier kan ook een verslag van opgemaakt worden; dan is de directeur ook weer wat meer ingedekt, enz, enz.

Indien je op eigen houtje een machine binnen haalt of verbouwt, dan ben je persoonlijk verantwoordelijk als er iets mee verkeerd gaat, een cliënt(en) er schade door maakt of zelf oploopt.
Bij een degelijke gesloten lasersnijder -graveerder zijn alle componenten op elkaar afgestemd, voorzien van het juiste glas, warmte afvoer, constructie , stroomonderbrekers, schakelaars, is brandveilig, enz.
De laser is afgestemd op de omgeving (warmte) in de doos. De hele doos voldoet aan de CE en andere normen, met certificaten zijn erbij.

Ik zou in een instelling zelf geen apparaten gaan ombouwen, dan zijn ze niet volgens de normen. Bedenk even wat er kan gebeuren in geval er iets misloopt. Je huis verkopen?

groeten

Ornament
 
Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Ik zou in een instelling zelf geen apparaten gaan ombouwen, dan zijn ze niet volgens de normen. Bedenk even wat er kan gebeuren in geval er iets misloopt. Je huis verkopen?
Het betreffende apparaat, neje master 2, is niet omkast. Het is slechts een frame waarin de laser bewogen wordt. Op de neje website is ook zo snel geen omkasting van passend formaat te vinden.

Ben het met je betoog eens.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Knotwilg,

zo lang je de laser gebruikt zonder andere personen in de buurt, privé , kan je zelf het risico inschatten en het ding gebruiken. Zelf zou ik voor eigen gebruik ook eerder zo'n laser aankopen vanwege de prijs.

Dat ding meenemen naar een bedrijf, school, of instelling zoals de topic starter zou zou ik echt niet doen. Ook niet met goedbedoelde verbeteringen. Ik denk dat het zelfs niet mag: het kan niet in bedrijf worden gesteld en bovendien de werkgever is immers verplicht om alle benodigde gereedschappen, producten, kledij, enz , die nodig zijn om het werk uit te voeren, zelf aan te schaffen. En de werkkledij te laten wassen. Een budget geven aan de werknemer om zijn werkkledij (indien nodig is om de job uit te oefenen) te laten wassen bijvoorbeeld, is bij ons in BE bij verboden.

Ik denk dat er best wordt uitgekeken naar een andere lasersnijder die veilig kan functioneren in een instelling.

groeten,

Ornament
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi Joost,

Leuk dat de mensen waarmee je werkt er zo enthousiast over zijn. Ik begrijp je drijfveren om dit apparaat beschikbaar te stellen en van de nodige veiligheidsvoorzieningen te voorzien.
Jammer genoeg is het in Nederland zo dat als er iets mis gaat, al is de persoon die ' slachtoffer' is geworden zelf onzorgvuldig of onachtzaam geweest, er alleen naar allerlei regeltjes wordt gekeken. Waarvan je het bestaan soms niet eens weet.
Zolang het goed gaat vind iedereen het best, als er wat mis gaat dan stuift iedereen waarvan je steun verwacht alle kanten op met verklaringen als: "ik dacht dat het aan alle normen voldeed" , " neen, Joost heeft dit op eigen initiatief gedaan, ik was er niet van op de hoogte" "Daar heb ik geen actieve herinnering aan"

Dan weet je wel wie de sigaar is. Dus, hoe triest en hoe goed jouw bedoelingen: niet doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.