Veilig met een tafelfrees werken..

MdeJongh

Actieve deelnemer
16 aug 2020
67
14
Ik moet binnenkort een aantal werkstukken gaan maken waarbij een stuk hardhout langs een freesbitje wil halen om wat tijd te winnen bij het schuren. Het is repeterend werk dus ik zoek naar een methode om wat tijd te winnen. Alles word eerst in bijna vorm gezaagd met de lintzaag en daarna wil ik met een mal, op het hout, en een kantenfrees, de laatste millimeters perfect krijgen. Dit is alleen in theorie.. ik ben wat proefstukjes aan het maken en het hout is 4cm dik.

Nu is werken met een bovenfrees helemaal nieuw voor me maar ben zover dat ik een tafeltje heb gemaakt om met kleinere werkstukken veilig te kunnen werken. Nu gaat het me alleen om de draai richting. Hoe kan ik het beste het hout voeren? Tegen de draairichting in (foto 1) of juist ervan af (foto 2)? Beide methodes hebben tot een nieuwe vorm van schrik geleid waarin de bit "hapt" in het hout met al de gevolgen vandien.

Graag jullie inzicht in wat de juiste (lees: veilige?) Invoer richting is van het materiaal.

Veel dank!
20210807_210112.jpg

20210807_210129.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.160
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
tafeltje heb gemaakt om met kleinere werkstukken veilig te kunnen werken
op de foto's werk je onveilig
Hoe kan ik het beste het hout voeren? Tegen de draairichting in (foto 1) of juist ervan af (foto 2)?
de frees dient in het hout te snijden
niet het weg te slaan
het is mogelijk dat de richting van de groeiringen er voor zorgt dat de frees hapt
dat doet niets aan het principe af
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Op de bovenste foto duw je het werkstuk van je af, en op de onderste foto haal je het naar je toe. Het beste is om van rechts naar links te werken op een freestafel. Dan zit je altijd goed.
Ik gebruik zelf weleens een startpin. Hier zet je je werkstuk eerst tegenaan, voordat je gaat frezen zo blijft je werkstuk stabieler.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Als de werkstukjes die je wilt maken qua grootte gelijk zijn aan wat we op de foto’s zien, ben je niet veilig bezig: je kunt je werkstuk niet goed vasthouden want je zit met je hand veel te dicht op de frees. Er hoeft niet veel te gebeuren of de frees grijpt in je vingers. Denk erom: het is een snijdend gereedschapje dat met een 10.000 toeren draait. Voor dit soort werk zit er een pen in de freestafel die je als geleider kunt gebruiken. Daar zijn wel afbeeldingen van te vinden op het net. Ik zou een andere manier proberen te vinden om je werkstukken vast te houden.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.160
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
Deze foto's waren ter illustratie uiteraard.
had je er niet bij gezet

ik heb in dit forum op 'freesrichting' gezocht
de scherpe hoek dient in het werkstuk te gaan
uit een draadje uit 2013
1628365426168.png

aantal werkstukken gaan maken waarbij een stuk hardhout langs een freesbitje wil halen om wat tijd te winnen bij het schuren.
bekijk je werkwijze kritisch
door tijd te willen winnen kan je een deel van je vingers verliezen
Dus de groeiringen in de gaten houden
hoe haakser de groeiringen op de freesrichting staan, hoe meer kans dat je de houtvezels uitrukt ipv snijdt
dit is vooral bij schaven het geval
minder met bovenfrezen
Het is repeterend werk
als het allemaal dezelfde stukken zijn, dan zou ik een mal maken (in de vorm die je wil bekomen), die onder het werkstuk leggen, en er met de bovenfrees met een ring onderaan op de vingerfrees over gaan
 

MdeJongh

Actieve deelnemer
16 aug 2020
67
14
Bedankt voor de reacties en tips! Uiteraard staat de veiligheid voorop en na wat testjes gedaan te hebben was ik niet zo zeker van mijn plan dus daarom dit bezoekje :). Zeker nadat ik een proefstukje had waarbij, zoals ZotvanHout al aangaf, in de groeiring hapte en dit met een rotvaart door de garage ging toch alles weer even neergelegd en alles kritisch bekeken.

Ik was bezig met een achterplaat om daar mijn werkstuk tegen te laten rusten maar ik denk dat zo'n startpin handiger is. Daar gaan we als eerst achteraan!
als het allemaal dezelfde stukken zijn, dan zou ik een mal maken (in de vorm die je wil bekomen), die onder het werkstuk leggen, en er met de bovenfrees met een ring onderaan op de vingerfrees over gaan
Ik heb er nu een met een lager bovenop; zit er groot verschil tussen? Ik heb namelijk geen flauw benul.
Een mal heb ik al namelijk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.574
Gaanderen
Zoek eens op coping sled op you tube ed. Ik ben er zelf ook achter gekomen dat dit veel veiliger is. Werkstuk sloeg 2 x uit mijn handen en toen heb ik een klem inrichting gemaakt
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.160
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb er nu een met een lager bovenop; zit er groot verschil tussen? Ik heb namelijk geen flauw benul.
Een mal heb ik al namelijk.
lager boven of onder maakt technisch geen verschil
als het lager bij gebruik bovenaan zit, dan komt je mal ook bovenaan
hoe meer het snijgereedschap omsloten blijft hoe veiliger

op welke manier gebruik je je mal ?

zijn de werkstukken niet voldoende groot & kan je ze vast zetten, zodat je dit met de bovenfrees kan doen ?
 

MdeJongh

Actieve deelnemer
16 aug 2020
67
14
lager boven of onder maakt technisch geen verschil
als het lager bij gebruik bovenaan zit, dan komt je mal ook bovenaan
hoe meer het snijgereedschap omsloten blijft hoe veiliger

op welke manier gebruik je je mal ?

zijn de werkstukken niet voldoende groot & kan je ze vast zetten, zodat je dit met de bovenfrees kan doen ?
Ik heb van 18mm mdf de vormen gemaakt en plak deze vast op het hout, zodoende streef ik ernaar dit dan als geleider te gebruiken.

De werkstukken verschillen van maat, het zijn bogen met allemaal verschillende maten die op elkaar gestapeld worden. Dus ook een kleine boog van 5x5cm. Eerlijk durf ik dit niet aan met de frees en dan met de hand geleiden.. maar de grootste is bijvoorbeeld 40x30cm.

Ik denk alleen ook dat de frees die ik heb van slechte kwaliteit is.. de mesjes voelen erg bot en ik heb niet het gevoel dat er veel gebeurd. Het hout is ook 4cm dik dus wellicht dat een spiraalfrees meer uitkomst bied?
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Nooit handschoenen aan op de zaag of frees!!! Als de handschoen verstrikt raakt wordt je hand meegetrokken en is er meer schade aan je hand dan als je die niet had aangehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: XL500SZ en JuulvH

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.160
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb van 18mm mdf de vormen gemaakt en plak deze vast op het hout
schroeven is steviger
als dat kan
Dus ook een kleine boog van 5x5cm.
ken de vorm van het hele werkstuk niet
kan je die ronding niet eerst op een grote stuk maken, en nadien afzagen ?
Ik denk alleen ook dat de frees die ik heb van slechte kwaliteit is..
merk, slijtage, prijs ?
wellicht dat een spiraalfrees meer uitkomst bied?
een draadje van vroeger
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Grote mal gebruiken zodoende dat je handen altijd ver genoeg van de frees zijn. Mogelijk moet je in verschillende stappen frezen (met verschillende mallen).
Nauwkeurig zagen zodoende dat de afname beperkt blijft. Als je veel overmaat laat bij het zagen moet er veel weg gefreesd worden. De krachten worden groter, net als het risico op een happer. Als de frees toch hapt het werkstuk laten schieten. Nooit proberen in het gareel te houden want dan loopt het het helemaal mis.
Als je twijfelt aan een handeling stoppen. Nooit een handeling uitvoeren waar naar jou gevoel gevaar aan verbonden is. Eerst informeren of je laten begeleiden door iemand die vertrouwt is met de bewerking.
Het gebruik van handschoenen moet je zelf uitmaken. In veel bedrijven zijn handschoenen verplicht (ook bij draaiende machines). Wat veiligheid zijn de moderne stretch handschoenen niet te vergelijken met de zware, leren handschoenen van vroeger. Vandaag nog een akkefietje gehad met staalborstel op haakse accuslijper. Door verkeerde beweging verloor ik de controle over de machine, borstel hapte in handschoen en trui en viel stil. Schade was er niet (enkele draadjes uit mijn trui ). Blij dat ik mijn handschoenen aanhad (dan spreek ik nog niet of de haaruitval van de staalborstel, de draadjes die tegen mijn handen zijn geslagen...=
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.160
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bestaan deze frezen met lager? Ben ze nog niet tegen gekomen.

1628372292233.png
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Oa. CMT heeft ze ook. Heb ze ook al gezien met boven- en onderlager en met spiraal in beide richtingen zodat je boven en onder een perfecte afwerking hebt.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Nog een veiligheidsvraagje: heb je wel een nullastschakelaar?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst

Bekijk bijlage 106136
Dat is eentje wat wel flink aan de prijs is! Kleinere freesjes zijn een flink stuk goedkoper. Ik heb een tijdje geleden nog gekeken voor deze freesjes, maar toen niet gevonden. Zijn deze freesjes echt zoveel rustiger dan eentje met rechte of schuine snijkanten?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.