Veer in TS 55 REBQ?

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
81
23
Zuid-Holland
Hallo allemaal,

Iemand wel eens de kap van de TS55 afgehaald? Ik wel. En toen lag er een "veer" op de werkbank... En ik heb geen idee waar die hoort. Zie foto's hieronder.

1000018634.jpg

1000018633.jpg

Iemand een idee?
Hoor graag!

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
81
23
Zuid-Holland
Iets te snel gevraagd. Ik heb het gevonden. De veer moet tussen de machine en het anti splinterblokje (of hoe dat heet). Zie foto.

1000018635.jpg

Opgelost!

(Weet niet of deze post dan verwijderd moet worden.)

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
81
23
Zuid-Holland
Kan je nog een wat uitgezoomde foto plaatsen, want ik kan zo niet goed zien waar dat in de zaag zit.
Heb geen uitgezoomde foto gemaakt en de zaag zit weer dicht.

Het zit in de klep, helemaal aan de voorkant. Je ziet eigenlijk best goed het "vakje" waar de veer in gaat. Door het veertje klikt het slinter-blokje vast als je 'm inklapt.

Laat maar weten als je het toch op een foto wilt zien. Kleine moeite om de zaag even open te schroeven ;)

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
81
23
Zuid-Holland
@thomasz De 3d geprinte connector was niet goed, dus de zaag moest toch weer open. Hieronder foto's van de klep met het veertje.

20260822_104547.jpg

20260822_104541.jpg

Beetje off topic nog een vraag.

Ik ben niet tevreden over aansluiting van de slang op de zaag. Ik heb een 'oude' stofzuiger met een geribbelde slang en een rubber eindstuk. De slang valt geregeld uit mijn zaag. Er zijn verschillende 3d ontwerpen die dit probleem oplossen.

Ik ben ook niet zo tevreden over de afzuiging van de stofzuiger. Festool noemt het "stofvrij werken" en in de gelikte video's zie je amper stof, maar bij mij ligt er geregeld een laag zaagsel van 1 cm.

Zou het helpen om de stofzuigerslang (met een diameter van 35 mm) te vervangen voor een grotere slang, bijvoorbeeld 40 mm of 50 mm? Zou hierdoor de afzuiging beter worden?

• Leuk
Waarderingen: thomasz

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.480
644
hilversum
Ik heb een 3d geprinte aansluiting geplaatst ben daar zeer tevreden over.
Welke stofzuiger gebruik je?

Er ligt altijd wel iets van zaagsel ernaast maar zeker niet de hoeveelheid die jij omschrijft.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
3.150
1.539
Omgeving Leiden
Als het een festool stofzuiger betreft: bij het schuren draai ik het vermogen terug, maar vergeet ik, zodat de afzuiging bij het zagen niet erg best werkt.
Verder nog wat ideeen.
- slang verstopt
- zak helemaal vol
- zak in de stofzuiger losgekomen, waardoor de uitblaasfilters helemaal dicht slibben

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.