Vandikteschuurmachine Oriëntatie

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Zoals @klusrob aangeeft heb ik een Laguna 16/32. Ik had vergelijkbare ervaring met VDH: ze konden geen levertijd aangeven en niet reserveren tenzij je eerst betaalde. Toen ik naar alternatieven zocht, leerde ik dat Supermax/Laguna een verbeterde versie was van de Performax (die nu door Jet overgenomen zijn). Bij Stefaan Maene kon je wel reserveren en de levertijd klopte :).
De Jet 22-44 osc is wel een machine uit een andere/betere klasse volgens mij, vergelijkbaar met de Powermatic PM2244 waarbij de Powermatic niet oscillerend schuurt.

De Laguna/Supermax 16/32 werkt heel fijn. Ik ben soms een pietje-precies en dat is geen probleem voor die machine ;-).
Het enige waar ik soms wat moeite mee heb is om de tracking van de aanvoerband mooi in het midden te houden als je lang schuurt.
Ik heb als test eens grote oude snijplanken/broodplanken van 50 x 75 x 3,5 cm van een vriend er mee geschuurd en je zag niet waar je de plank omgedraaid had, dus die verstelling om breder te schuren werkt.
Ik schuur meestal met 80 of 120 en je dient wel na te schuren met de excenter schuurmachine, soms zie je groefjes maar dat vang ik nu op door plankjes een beetje schuin door te voeren en dus regelmatig de hoek te wijzigen. Ik vermoed dat de 22-44 osc hier beter werk aflevert.
Je moet wel geduldig zijn met zo een machine. Ik heb ook een A3 31 met spiraalas en die voert sneller door... Het is telkens even wennen.
Eigenlijk had ik beter geen vandikteschuurmachine gekocht. Eens dat ik die had, begon ik bijna alles wat ik geschaafd had, ook nog eens door de vandikteschuurmachine te laten schuren (pietje-precies van hierboven).

Succes met de keuze!
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.647
1.160
Fryslân
Zoals ik nu begrepen heb, zijn Jet en Laguna 16/32 supermax de betere modellen voor de hobbyist.
De Jet heeft als voordeel dat die de 16/32 en de 22/44 heeft. Waarbij de laatste ook in een oscilerende versie te krijgen is. Ik kan geen zwaarder model of oscilerende versie van Laguna vinden.
Nou staat mij oog lichtelijk gericht op de 22/44 van Jet. Ik zou dan graag de oscilerende versie hebben, maar ik vind de prijs teveel verschillen met de "normale" voor mij als hobbyist. Bedrijfsmatig was die misschien interessant geweest, maar die gaat het niet worden. Of iemand moet er één voor een redelijke prijs in de aanbieding moeten hebben? ;)
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.760
417
@bruine_beer : laat de spiraalas geen gladder oppervlak achter dan een niet oscillerende vandikteschuurmachine met P120? Tot jouw uitspraak ging ik uit van wel 😄
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.