Vandikteschuurmachine Oriëntatie

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.647
1.160
Fryslân
Ik loop steeds meer met het idee om een vandikteschuurmachine aan te schaffen. Ik heb vaak projecten waarbij de machine mij erg handig lijkt en tijdbesparend. Ik heb al wat zitten lezen hier en daar, maar ik ben toch nog op zoek naar gebruikers ervaringen.
Ik heb o.a. de Jet JWDS-1632M ( link naar VDH machines ) of de Jet JWDS-2244M ( Link naar VDH machines ) op het oog.

Dit lijken mij kwalitatief goede machines voor de hobbyist? De 2244 is net iets sterker en kan breder schuren dan de 1632. Ik zie hier de voordelen wel van in, maar heb ik het nodig? Ook staat op de 2244 dat deze oscillerend is. Ik kan dat in de beschrijving niet terugvinden, maar ik neem aan dat dat wél zo is? Dat lijkt mee ook een groot voordeel voor een netter schuur resultaat.
Ik maak af en toe tafels, en dan lijkt mij de 2244 handiger. Ook maak ik af en toe kleinere meubels van meestal eikenhout.

Wie heeft ervaring met één van deze machines, of kan er iets nuttigs over vertellen?


 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.290
620
Moordrecht
Het zijn beide stabiele machines en behalve grof werk kan je er ook heel fijn werk mee doen. Eigenlijk is de 1632 wat veelzijdiger en kan in essentie breder schuren, omdat hij aan 1 kant open is. Tegelijkertijd is die open kant ook z'n zwakke plek, want vereist meer onderhoud en je moet er rustiger aan mee doen met ruwere stukken. Het is zeker een mooie aanwinst. Zet er trouwens niet te fijne banden op, je schiet er weinig mee op, afwerkend schuren blijft nodig, omdat je altijd wel wat lijnen krijgt. 80/120 grit is prima en als je echt veel wilt afnemen, is 60 grit een must.

Ik heb er op de cursus gitaarbouwen veel mee gewerkt en het scheelt idd enorm veel tijd en geeft een mooi resultaat
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.647
1.160
Fryslân
Eigenlijk is de 1632 wat veelzijdiger en kan in essentie breder schuren, omdat hij aan 1 kant open is. Tegelijkertijd is die open kant ook z'n zwakke plek, want vereist meer onderhoud en je moet er rustiger aan mee doen met ruwere stukken.
Maar de 2244 is toch ook aan 1 kant open?
En wat bedoel je met meer onderhoud? Is het echt een zwakke plek van de machine?
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
193
225
Ik heb de 1632 en ben er redelijk tevreden over. Het is een handige machine om kleinere planken op dikte te brengen, zoals voor kistjes. Ook kun je als je een tafelblad samenstelt uit meerdere planken en deze aan elkaar zet met een losse veer, deze veer exact op dikte maken. De beperking van de machine vind ik de beperkte afname in 1 keer. Vooral bij harde houtsoorten zoals Robinia of kops hout moet je echt in hele kleine stappen van minder dan een kwart omwenteling (0,4mm) in 1 keer afnemen om te voorkomen dat hij stil blijft staan en of het hout verbrandt. De open zijkant heeft uiteraard het voordeel dat je bredere delen in 2 keer er door heen kunt doen. Het nadeel is dat er toch een kleine beweging in de hoogte zit aan het open eind, vooral als je een brede, harde, zware plank doorvoert. Voor brede tafelbladen vind ik de machine daarom minder geschikt. Al met al een leuke hobby machine die prima werkt als je er voorzichtig mee om gaat. Als ik het geld en de ruimte had kocht ik een professionele machine die deze bezwaren niet heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

-Peters-

Actieve deelnemer
19 sep 2016
136
42
Maar de 2244 is toch ook aan 1 kant open?
En wat bedoel je met meer onderhoud? Is het echt een zwakke plek van de machine?

Ik heb zelf een 22-44 oc in gebruik, voorheen een holzher gehad maar die viel tegen daarmee kreeg je heel snel brandplekken.

Met de 22-44 oc heb ik dit nooit, onderhoud heb ik ook nooit aan gehad behalve natuurlijk eens in de zoveel tijd de machine eens wat schoon maken.
Ik heb hem destijds 2de hands gekocht van een forumlid en geen moment spijt van gehad.
Ik schuur er voornamelijk eiken panelen mee, maar ook teak/grenen/en vuren zijn er al doorheen gegaan.
Mocht je teveel in 1 keer af willen nemen (heb ik nogal eens ooit) dan past de machine de doorvoer snelheid vanzelf aan.

Ik zou altijd voor de oc versie gaan, zeker als je met wat hardere houtsoorten werkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.290
620
Moordrecht
Zwakke plek tov twee vaste kanten.. Het zijn echt heel stevige machines. Maar Harmonyinhout beschrijft precies wat ik bedoel. Het zal voldoen, mits je voorzichtig bent. En gebruik 'm waarvoor hij bedoeld is, na de vandiktebank op maat schuren en/of wat kleine oneffenheden eruit halen. Voordeel is dat je nooit snipe kan hebben, tenzij hij vastloopt. Daarnaast kan je er ook kleine stukken doorheen halen, het maakt eigenlijk niet uit. Zoals ik al zei hierboven, ik heb m'n halve gitaar ermee gebouwd. Het wengé van mn huidige project is overigens ook op dikte geschuurd met een 22-44. van 23 mm af, naar exact 21,2mm en dat is iedere plank overal, zeer precies

wat de 22-44 betreft, ik had verkeerd gekeken, excuus. Als ik mocht kiezen tussen de 2, zou ik voor de zwaardere machine kiezen
Maar de 2244 is toch ook aan 1 kant open?
En wat bedoel je met meer onderhoud? Is het echt een zwakke plek van de machine?
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.647
1.160
Fryslân
Bedankt voor de reacties tot dusver!
Is er misschien iemand in het noorden van het land die er één heeft staan, die ik zou kunnen bekijken? Zeg Friesland, Groningen, Drenthe?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.968
868
Oss
Gezien het geringe prijsverschil en de naar mijn idee toch betere eigenschappen, zou ik zeker voor de 2244 gaan.
Je kunt de machine testen bij vdh als het goed is.
Trouwens hbm heeft ook zoiets,

HBM MS3156 Cilinderschuurmachine​

kost slechts de helft
 
Laatst bewerkt:

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
193
225
Bedankt voor de reacties tot dusver!
Is er misschien iemand in het noorden van het land die er één heeft staan, die ik zou kunnen bekijken? Zeg Friesland, Groningen, Drenthe?
Jazeker Jelmer, ik woon in Drenthe en heb een 1632 dus stuur me een PB als je een keer langs wilt komen. Gr, Harry
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
582
173
Zutphen
Ik heb bovenstaande hbm gekocht en weer verkocht vanwege tegenvallende resultaten. De jet kan je wel bijstellen indien de cilinder niet parallel aan tafel loopt, de hbm alleen door onder de bouten van de tafel stelstukjes te plaatsen, een uitermate tijdrovende klus. Daarnaast vond ik dat je per schuurdoorgang weinig eraf kunt halen. Ook schuurpapier vastzetten gaat niet lekker bij hbm. Ik gebruik liever bandschuurmachine met raam. Eventueel op zijn kop zetten voor latjes etc.
 

Bijlagen

  • 20180915_150012.jpg
    20180915_150012.jpg
    126,8 KB · Weergaven: 29

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.647
1.160
Fryslân
Hbm heb ik inderdaad ook naar gekeken, maar ik las toch wel veel negatieve dingen. De jet komt toch steeds weer terug wat goede ervaringen betreft.
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
193
225
Goed om even op de site van VDH te checken: de 2244 van 1800 euro is de niet oscillerende versie. De 2244 die wel oscilleert kost 3400 euro!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.647
1.160
Fryslân
Dat van het onderstel staat wel in de beschrijving dat die er niet bijzit. Maar dat het geen oscilerende is staat inderdaad niet in beschrijving.
Bij de 1632 zitten de verlengtafels er trouwens als optie bij.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Ook ik ben al een tijdje aan het overwegen een Jet 1632 aan te schaffen. Overal uitverkocht, dus heb via e-mail contact opgenomen met VDH machines om naar de levertijd te informeren. Na enig overleg met de vriendelijke mensen van VDH blijkt dat de machine eind augustus weer leverbaar zal zijn.
Op de vraag of ik op een wachtlijst geplaatst kon worden, kreeg ik het antwoord dat dat niet mogelijk is, enkel het bestellen en alvast betalen van de machine zou zorgen voor snelle levering. Toen ik na dat contact op de webpagina keek, was de machine ineens ruim 300 euro (inc BTW) duurder geworden o_O. Men schaart de verhoging onder transportkosten en duurder worden van de machine, maar ik vind de timing op zn zachtst gezegd opvallend. Ik wacht nog even af dus.

Grt. René
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.647
1.160
Fryslân
Wat is niet duurder geworden de laatste maanden. Ik ben alleen bang dat als je gaat wachten, de prijzen nóg meer stijgen. Ik verwacht dat als alles weer "normaal" is, ze de prijzen niet weer naar beneden bij gaan stellen.
Ik had meteen toe moeten happen op de schuurmachine die -peters- heeft overgenomen. Maar ik wou me eerst wat meer laten informeren.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
Levertijden van Jet zijn niet echt bepaald op dit ogenblik. Ik heb in februari een jet band/schijfschuurmachine gekocht bij Meyer in Duitsland. De machine was eerst niet voorradig (volgens de site), op het ogenblik dat hij voorradig stond heb ik besteld eind februari). Enkele dagen bleek die toch niet voorradig en enkele weken wachten. Levering is uiteindelijk eind mei geworden. Ondertussen was de machine uiteraard al lang betaald. Bij deze handelaar is de beschikbaarheid nu voorzien vanaf 20 oktober (was eerst ook begin september). Ik zou me dus zeker niet blind staren op de leveringsdatum.
Levering voorzien tweede helft augustus.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.