Vandiktebank met spiraalas

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Beste,

Af en toe kijk ik wel eens op Amazon en dan kom ik weer wat leuks tegen. Nu ook. Ik zag een tafelmodel vandiktebank met een spiraalas voor 430 dollar. Natuurlijk wordt dit nooit naar Nederland verzonden maar ik vroeg me wel af of zulke vandiktebankjes Überhaupt in Nederland worden verkocht met een spiraalas…
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Beste,

Af en toe kijk ik wel eens op Amazon en dan kom ik weer wat leuks tegen. Nu ook. Ik zag een tafelmodel vandiktebank met een spiraalas voor 430 dollar. Natuurlijk wordt dit nooit naar Nederland verzonden maar ik vroeg me wel af of zulke vandiktebankjes Überhaupt in Nederland worden verkocht met een spiraalas…
Zoveel kost de as bijna
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Vergelijkbaar model kwam ik laatst tegen bij Dictum,
Shinko DH330 Thickness Planer | Planing and brushing | Dictum
Geen ervaring mee verder.
Dat is dan alleen niet echt een spiraalas, een soort tussenvariant van gewone messen en een spiraalas. Volgens mij hebben die goedkope Amerikaanse hetzelfde.

Je hebt op zich wel het voordeel van makkelijk te vervangen individuele messen met meerdere scherpe kanten, maar ze zijn HSS en niet carbide (dus je doet er veel minder lang mee). En ik denk niet dat ze hetzelfde mooie schaafresultaat geven als een echte spiraalas.

Verder wel logisch gegeven de prijs natuurlijk! Maar denk dat je beter kunt sparen voor een spiraalas om er zelf in te zetten.
715477_06_P_WE_8_Shinko_Dickenhobelmaschine_DH330_WZ_jpg.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: AHK

Matjas42

Actieve deelnemer
22 mei 2021
44
24
Nederland
Ik heb het geprobeerd om uit Canada (sheartak) een spiraal as te bestellen om op een Dewalt te zetten voor circa 600-700 Incl verzendkosten.

Helaas had ik toch een iets andere versie dan gedacht. Sheartek was wel erg meewerkend en wilde kosteloos met mijn afmetingen een juiste produceren en opsturen. Maar ik had geen zin en dat extra gedoe en besloten om door het stof te bijten en een hammer te bestellen. Want ja, het zal altijd voor mijn gevoel een halve oplossing blijven.
 

Bijlagen

  • 16A47A51-0793-4086-8BEE-00C190C21A47.jpeg
    16A47A51-0793-4086-8BEE-00C190C21A47.jpeg
    149,2 KB · Weergaven: 62
  • Leuk
Waarderingen: city17

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Ik kwam net deze Grizzly tegen: 13" 2 HP Benchtop Planer With Helical Cutterhead at Grizzly.com

Er bestaan dus wel zulke kleine vandiktebanken met echte spiraalas. Vraag me af of er ook een Europees merk is die deze machine verkoopt.

Bekijk bijlage 113472
Axminster had in de Trade serie een lunchbox vandiktebank met spiraal as Alleen deze is stopgezet om een of andere reden. Evengoed duur grapje. Voor dat geld (minder) koop je een metabo / makita en een after market spiraal as.
 
  • Leuk
Waarderingen: city17

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.