Van serre naar aan/uitbouw

mistermania

Nieuw lid
10 mrt 2026
3
0
Vlaardingen
Hoi iedereen,

Ik heb een jaar geleden een geweldig klushuis gekocht, nu staat er een oude serre op fundering die ik wil slopen zodat ik een aanbouw kan maken.

Nu kan ik heel veel maar dit gaat de eerste keer worden dat ik zo een groot project ga doen!

Graag zou ik jullie adviezen willen welk dikte hout ik het best kan gebruiken voor het dak.

Of tips hoe ik mijn houten kozijnen vast krijg of een koof maak.

Isoleren aan binnen of buitenkant dak.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bijlagen

• 20260310_153638.jpg
    20260310_153638.jpg
    225,3 KB · Weergaven: 34

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.413
892
‘s-Hertogenbosch
Ik zou sowieso alles eraf slopen als je gaat beginnen. Je komt zoals ik het zie in de knoei met je hoogte van het lood ( wat er overigens niet verkeerd uitziet)
Hout afmetingen is weinig van te zeggen, wordt bepaald door de overspanning.
Worden er grote puien in de nieuwe achtergevel geplaatst? Hoe wil je de overgang naar je huis laten verlopen? Moet het één ruimte kunnen worden?
Oftewel teveel vragen waarop en waarmee je moet beginnen om een antwoord op te vinden.
Allereerst zou ik na het opknappen van je huis eerst eens even de rust nemen om te kijken waar de behoeftes gaan liggen.
Wat er staat ziet er niet verkeerd uit en het geeft je de gelegenheid om een programma van eisen op te stellen.
Je moet je niet laten beperken door hetgeen er nu staat, als je iets voor de toekomst voor jezelf wil hebben……..
Groetjes John

mistermania

Nieuw lid
10 mrt 2026
3
0
Vlaardingen
Hoi John,

Bedankt voor je reactie.

Alles gaat inderdaad weg behalve het muurtje van de buurvrouw, deze metsel ik een stukje hoger.

Er komen 2 losse kozijnen in, 1 van 3,50 meter met 3 vaste ramen en een kozijn van 3 meter met 2 open slaande deuren en zijlicht.

In het midden van de kozijnen komt een horizontale balk die weer de balk bovem mijn kozijnen ondersteund.

Binnen is alles al gedaan, dat was het belangrijkste. Als laatste is de uitbouw aan de beurt.

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
719
183
Ik zou buiten isoleren en zeker wat meer afschot van het dak willen hebben. Blijft de gevel zoals die is of gaat dat er ook uit om 1 ruimte te krijgen? Hoe ga je de fundering doen?

• Leuk
Waarderingen: John1969

mistermania

Nieuw lid
10 mrt 2026
3
0
Vlaardingen
Beste Marcel,

Ik moet het nog gaan uittekenen, voor nu zit het alleen nog in mijn hoofd.

Zodra ik het op papier heb zal ik het delen.

Avdlinden,

Duidelijk, ik ben van plan op het dak pir platen met afschot te nemen, fundering is al aanwezig.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.