Van een afgekeurd zaagblad een afsteekbeitel gemaakt.

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
227
20
66
Drachten - Buitenpost.
Ik had nog een oud zaagblad liggen met widia punten en dacht daar een mooie afsteekbeitel van te maken.
Gewoon een strookje er tussenuit geslepen en in de houder geklemd, werkt zeer goed.
Is voor de zachter materialen, zoals hout / kunststof / plastic en aluminium, helaas niet voor metaal geschikt.
Wordt gebruikt op een metaal draaibank dus de insteeksnelheid is goed te dozeren.

Bijlagen

• van afgekeurd zaagblad een afsteekbeitel maken voor zachte materialen (1).JPG
    van afgekeurd zaagblad een afsteekbeitel maken voor zachte materialen (1).JPG
    131,8 KB · Weergaven: 91
  • van afgekeurd zaagblad een afsteekbeitel maken voor zachte materialen (3).JPG
    van afgekeurd zaagblad een afsteekbeitel maken voor zachte materialen (3).JPG
    126,8 KB · Weergaven: 91
  • van afgekeurd zaagblad een afsteekbeitel maken voor zachte materialen (5).JPG
    van afgekeurd zaagblad een afsteekbeitel maken voor zachte materialen (5).JPG
    106,2 KB · Weergaven: 91

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.225
3.076
Er zit een hardmetalen punt op, die is best hard. Waarom zou je er geen ijzer mee kunnen draaien? Heb je die houder zelf gemaakt? Ik gebruik afgekeurde schaafmessen om steekbeiteltjes van te slijpen.

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
227
20
66
Drachten - Buitenpost.
Er zit een hardmetalen punt op, die is best hard. Waarom zou je er geen ijzer mee kunnen draaien? Heb je die houder zelf gemaakt? Ik gebruik afgekeurde schaafmessen om steekbeiteltjes van te slijpen.
Een paar keer geprobeerd om ijzer te bewerken, maar 1x ging het widiaplaatje los en een andere keer braken er stukjes vanaf. Daar gebruik ik de originele steekbeitel voor, maar die kan lang zo diep niet steken. De houder is nog een oude klem, was toen een werkstuk van de LTS. Hier 2 groeven in geslepen waar het strookje zaagblad in zit. (herkende je de klem?)

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.225
3.076
Ik zou met zo'n smal beiteltje me beperken tot groefjes voor bijvoorbeeld een seegerringetje. En op de wat kleinere en lichtere draaibanken heb ik betere ervaringen met steekbeitels die mooi snijden en dan op lage toeren.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
805
322
RegioRotterdam
Ik heb dat ook een keer geprobeerd met een blad uit een handcirkelzaag.
Twee problemen:
1- de hardmetalen punt is scheef geslepen. De beitel heeft dus de neiging opzij te lopen.
2- het blad zelf is redelijk zacht en buigt daardoor makkelijk, wat probleem 1 meer acuut maakt.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.225
3.076
Je begint toch met de punt recht te slijpen? Anders blijft zo'n dun beiteltje weg lopen.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
322
175
‘s-Hertogenbosch
Loop al langer met deze gedachte rond om zoiets in een moederbeitel te zetten alleen ben nog op zoek naar een oud geschikt zaagblad wat rijp is voor de sloop…. Ik wil eigenlijk zo’n type maken als wat ze bij mcnaughton gebruiken om uit te steken. Dus het blad zelf mag gerust 3-4 mm dik zijn. Dan kom je al gauw op een bladdiameter van zo’n 40 cm. Hebben ze bij ons op het bedrijf zo’n 2,5 jaar geleden een oude Gjerde opgeruimd 😡. en alle zaagbladen.
Heb nog wel een muurzaagblad liggen van 35,5 cm ( ook lekker dik) alleen moet dan de diamant of wat het ook is geslepen worden 🤔

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
227
20
66
Drachten - Buitenpost.
Ik kan geen widia slijpen, daar moet je een groene steen voor hebben? En die heb ik niet.
Het blad is 3 mm dik en van een stevige metaal soort (zelfs een stukje langsdraaien lukte wel) en het widiaplaatje is 4 mm snijbreedte.
Ik ga toch nog eens proberen om er metaal mee af te steken, mocht het weer mis gaan maakt niet veel uit. Ik kan er nog genoeg plaatjes uit slijpen, hè.

@John1969 Als je in de buurt woont mag je wel de helft hebben hoor.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.225
3.076
Zo'n groene steen kost 10 euro bij hbm. Als je een draaibank hebt , lijkt het mij handig als je zelf beitels kan slijpen. Je gaat niet voor elk project een beitelhouder voor wisselplaatjes kopen.

• Leuk
Waarderingen: Efvee

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.