Van boom naar planken naar??

Atlas1302

Nieuw lid
2 nov 2024
16
13
Caboverde
Als je het eigenlijk goed bekijkt, is het dus wel logisch dat je goud betaalt bij de bouwmarkt voor een latje vuren hout. Nu je zelf het proces ondergaat van even een boomlengte in planken zagen, en dan over 2 jaar er kaarsrechte planken er aan over te houden waar een bouwmarkt jaloers op kan zijn.
Ben ook zeker benieuwd hoe dat zich ontwikkeld hier op Cabo Verde in de warme zonnige dagen. Het is hier gemiddeld altijd 28 - 30 graden, dus drogen zullen ze wel.

jtimmermans

Nieuw lid
3 feb 2024
16
35
Nijmegen
Natuurlijk had ik de stam ook naar de zagerij kunnen brengen. Scheelt gedoe, is goedkoper (om de investering in de zaag terug te verdienen ben ik nog wel even bezig) en ik heb wat minder verlies (lintzaag ipv vrij dikke ketting), maar echt van begin tot einde alles zelf doen voegt voor mij echt nog wel iets toe bovenop het maakproces wat later nog gaat volgen. Wie kan nou zeggen dat ie een kastje of een tafeltje gemaakt heeft van hout dat ie zelf uit de boom gehaald heeft?
Vandaag een volgende stap gezet, door een boom uit mijn eigen bos om te zagen met de ambitie om die ook tot planken te verzagen. Afgelopen najaar heb ik een stukje bos van ongeveer een halve hectare gekocht wat al 3 generaties in de familie is, ben zelf de vierde eigenaar...

WhatsApp Image 2025-03-04 at 12.42.21.jpeg

Ik vond het retespannend om zo'n joekel om te zagen, maar hij viel precies zoals ik het gehoopt had (al die youtube-filmpjes ter voorbereiding toch niet voor niets geweest). Twee lengtes van ruim 3 meter en 2 lengtes van ruim 2 meter, wat een Herculeskarwei om die uit het bos te krijgen. Ook nog het nodige brandhout meegenomen, waren toch wel en aantal ritjes alles bij elkaar.

WhatsApp Image 2025-03-04 at 20.05.07.jpeg

Ik heb de korte stammetjes al direct geschild, gewoon met de schep. Grote stammen komen morgen. Nu op zoek naar een moment in de agenda om weer een keer te gaan zagen. Wat zouden jullie doen qua dikte? Heb nog geen concrete plannen...

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
178
58
Wat zouden jullie doen qua dikte? Heb nog geen concrete plannen...
Dat ligt eraan wat je er mee zou willen. Veelal zijn dit de standaarddiktes af zagerij (minder courante waarden tussen haakjes):
  • (20), 26/27, (32), 42, 52, 65, 80, 100 mm

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
178
58
ie zaag ik tot schaaf dikte, (netto + 2mm)
Dat is niet veel marge om krom en/of scheluw trekken op te vangen. Zeker voor de dunnere planken.

Ik denk dat het beter is om de zwaardere planken boven te leggen en de dunnere onder of in ieder geval flink wat gewicht op je bestaande stapels. Anders loop je een groot risico dat het bovenste deel van de stapel niet vlak blijft.

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
457
238
56
Luzy Saint Martin
Ben ik ook aan het zagen van bomen die ik afgelopen lente uit het bos heb gehaald. Voor een deel weet ik wat ik wil doen en die zaag ik tot schaaf dikte, (netto + 2mm) anders zo dike mogelijk- 80 vond ik te zwaar om te verplaatsen- dus is het 60 en bekantrecht tot 100.
Bekijk bijlage 154441Bekijk bijlage 154442Bekijk bijlage 154446

Zo zeg! Wat een weelde!
Ik heb een boomgaard in Frankrijk met veel zeer oude appel- en pruimenbomen. Een aantal daarvan zijn aan het einde van hun leven en worden dan omgezaagd en tot stookhout verwerkt voor onze houtkachels.
De mooiste stukken behoud ik uiteraard voor een leuk projectje maar dan gaat het over delen van maximaal 1m lengte waar ik met enige moeite een plankje uit kan zagen.

Ik ga me toch eens verdiepen in die techniek om hele stammen tot planken te zagen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.653
2.407
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zo zeg! Wat een weelde!
Ik heb een boomgaard in Frankrijk met veel zeer oude appel- en pruimenbomen. Een aantal daarvan zijn aan het einde van hun leven en worden dan omgezaagd en tot stookhout verwerkt voor onze houtkachels.
De mooiste stukken behoud ik uiteraard voor een leuk projectje maar dan gaat het over delen van maximaal 1m lengte waar ik met enige moeite een plankje uit kan zagen.

Ik ga me toch eens verdiepen in die techniek om hele stammen tot planken te zagen.
die oude fruitbomen zou ik alle eer betonen
uit respect maximaal een 2de leven bezorgen
zelfs wanneer je de stammen niet zelf verzaagt, zit er om de hoek toch altijd een zaagkans
amateuristisch of beroeps
mijn houtboer uit vl koopt regelmatig eiken stammen in fr
hij heeft daar een vaste zagerij
zal ik hem vragen waar die zit ?

• Geweldig
Waarderingen: jaap

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.764
1.178
Riemst
Ik heb vorig jaar een partij grove den laten verzagen. Die planken zijn tot nu toe mooi recht gebleven. Ik heb wel redelijk wat blauwe schimmel. Doet niets aan de kwaliteit en de toepassing die ik voor ogen heb, maar een volgende keer toch luchtiger laten drogen.

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
457
238
56
Luzy Saint Martin
die oude fruitbomen zou ik alle eer betonen
uit respect maximaal een 2de leven bezorgen
zelfs wanneer je de stammen niet zelf verzaagt, zit er om de hoek toch altijd een zaagkans
amateuristisch of beroeps
mijn houtboer uit vl koopt regelmatig eiken stammen in fr
hij heeft daar een vaste zagerij
zal ik hem vragen waar die zit ?

Goeie tip 👍🏻
Ik zit in de regio Meuse (55) maar ook op de grens met champagne Ardennen (08)
En dichtbij de Belgische grens (Gaume)

Ik ken hier twee bedrijven in de buurt die handelen in hout. Ik zal eens gaan informeren.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.034
8
shinglemaker.wordpress.com
Dat is niet veel marge om krom en/of scheluw trekken op te vangen. Zeker voor de dunnere planken.

Ik denk dat het beter is om de zwaardere planken boven te leggen en de dunnere onder of in ieder geval flink wat gewicht op je bestaande stapels. Anders loop je een groot risico dat het bovenste deel van de stapel niet vlak blijft.
Het is voldoende. 10mm kromtrekken (zelfs dubbel)over een lengte van 3M is niet veel, die zaag ik gewoon uit, (afkorten. Ik heb 3M lengtes bijna nooit nodig) heb je alleen machine slag weg te schaven.
Vandaag heb ik planken van 50kg+ gezaagd. Die wil ik niet 3m hoog oplaten onder half hoog was zwaar genoeg, in mijn eentje, met de hand, met mij 62 jaren.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.