Natuurlijk had ik de stam ook naar de zagerij kunnen brengen. Scheelt gedoe, is goedkoper (om de investering in de zaag terug te verdienen ben ik nog wel even bezig) en ik heb wat minder verlies (lintzaag ipv vrij dikke ketting), maar echt van begin tot einde alles zelf doen voegt voor mij echt nog wel iets toe bovenop het maakproces wat later nog gaat volgen. Wie kan nou zeggen dat ie een kastje of een tafeltje gemaakt heeft van hout dat ie zelf uit de boom gehaald heeft?
Vandaag een volgende stap gezet, door een boom uit mijn eigen bos om te zagen met de ambitie om die ook tot planken te verzagen. Afgelopen najaar heb ik een stukje bos van ongeveer een halve hectare gekocht wat al 3 generaties in de familie is, ben zelf de vierde eigenaar...
Ik vond het retespannend om zo'n joekel om te zagen, maar hij viel precies zoals ik het gehoopt had (al die youtube-filmpjes ter voorbereiding toch niet voor niets geweest). Twee lengtes van ruim 3 meter en 2 lengtes van ruim 2 meter, wat een Herculeskarwei om die uit het bos te krijgen. Ook nog het nodige brandhout meegenomen, waren toch wel en aantal ritjes alles bij elkaar.
Ik heb de korte stammetjes al direct geschild, gewoon met de schep. Grote stammen komen morgen. Nu op zoek naar een moment in de agenda om weer een keer te gaan zagen. Wat zouden jullie doen qua dikte? Heb nog geen concrete plannen...