Valse Christusdoorn

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Hallo, ben sinds zeer kort in het bezit van een stammetje valse Christusdoorn, hoe gebruik je dat het beste voor draaiwerk? Afmeting 1 meter (L) bij max 0,4 m (dia). Vrij dunne bast, flinke baan licht saphout, rest kernhout (zeer levendig).

Alvast bedankt voor tips.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Volgens degene hier in huis het de groene vingers ;) ( ik dus niet). Ook wel bekend onder de naam honey locust. Grove nerf en erg taai. Wellicht is er een voorbeeld project op YouTube te vinden?
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Volgens degene hier in huis het de groene vingers ;) ( ik dus niet). Ook wel bekend onder de naam honey locust. Grove nerf en erg taai. Wellicht is er een voorbeeld project op YouTube te vinden?

Honey Locust, dat klopt en idd ik kijk ook op YT, IG en FB maar nu even op ons aller Woodworking.nl.

ik heb trouwens nog niet gezocht op de termen Valse Christusdoorn en Honey Locust..
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Nico, kun je de kern gebruiken om in een vaas of kruik te verwerken of splijt het al draaiende weg? Ergo eerst halveren / rustig laten drogen of direct voordraaien?

Ik had ook gedacht aan een natuurrand om zowel kern als spint te gebruiken. Dat kan met de halve diameter.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Vers Honey Locust hout draait goed, waneer it's droog, word het erg hard en moeilijker.
Best is of direct to dikte te draaien en laten drogen (papieren zak) f voor-draaien, drogen (papier zak) en opnieuw draaien waneer droog, houtkleur blijft mooi.
Candle holder.jpg Natural edge Honey Locust.jpg Honey Locust bowl.jpg
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Inmiddels enkele schalen uitgestoken met EasyCore en te drogen gelegd. De linkerset kijk je op het kernhout, bij de rechter op het saphout.
 

Bijlagen

  • IMG_2879.jpg
    IMG_2879.jpg
    319,3 KB · Weergaven: 23

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.