Vac sys alternatief

StudioSkeppa

Nieuw lid
18 dec 2021
8
1
België
Hey,
Ik wil niet goedkoop maar 600€ voor een vacuümpomp lijkt me nu net wat aan de hoge hangt. Vandaar mijn vraag voor alternatieven.
Als er geen alternatief is dan wordt het de grabo denk ik.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.451
3.219
Zoals ik al eerder heb aangegeven is 600 euro de prijs van een goede gebruikte vacuumpomp. Nieuw begint bij iets van 1500 euro. En filters voor de olieafscheider kosten ook zomaar 130 euro.

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
97
26
Ljouwert
Beetje te laat, maar wat dacht je hiervan?

Zelf te maken (en volledig aan te passen aan jouw eisen) voor, zo lijkt het, voor een paar tientjes, mits je al een compressor hebt.
Ik heb de "Venturi pump" of "Vacuum ejector" nog niet gevonden in NL, maar dat zal vast niet ingewikkeld zijn...

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
942
235
Ik heb de "Venturi pump" of "Vacuum ejector" nog niet gevonden in NL, maar dat zal vast niet ingewikkeld zijn...
Ken bijvoorbeeld die van Festo, vacuum maken met perslucht is eenvoudig en weinig storingsgevoelig maar je moet wel continue perslucht laten stromen, industrieel wordt dit vaak toegepast om dingen op te pakken en te transporteren , wanneer je het vacuum lang moet aanhouden is perslucht relatief duur.
Er zijn uiteraard meerdere fabrikaten maar zelf goede ervaring met componenten van Schmalz

Bijlagen

• IMG_0537.png
    IMG_0537.png
    151,8 KB · Weergaven: 9

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.451
3.219
Het is met zo'n ding als of je ketel lek is. Als je een klein compressortje hebt, draait hij continue. En dan loopt hij op een hoop, want daar is hij niet voor gemaakt.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
942
235
Als je een klein compressortje hebt, draait hij continue
Valt wel mee, wanneer je met een enkel vacuumgeneratortje kunt werken zit je op ca. 20 l,min. , is voor de meeste compressoren geen probleem qua inschakeltijd.
Het is wel zaak om je afdichting goed op orde te hebben omdat je anders minder diep vacuum hebt En dus minder klemming.
Bij de meer professionele toepassingen waar zijdelings belast wordt (bijv.zagen en schaven) zie je ook vaak een combinatie van vacuum en schuifweerstand, vergelijk dit met de strips onder een Festool liniaal.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.451
3.219
Ik kan niet zo goed rekenen, ik praat van uit ervaring. Maar uitgaande van een hobbycompressor met 25 liter tank , 6 bar in, 8 bar uit, netto opbrengst 70 tot 100 liter, luchtverbruik 20 liter. Wat voor dutycycle kom jij op? Olie gevuld kan meestal iets van 30 %, droog maar iets van 25.

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.391
719
Moordrecht
Op de gitaarbouwcursus die Ik gedaan heb, had de cursusgever er zelf 1 gebouwd van een koelkastcompressor. Mooie compacte opstelling en perfect voor akoestische gitaren

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
95
28
België, Limburg
Idee wat door dit topic bij me opkomt: Waarom geen Grabo gebruiken? Is een zuignap en pomp ineen, als je de pro versie koopt (of de Flex Tools variant) dan wordt t vacuum gecontroleerd. Er zitten hijsoogjes aan dus een houder ervoor maken moet wel lukken. Enige vervelende is dat de bediening erop zit, maar met wat draad en drukknoppen is dat ook op te lossen.

*Ik heb er eentje van Flex liggen omdat GoTools m in aanbieding had, hoop te kunnen profiteren van de gratis accu actie gezien ik niets anders van dit merk heb. Spijtig genoeg komt hij enkel met de standaard zool en niet de extra dikke voor ruw materiaal maar voor multiplex, mdf en andere gaat t wel zo lukken denk ik.

• Leuk
Waarderingen: elzenmaa

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.105
935
Enschede, Twente
Idee wat door dit topic bij me opkomt: Waarom geen Grabo gebruiken? Is een zuignap en pomp ineen, als je de pro versie koopt (of de Flex Tools variant) dan wordt t vacuum gecontroleerd. Er zitten hijsoogjes aan dus een houder ervoor maken moet wel lukken. Enige vervelende is dat de bediening erop zit, maar met wat draad en drukknoppen is dat ook op te lossen.

*Ik heb er eentje van Flex liggen omdat GoTools m in aanbieding had, hoop te kunnen profiteren van de gratis accu actie gezien ik niets anders van dit merk heb. Spijtig genoeg komt hij enkel met de standaard zool en niet de extra dikke voor ruw materiaal maar voor multiplex, mdf en andere gaat t wel zo lukken denk ik.
Ziggy Swan heeft dat ook bedacht en wat hulpmiddelen op de markt gebracht om een Grabo als 'vasthoud' te gebruiken op een werkbank. Gezien het simpele karakter daarvan is het niet zo moeilijk om zelf iets te 3-d printen dat daartoe geschikt is.

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
95
28
België, Limburg
Even ter info: ik heb de gratis accu van Flex net gekregen. Toestel in Duitsland gekocht en accu in België geleverd. Actie loopt nog tot eind augustus of einde voorraad.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.