Upgrade AC-400 luchtreiniger

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
628
107
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
De Record Power AC-400, of apparaten die daar veel op lijken worden al jaren gebruikt in de werkplaatsen. Helaas doen deze apparaten niet wat ze beloven.

Door de gebruikte filters is de capaciteit (luchtvolume) slechts een fractie van de opgegeven waarde. Oorzaak is het kleine filteroppervlak van de gebruikte binnenfilters met 2 zakjes.

Daarnaast is de filterklasse (M6) te laag om fijnstof (vanaf 1 micron) tegen te houden. Deze filterklasse is tegenwoordig ePM-10 >60%, wat betekent dat >60% deeltjes vanaf 10 micron worden tegengehouden. Uit metingen aan dit soort filters blijkt dat slechts max. 15% deeltjes vanaf 1 micron worden gevangen.

Daarom ben ik gaan onderzoeken wat een redelijke mogelijkheid kan zijn om de AC-400 te upgraden naar een unit die, op basis van de bestaande kast en ventilator, voldoende fijnstof filtert en een acceptabele capaciteit qua luchtverplaatsing heeft.

En dat is uiteindelijk gelukt met een filtercassette klasse ePM-1 >85%.

Daarmee gaat de druk van 110 Pascal terug naar ca. 60 Pascal en daardoor levert de unit nu

500 m3/uur schone lucht bij maximale ventilator stand.

Als er genoeg forumleden zijn die gebruik willen maken van deze filterset, dan kan ik een kleine serie filters laten maken. Ik moet minimaal 10 serieuze gegadigden vinden.

De prijs van een set zal €105,- zijn zonder drukmeter en €165,- inclusief drukmeter.

Verzendkosten komen er nog wel bij, BTW is inclusief.

De filters passen zonder meer in de kast, alleen moeten de klemmetjes iets worden uitgebogen.

Of je plakt met tape de boel af.

De filters gaan jaren mee en je kan het voorfilter af en toe uitzuigen.

Op deze manier heb je luchtreiniger die je echt beschermd tegen fijnstof, met filters die zeker 5 jaar meegaan.

Groet, Kor

Bijlagen

• Upgrade Record Power AC.pdf
    437,9 KB · Weergaven: 35
  • IMG_1047.jpg
    IMG_1047.jpg
    100,9 KB · Weergaven: 36

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
72
79
Den Haag
Waarom zou je een drukmeter willen? Ik ben sowieso geïnteresseerd maar benieuwd naar de afwegingen voor een drukmeter

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
628
107
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Een drukmeter geeft duidelijk de status van het filterpakket aan.
Deze methode is standaard in de industrie en vaak geautomatiseerd.
Bij vervuiling loopt de druk op, Zo weet je dus wanneer het voorfilter moet worden uitgezogen.
Bij druktoename loopt de capaciteit (luchtdebiet m3/h) terug, dit kun je zien in de pdf bijlage.

Groet, Kor

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.040
544
Noord-Veluwe
Ik moet even kijken of dit ook op mijn Laguna A Flux past. Die kans zou er wel moeten zijn, want verder lijkt die unit erg veel op wat ik in jouw foto zie. Als dat zo is, dan ben ik zeker ook geïnteresseerd. Was sowieso al van plan contact met je op te nemen in het nieuwe jaar voor fijnstofafzuiging in het nieuwe deel van mijn werkplaats.

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
628
107
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Ik moet even kijken of dit ook op mijn Laguna A Flux past. Die kans zou er wel moeten zijn, want verder lijkt die unit erg veel op wat ik in jouw foto zie. Als dat zo is, dan ben ik zeker ook geïnteresseerd. Was sowieso al van plan contact met je op te nemen in het nieuwe jaar voor fijnstofafzuiging in het nieuwe deel van mijn werkplaats.
De Laguna A-flux is een grotere unit, daar passen waarschijnlijk de half-size filters in. (12x24x2 inch (voorfilter) en 12x24x12 inch (fijnfilter)
Neem gerust contact op, ik kan vast wel wat voor je betekenen.

Groet, Kor

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.377
706
Moordrecht
Er zit een levertijd van ca. 6 weken op de units.
Bij voldoende deelname laat ik een serie maken.
Ik hoop over een paar weken te bestellen, dan kunnen de eersten er eind februari 2025 zijn.

Groet, Kor
Zet mij dan ook maar op de lijst voor een unit zonder meter

Edit: Ik heb een Jet, filtergrootte 60,5x29,5 cm. Ik denk niet dat dat gaat passen, als ik zo de afmetingen van de AC400 bekijk. Kan je dat bevestigen, @kiesvoorhout ?

Laatst bewerkt:

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
223
45
Amsterdam
Ik wil er graag 2, het enige is dat ik 2 zeer kleine werkplaatsen heb, 3 vierkante meter en 8 vierkante meter. Zijn de units daar ook geschikt voor?

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
233
95
Rijswijk
Hi Kor,
ik ben misschien wel geinteresseerd. Maar ik heb momenteel nog geen luchtreiniger.
Hoe verhoud deze combinatie zich ten opzichte van het pakket dat je ook via je site aanbiedt?

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
628
107
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Zet mij dan ook maar op de lijst voor een unit zonder meter

Edit: Ik heb een Jet, filtergrootte 60,5x29,5 cm. Ik denk niet dat dat gaat passen, als ik zo de afmetingen van de AC400 bekijk. Kan je dat bevestigen, @kiesvoorhout ?
Rizz, de filters model half-size zijn hier waarschijnlijk voor geschikt, afmeting 287 x 592 x 292 (hxbxd)
Het fijnfilter paste tegen aan aanslag van max 20 mm breed.

Groet, Kor

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
628
107
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Ik wil er graag 2, het enige is dat ik 2 zeer kleine werkplaatsen heb, 3 vierkante meter en 8 vierkante meter. Zijn de units daar ook geschikt voor?
Koos, Je hebt nog geen luchtreiniger?
Op zich is voor zulke kleine ruimtes de AP-2.1 geschikt, die kun je installen op het juiste volume.
De AC-400 kan ook, maar moet dan op de laagste stand, dan zal het wel lukken.
Stuur mij anders een bericht via kor (at) kiesvoorhout.nl dan zoeken we een passende oplossing.

Groet,
Kor

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
628
107
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Hi Kor,
ik ben misschien wel geinteresseerd. Maar ik heb momenteel nog geen luchtreiniger.
Hoe verhoud deze combinatie zich ten opzichte van het pakket dat je ook via je site aanbiedt?
Luccio, Dit filterpakket in combinatie met een AC-400 heeft minder capaciteit en een lagere standtijd dan een half size unit. Omdat de AP-2.1 een ander systeem is(ventilator met hogere druk) kun je hem daar moeilijk mee vergelijken. Maar heeft ongeveer dezelfde standtijd vermoed ik. Filters hiervan gaan ook minimaal 5 jaar mee.

Groet, Kor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.