uitspringende dakstoel

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.161
435
De horizontaal liggende balk is volledig aangetast.
maar de rest watert af en de kwaliteit daarvan zou nog wel eens beter kunnen zijn dan op het eerste gezicht lijkt.

Ik zou het eerst eens goed van dichtbij bekijken en daarna pas een beslissing nemen.

Dit is geen draagconstructie maar wel verweven met het uitstekende deel van het dak.
 

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
51
36
Den Haag
Dag Allemaal,

Ik zou deze constructie, ofwel volledig willen vervangen, ofwel de rotte stukken vervangen. De 2e week van september wordt er een stelling geplaatst en dan weet ik meer. Maar zoals je kan zien op de foto's zijn de onderste regels of liggers al volledig doorgerot.
De vraag is, hoe begin ik hieraan? Heeft iemand dit ooit al eens gedaan en kan die mij verder op weg helpen? Of is dit al eens behandeld geweest in een topic? Of kennen jullie iemand? Of filmpjes op youtube die mij verder helpen? Of kennen jullie een forum waar dit soort constructies aan bod komen?
Concrete vragen waar momenteel mee zit zijn bvb ; Is het een dragende constructie ( ik ga er voorlopig van uit van niet) Teken ik de balken over op nieuw hout, of teken ik eerst alles uit in sketchup en vertrek ik van die tekening? Of teken ik alles uit 1 op 1 ?.......
Alvast bedankt voor het meedenken en jullie steun.
Bart
Bart, ik denk (en hoop) dat het meeevalt met wat er vervangen gaat worden.
Wat het maken betreft weet ik dat div delen gelaagd (kunnen) worden opgebouwd (spantbenen zeker maar ik meen dat ook in je liggers op de fotos te zien).
Het boek dat ik hierboven citeerde heeft niet veel opgebracht qua maakproces dus nieuwsgierig geworden naar hoed en rand kwam ik een restauratie tegen van een sierspant, ik denk dat je dat wel leuk en inzichtelijk vindt. Ik heb geen connectie of bekendheid met de firma (gebrverwoerd.nl) die dit heeft uitgevoerd maar hun faceboek foto's zijn hardstikke duidelijk:

De toestand vooraf:
01.jpg02.jpg03.jpg

01.jpg02.jpg03.jpg
Beoogd resultaat:
04 hoe het moest worden.jpgalle randbewerkingen, de facetkanten, de inkepingen etc. moeten nog.jpgbijwerken.jpg
Spantbeen opbouw, verlijming op mal
buigen maar 01.jpgbuign maar 02.jpg
Maten overnemen
De uitslag.jpg
Gaatjes maken
gaatje maken.jpg

Er is een maximum aan het aantal afbeeldingen dat ik kan plaatsen het vervolg hier onder.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.