Uitdaging - Kilhoek binnenzijde uitrachelen

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
486
160
Apeldoorn
Hallo Woodworkers!

Lange tijd niets gepost of gekeken, want we zijn onze woonboederij aan het verbouwen. Een flinke klus, eerst helemaal terug gegaan naar casco en we gaan nu weer opbouwen. En aangezien het een boederij uit 1930 betreft, is dus niets recht, of beter alles is scheef. Van de dakspanten tot aan de gemetselde muren. Na eerst het dak van het voorhuis voorzien te hebben van 14 cm isolatie en de wanden/dak voorzien te hebben van regels en gips, volgt nu de grootste uitdaging; het uitrachelen van de kilhoek in de toekomstige badkamer. Het makkelijke gedeelte zit inmiddels, maar nu is de samengestelde hoek (compound mitre) dan toch aan de beurt.

Ik heb er al aardig over zitten prakkiseren maar ik kom er niet uit, ook niet in combinatie met een site als Compound Miter Saw Calculator om de juiste hoeken te bepalen.
Ik heb wel een idee hoe ik het aan zou willen pakken, maar ik kom er niet goed uit. Dus wat is nu wijsheid? Hoe pak ik dit het beste aan/waar begin ik?

Bijgevoegd een foto van de kilhoek, ik hoop dat jullie mij een zetje in de goede richting kunnen geven! De schuine balk (groene pijl) die er op de foto zit, was even tijdelijk voor de uitlijning.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2024-08-11 at 23.04.12.jpeg
    WhatsApp Image 2024-08-11 at 23.04.12.jpeg
    120,1 KB · Weergaven: 107
  • Leuk
Waarderingen: John1969

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.953
2.205
Klein-Brabant, Vlaanderen
mogelijks onthou ik mij beter van commentaar . . .

1 - kan je dit niet in skp uittekenen ?
2 - om afmetingen in de hoogte uit te zetten, gebruik ik een laserliner met vertikaal punt
(tot nu toe enkel gebruikt om inbouwspots mooi op een lijn + onderlinge afstand te krijgen)

wat is dit raam achter die hoek ?
gaat dat verdwijnen ?

1723412152325.png
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
486
160
Apeldoorn
Om dat alles schots en scheef is, heeft uittekenen niet heel veel zin vrees ik. Ik heb het geprobeerd hoor, maar de praktijd dicteert vrees ik.

Het raam blijft gewoon wat het is, dat is een nieuwe dakkapel die ook afgewerkt moet worden.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.953
2.205
Klein-Brabant, Vlaanderen
dit soort uitdaging heb ik nog nooit gehad
als ik het goed inschat, kan je de binnenconstructie los van de buitenconstructie zetten
als de vloer pas/horizontaal ligt, zou ik beginnen met daarop een grondplan met 4 of meer rechte hoeken te tekenen
daarop vertikaal verder bouwen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.041
3.005
Ik begrijp je probleem niet goed. Je zet in beide vlakken een paal schuin aan het eind en je tekent de tussenbalkjes in het werk af.
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
252
137
‘s-Hertogenbosch
Kan niet zo moeilijk zijn, gewoon het vlak doorzetten zoals chevy66 zegt en een dubbele rib op de hoek. Eventueel aan de achterkant arms zagen.
Anders de snijlijn uitzetten met een draad en de hoek meten. Net als een hoekkeper. Doe zoals je gevoel je aangeeft en niet moeilijk denken.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
486
160
Apeldoorn
Ja dat is inderdaad een idee en dat heb ik ook geprobeerd. Een of 2 verticale balken en daar horizontale balkjes tussen schroeven.

Maar de uitdaging is dan dat ik beide palen ook moet voorzien van een samengestelde hoek, daar waar ze tegen elkaar aan komen. Anders kunnen ze niet samen in de hoek staan. Dat past niet.

Het linker vlak maakt namelijk een hoek van 30 en het voorste/rechter vlak een hoek van 45 graden. Als ik hiervoor 1 paal zou gebruiken en deze op beide vlakken in de juiste hoek plaats dan heb ik in een van de vlakken een kant die gedraaid is tov het vlak waar hij in ligt. En dat is een volgende uitdaging, want daar kan ik geen gips op schroeven. Het alternatief, 2 palen gebruiken past zogezegd niet, tenzij ik die palen ook voorzie van een samengestelde hoek om ze beide in hun eigen vlak en tegen elkaar aan te kunnen plaatsen.

Ik heb wel een jig om samengestelde hoeken te zagen, maar niet over zulke afstanden vrees ik.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.041
3.005
Je hoeft niet moeilijk te doen met schuin zagen. Als je zorgt dat je gips daarna strak aansluit, en je zet er even een breed gaasje op voor het stucen, dan is die hoek sterk zat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.041
3.005
Om je gips aan te laten sluiten, laat je het eerste vlak dat je doet, doorsteken. Dan kan je daar het andere vlak op aansluiten. Daarna zaag je de overstek af en plakt een gaasje over de hoek. Als je extra bescherming wil, kan je 2 3mm stucstops tegen elkaar op de hoek zetten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Houtsoort en Joost79

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
486
160
Apeldoorn
Om je gips aan te laten sluiten, laat je het eerste vlak dat je doet, doorsteken. Dan kan je daar het andere vlak op aansluiten. Daarna zaag je de overstek af en plakt een gaasje over de hoek. Als je echtra bescherming wil, kan je 2 3mm stucstops tegen elkaar op de hoek zetten.
Okay, klinkt als een goede optie! Dat gaan we dan maar eens proberen!
 
Laatst bewerkt:

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
872
220
Op die hoek kun je volgens mij een gewone hoekbeschermer voor dunpleister zetten. Die hoek tussen die twee vlakken is ongeveer 90 graden, eventueel kun je zo’n beschermer wat knijpen of vlakker maken
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
486
160
Apeldoorn
Klopt inderdaad, die zou inderdaad ongeveer 90 moeten zijn. Maar first things first, eerst maar eens rachels ervoor 😉

Dank voor alle input tot nu toe!!
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.975
872
Oss
Waarom niet gewoon 2 rechte latten op die hoek? Lijkt me een stuk eenvoudiger.
Dan alleen nog chevy66 volgen:cool:
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
418
184
Groene Hart
Als het gips er op zit, en het is afgewerkt, zie je hier niets meer van.
Maar jij hebt lekker geklust, al is het blijkbaar niet op de gebruikelijke manier. Ik heb dat ook regelmatig, en ik vind het niet erg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79 en jelmer

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
486
160
Apeldoorn
Ik heb nog twee uur geprobeerd om die ene balk in de hoek te voorzien van de juiste samengestelde hoeken aan onder en bovenkant. Het lukte me niet, ook niet met de calculator. En zoals eerder gezegd, 2 balken in de hoek gaat niet ivm de ruimte.

Dus toen maar met de laser elke keer de juiste hoogte uitgezet en met de straightedge gezorgd dat de balken aan beide kanten in het juiste vlak liggen en vervolgens met elkaar verbonden. Eerlijk had ik het zelf ook graag anders gedaan (“zoals het hoort”); maar 1. niemand ziet het straks meer, 2. dit is ook zeer solide en 3. tijd is schaars.

Ergens vind ik het er wel cool uit zien, maar vreemd is het zeker!

Maar als iemand een praktijkvoorbeeld heeft ivm een goede uitleg van aanpak/volgorde, ben ik heel benieuwd en wil ik graag leren (al is dit wel de enige en laatste keer dat ik dit type hoek hier tegenkom).
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus en John1969

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.041
3.005
Ik begrijp nog steeds niet precies waar de moeilijkheid zit. De hoek van de dakhelling weet je. Die heb je ook aan die andere stokken gezaagd. Dan houdt je een lat in de gewenste schuinte en je kan de andere hoek afteken. Kan gewoon op een stukje gipsplaat of als je een zweihaak hebt kan je die stellen. Dan heb je de andere hoek. Daarna wil je de lengte bepalen. Je neemt 2 stukjes resthout, daar zaag je de hoeken aan, en daar schroef je aan een kant een tengel op. Dan kan je het spul op zijn plaats op lengte schuiven en de andere kant vast zetten. Je hoeft niets te rekenen, je kan alles zo in het werk aftekenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.