Uit het juiste hout gesneden uh gedraaid: handvat voor een Pavoni

R1200C

Actieve deelnemer
9 jul 2019
27
3
Waarom boor je het gat niet op de draaibank? Boorkop in je tegencenter en gaan.

De grootste uitdaging zit hem waarschijnlijk in het feit dat mijn boorkop nog bij een winkel ligt en ik nog niet weet welke :ROFLMAO:

Mijn budget is voor nu redelijk op. Ik heb een set met een flink aantal oude beitels op de kop getikt via Marktplaats en een Sorby ProEdge laten komen. Dat samen met een aantal andere investeringen en de "help D'n Harrie de weg weer op" actie (Land Rover die al ruim 6 jaar stil staat weer aan het rijden krijgen) laat even weinig ruimte voor een boorkop. Moet sowieso uit gaan zoeken wat er bij mijn draaibank van 60 jaar oud gaat passen zonder dat ik de tegencenter in de auto mik en naar een winkel ga (waar ik voorlopig niet wil komen ivm al dat virus gedoe...).

Dus dan blijft de kolomboor (investering van een paar jaar geleden) over als beste alternatief ;)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
De meeste koppen van de kolomboor passen ook op de draaibank. Meestal is het mc 2
Je kunt ook boren kopen met mc aansluiting. Hangt wel af van de maat want ze beginnen niet klein.
 

R1200C

Actieve deelnemer
9 jul 2019
27
3
De meeste koppen van de kolomboor passen ook op de draaibank. Meestal is het mc 2
Je kunt ook boren kopen met mc aansluiting. Hangt wel af van de maat want ze beginnen niet klein.
Klopt, maar ik heb al een adapter moeten laten maken voor de vierklauw omdat mijn draaibank (natuurlijk) niet zo standaard was dat Baptist er een standaard oplossing voor heeft. Dus ik gok ik ook voor de boor een niet-standaard oplossing nodig hebt. En eerlijk gezegd heb ik liever dat de kolomboor "intact" blijft, dan weet ik dat die het doet als ik hem nodig heb ;-)
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Is het wel mc2, of 3, of 4?
Als dat zo is, dan kun je bij HBM nog wel goedkoop slagen: even MC2 als voorbeeld:
opnamestift, mc2-b12, €6,99
Tandkransboorkop, 1,5-10mm, b12 opname, €4,99
En dan natuurlijk nog wel de verzendkosten van ongeveer 7,00

Meerdere combinaties mogelijk, ze hebben ook mc3 bijvoorbeeld, en ook forsere boorkoppen.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Er komen hier wel veel "handvaten" voorbij...
Handvaten zijn volgens mij vaten met gezouten of wellicht in azijn ingelegde handen.
Ik denk niet dat ik daar een liefhebber van ben... :cautious:
Dingen die je kunt beetpakken, of "vatten", heten handvatten. Vat je...? ;)
Maar ik hoop dat het onderwerp tot een mooi resultaat zal leiden... :)
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Da’s ‘n goeie :giggle:
Dacht ook altijd dat alleen handvatten goed is, terwijl ik het eigenlijk voor mijn gevoel niet klinkt:cool:
 

R1200C

Actieve deelnemer
9 jul 2019
27
3
Ach als we het niet snappen veranderen ze gewoon de taal. De wereld andersom.🙃
Dat is wat een taal "levend" maakt. Pak een willekeurig boek uit 1920 en begin te lezen. Gegarandeerd dat veel van wat jij en ik "normaal" vinden toen net zo werd gezien als jouw reactie op handvaten vs handvatten.

Ik gok dat over een jaar of 20 "me kind" volkomen geaccepteerd zal zijn. Zo verdwijnt er steeds meer en komt er tegelijk ook steeds meer bij.

Net als met houtdraaien: het lijkt alsof er hout verdwijnt maar als ik naar de krullen onder de draaibank kijk.....
 

R1200C

Actieve deelnemer
9 jul 2019
27
3
Is het wel mc2, of 3, of 4?
Als dat zo is, dan kun je bij HBM nog wel goedkoop slagen: even MC2 als voorbeeld:
opnamestift, mc2-b12, €6,99
Tandkransboorkop, 1,5-10mm, b12 opname, €4,99
En dan natuurlijk nog wel de verzendkosten van ongeveer 7,00

Meerdere combinaties mogelijk, ze hebben ook mc3 bijvoorbeeld, en ook forsere boorkoppen.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. De draaibank waar ik ooit mijn eerste workshop op heb gedaan zat een stuk anders in elkaar dan de draaibank die ik in de hal heb staan. De eerste uitdaging zou al zijn om te zien hoe ik de center los zou krijgen. Ik kan hem er volgens mij niet zomaar uit tikken.

En met de kolomboor als alternatief heb ik nog andere dingen die voorrang hebben ;-)
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
De grootste uitdaging zit hem waarschijnlijk in het feit dat mijn boorkop nog bij een winkel ligt en ik nog niet weet welke :ROFLMAO:

Mijn budget is voor nu redelijk op. Ik heb een set met een flink aantal oude beitels op de kop getikt via Marktplaats en een Sorby ProEdge laten komen. Dat samen met een aantal andere investeringen en de "help D'n Harrie de weg weer op" actie (Land Rover die al ruim 6 jaar stil staat weer aan het rijden krijgen) laat even weinig ruimte voor een boorkop. Moet sowieso uit gaan zoeken wat er bij mijn draaibank van 60 jaar oud gaat passen zonder dat ik de tegencenter in de auto mik en naar een winkel ga (waar ik voorlopig niet wil komen ivm al dat virus gedoe...).

Dus dan blijft de kolomboor (investering van een paar jaar geleden) over als beste alternatief ;)
Tsja....als je het niet hebt kun je het ook niet gebruiken nee. En is het een optie om een houtdraaier in de buurt even om hulp te vragen bij het boren van dat gat? Waar zit je ongeveer, want dat staat niet in je profiel?
 

R1200C

Actieve deelnemer
9 jul 2019
27
3
Een houtdraaier in de buurt is nog niet echt een optie. Ze willen de terrassen wel open gooien maar ik blijf nog lekker op mijn eigen plekkie tot de risico's een stuk minder zijn.

Ik denk dat ik lekker ga frotten om een houder te maken waar het handvat recht in kan staan. Moet sowieso nog iets bedenken om een goed gat te maken voor de Kegel van Appolonius, die ligt ook al jaren te wachten op de afwerking ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.