Uit het juiste hout gesneden uh gedraaid: handvat voor een Pavoni

R1200C

Actieve deelnemer
9 jul 2019
27
3
Veel lezen weinig posten en dan ineens de vraag waarvan ik dacht: daar weten jullie vast een slim antwoord op...

Ik heb een tweetal La Pavoni espresso machines, de jongste heeft een handvat op de hevel van een soort plastic dat schijnbaar na een jaar of zes scheurtjes gaat vertonen. Dus ik dacht: leuk project om de draaibank eens nuttig in te zetten.

Op zich lukt het goed genoeg om een handvat te draaien, ben nog wat aan het frotten om de moer er in te krijgen zodat die netjes past en bij het laatste experiment liep ik tegen iets aan waar ik nog niet eerder aan had gedacht: met behulp van de hevel, en dus ook het handvat, wordt er ongeveer 9 bar druk opgebouwd dus er wordt redelijk wat kracht op gezet. De ijzeren staaf van de hevel gaat een centimeter of vier het handvat in.

Mijn tweede proef handvat had nadat ik de moer er in had geduwd (zeskant waarbij de platte kant 16mm is en het geboorde gat ook) zag ik een klein scheurtje. Omdat dit vrij vers beukenhout was, ongeveer een jaar geleden gezaagd, stond ik daar niet van te kijken ook niet toen ik vrij simpel een stuk uit het hout brak en ik weer een stuk mooi gedraaid aanmaakhout in mijn hand had. Maar het zette me dus aan het denken: wat voor hout is hard en stevig genoeg om voor de Pavoni te gebruiken? Ik wil niet met een wand van meer dan 5mm moeten werken omdat je dan een heel dik handvat gaat krijgen. Het liefst nog iets met wat tekening er in zodat het niet heel saai wordt tegen het chroom van de Pavoni...
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Mss het hout behandelen met een 'penetrating epoxy'? Je ziet ook wel dat ze dat in een vacuumtonnetje doen om de epoxy zo diep mogelijk te laten doordringen.
Kant en klaar zijn er blanks te koop:

Ook een idee: het basismateriaal maken zoals messen-smids het doen. Je kunt dat ook kant-en-klaar kopen bij bv Dictum: Micarta (zelfde link!).
Video's over zelf micarta maken zijn te vinden op YouTube.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Of toch een (koperen of chromen) ring aan de zijde waar de pin er in gaat, waarschijnlijk zit dat idee ook op je draaibeitel. (klein stukje waterleiding)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ah leuk, mijn Pavoni komt de volgende week en Ik zat ook al te denken om de knoppen en hendels te vervangen door hout. Maar zonder draaibank zal dat lastig worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Een plaatje zegt vaak meer dan 1000 woorden:). Ik heb deze van het 'net' geplukt. Je bedoeld het handvat op de hevel (ik zie nog een paar onderdelen die zich ervoor lenen om uit hetzelfde hout te draaien;). Maar even zonder gekheid: er zijn meer afbeeldingen te vinden van Pavoni's in een luxe uitvoering die allerlei prachtig houten handvaten en knoppen hebben. Die ring zul je niet nodig hebben. Wel een goed droog stukje hardhout, de vezels in de lengterichting van het handvat en een goed passend gat boren, zodat de pen niet kan wrikken. En wat voor hout dan? net wat je mooi vindt: mahoni, meranti, eiken, essen, hickory, beuken, esdoorn.Pavoni.png
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
Ah leuk nog meer koffie liefhebbers hier!
Hier staat een Rocket Cellini met een Bezzera maler. Betere koffie dan in menig horeca etablissement!
 

R1200C

Actieve deelnemer
9 jul 2019
27
3
Pavoni maakt inderdaad zelf ook versies met hout, maar die zijn duurder en natuurlijk niet zo leuk als zelf maken. Ze bieden ze ook als losse onderdelen aan overigens.

De twee knoppen ga ik voorlopig laten zoals ze zijn, daar zit iets te veel uitdaging in. Los van het feit dat er stoom van 1 bar achter schuil gaat...

Hieronder een foto van het laatste experiment. EdP, je zegt dat er geen moer nodig is, zet je hem dan "koud" op de staaf van de hevel? Ik denk dat dat over tijd los gaat komen. De staaf wordt ook nog eens warm tot heet gedurende het hele proces.

Ah leuk, mijn Pavoni komt de volgende week en Ik zat ook al te denken om de knoppen en hendels te vervangen door hout. Maar zonder draaibank zal dat lastig worden.

Wat is het geworden? Al een beetje voorbereid op je ontdekkingsreis? Het verschil tussen mijn eerste en wat er vandaag uit kwam is mega ;-)

Ben benieuwd hoe deze koffie smaakt .

Dat hangt enorm af van de bonen, je molen en voor een nog groter deel van degene die aan de hevel trekt. Dat is wat mij zo aansprak in hevel machines. Los van de maalgraad en tamp-druk kun je spelen met de druk van het water, de temperatuur van de groep en de temperatuur van het water. Dat laatste is wat lastiger omdat je dan de pressostaat moet op- of afdraaien overigens.

Het kan van bagger tot hemels gaan en alles daar tussen. In het begin heb je geen idee waarom het de ene keer geweldig is en de keer er na bagger. Heeft alles te maken met de mens. Eigenlijk net als houtdraaien vind ik. Daar heb je natuurlijk invloed van je "hardware" maar jouw handen maken het echte verschil. Ik ben een tijd terug zelf bonen gaan branden en kan alleen al daardoor enorm spelen met de smaak (van de koffie, niet van het hout). De meeste mensen die voor het eerst bij ons koffie drinken zijn er erg enthousiast over. Al hebben sommigen Senseo als referentie...

Prijzig is zeer subjectief. Kijk ik drink geen koffie en ik weet niet wat deze koffiemakers kosten maar ik kan er vast een aardig aantal blokjes voor kopen. Gelukkig mogen smaken verschillen.

Mijn tweede Pavoni kreeg ik gratis, dus als je ergens wat van die blokken hebt liggen voor hetzelfde geld dan hoor ik het graag :LOL::LOL:
 

Bijlagen

  • 1619280822392.png
    1619280822392.png
    376,3 KB · Weergaven: 32
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.557
Gaanderen
Probeer een dichter houtsoort. Als ik het zo zie zit je gat niet helemaal in het midden. Maak het gat dieper dan krijg je minder hefboom op het hout. Boor eerst het gat. Gebruik het gat als middenpunt. Ga dan draaien of boor het gat door het meedraaiend center. (Zit je wel vast aan een maat en die moet je later aanpassen)
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Nee joh, die moer die heb je wel nodig. Ik heb het over de ring die door WickedNick werd genoemd. De meegeleverde hendel zit toch ook met een moer vast? De ring die om de buitenkant wordt aangebracht, waar de hendel het handvat in gaat, breng je aan om eventueel uitbreken tegen te gaan. De houten handvaten die Pavoni mee levert op de luxere uitvoeringen zit ook geen ring op.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wickednick

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Een Europiccola! Het is een pre-millenium model dat gereviseerd is en daar komt een Eureka Mignon Specialita bij. De verkoper levert ze beiden en levert ook bonen mee. Hierdoor kan hij ook de maler al instellen. Het wordt mijn eerste echte espressoapparaat, dus zal zeker een leerweg worden.
 

R1200C

Actieve deelnemer
9 jul 2019
27
3
Nee joh, die moer die heb je wel nodig. Ik heb het over de ring die door WickedNick werd genoemd. De meegeleverde hendel zit toch ook met een moer vast? De ring die om de buitenkant wordt aangebracht, waar de hendel het handvat in gaat, breng je aan om eventueel uitbreken tegen te gaan. De houten handvaten die Pavoni mee levert op de luxere uitvoeringen zit ook geen ring op.

Ah, gelukkig, ik schrok al ;-)

Ik heb al wel mensen gezien die hun handvat er met epoxy op lijmen maar dat vind ik zelf niet de juiste manier. Ik wil graag een goede pasvorm maar tegelijk ook een "als het moet gaat het terug naar origineel" oplossing.

Het gat is in deze testen pas geboord nadat ik de ruwe vorm had gedraaid. Dat was meer om het hele ding te kunnen testen dan dat het allemaal permanent zou worden. Ik heb nog geen mogelijkheid om ingeklemd te boren dus dat doe ik nog met mijn kolomboor. Terwijl ik dat tik realiseer ik me dat ik natuurlijk de vierklauw er af kan pakken met het hout er in en daar in kan boren. Staat het stuk hout mooi rechtop en er zit natuurlijk al een punt in waar mijn boor zich op kan richten. Handig tikken en denken tegelijk ;-)

Ik twijfel of ik een paar keer ga boren: de staaf steekt wat uit de moer en de moer heeft een rond deel en een zeshoekig deel. Ik moet dan van 12 naar 14/15 mm:

1619341626500.png

Nog een vraag: met wat voor wand dikte moet ik werken om de spanning die de moer oplevert goed op te vangen zonder dat het hout splijt?

Een Europiccola! Het is een pre-millenium model dat gereviseerd is en daar komt een Eureka Mignon Specialita bij. De verkoper levert ze beiden en levert ook bonen mee. Hierdoor kan hij ook de maler al instellen. Het wordt mijn eerste echte espressoapparaat, dus zal zeker een leerweg worden.

Ik heb een pre-millenium Europiccola (1995 ongeveer) en een post (2015) Professional. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Prof net iets fijner vind. Voor wat betreft het instellen: het is een prima startpunt maar de bonen die je mee krijgt zullen op zijn voor je er (elke keer) echt lekkere koffie uit haalt. Dat is gewoon een weg die lang kan zijn. Gebruik ook vooral verschillende soorten bonen en laat je niet gek maken door de "het moet verser dan vers zijn". Maar misschien handiger om dat in de koffiehoek te bespreken, hout in je koffie voegt voor mij overigens geen waarde toe ;-)
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Waarom boor je het gat niet op de draaibank? Boorkop in je tegencenter en gaan. Dan heb je grotere zekerheid dat het gat goed in het center zit. Zo kijkend naar de moer, zou ik eerst een diep gat boren op de maat van de hendelpen. Dan op de plaats van de moer pas boren op de buitenmaat van het cilindrisch deel en het deel waar de zeskant zit met een beiteltje uitsteken. Als laatste een klein kamertje maken voor de borst van de moer. Dit doe je vóórdat je het handvat afdraait en afwerkt, zodat je voldoende ‘vlees’ hebt ( ofwel voldoende materiaal om deze bewerkingen te kunnen doen.). De binnenkant van het gat kun je insmeren met dunne CA lijm. Die trekt in het hout en zorgt voor wat stevigheid. Wel wachten tot die lijm volledig droog is voordat je er iets in steekt :p , anders zit het wel vast (vraag me niet hoe ik dat weet).
 
  • Leuk
Waarderingen: Wickednick

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.557
Gaanderen
Bij het draaien van pennen heb dit probleem ook. De bus moet erin geperst worden in messing huls buitendiameter 7mm er zit dan soms 1 of 1.5mm hout op. Ik schuur de persbus soms kleiner en lijm de bus dan erin. Het hangt dus van de wanddikte af (ook wel van het hout)
Succes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.