Typeplaatje afzuiger Elektra Beckum

Mecânico

Actieve deelnemer
1 feb 2021
30
1
Ik kan een EB SPA 1700D overnemen, op het typeplaatje staat 1.1 kW 400V Nennvolumenstrom 548m3/h Unterdruck 1700Pa.
Hoe moet ik dit lezen? Als ik de unit aanzet zonder slang zuigt ie 548m3 per uur, en als ik hem dicht houd trekt ie 1700 Pa onderdruk (is maar 17mbar:unsure:)?
Het lijkt me één van de betere in zijn soort?
Ik heb een EB PK250 waarbij door de vorige eigenaar de poten vervangen zijn door een dichte kist met een trechter en aansluitbuis voor een afzuigslang van 100 mm.
Onder in de machine zitten nog wel een paar openingen, voor het verstellen van de zaag en zo.
Kan iemand iets zeggen over of dit gaat werken?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hoe je het moet lezen weet ik niet - maar wat ik wel weet, een afzuiger is geen vacuumpomp, maar vooral een luchtverplaatser - stof en spaanders worden in de luchtstroom meegezogen; dat je met een afzuiger dus geen geweldige onderdruk zou kunnen bereiken is te verwachten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik kan een EB SPA 1700D overnemen, op het typeplaatje staat 1.1 kW 400V Nennvolumenstrom 548m3/h Unterdruck 1700Pa.
Hoe moet ik dit lezen? Als ik de unit aanzet zonder slang zuigt ie 548m3 per uur, en als ik hem dicht houd trekt ie 1700 Pa onderdruk (is maar 17mbar:unsure:)?
dit is een stofafzuiger, wat voor hoog volume + lage druk staat
Ik heb een EB PK250 waarbij door de vorige eigenaar de poten vervangen zijn door een dichte kist met een trechter en aansluitbuis voor een afzuigslang van 100 mm.
Onder in de machine zitten nog wel een paar openingen, voor het verstellen van de zaag en zo.
Kan iemand iets zeggen over of dit gaat werken?
staat deze vraag los van de vorige ?
het lijkt erop dat de vorige eigenaar hier een soort cycloon aan toegevoegd heeft
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi @Mecânico ,

Het onderstel van makita 2704 zaag heb ik ook vervangen door een dichte kist met een aansluiting van 100 mm.
Daarop is dan via een Thien cycloon een hbm 50 (900 m3/h) aangesloten. 900 m3/h haalt die maar net ( heb ik gemeten) en dan met helemaal niks erop aangesloten.
Dat werkt, al blijft er nog veel zaagsel in de kist liggen. Maar goed wat in de kist zit, ligt niet in de werkplaats. Boven het zaagblad zaag ik af met een 50mm slang op een aparte bouwstofzuiger ( festool midi). Als die er niet op zit, dan wordt het al gauw een zootje rond de zaagtafel.

De afzuiger hoeft alleen maar zaagstof af te zuigen dat in de kist komt, dus ik denk dat het wel, net als bij mij, gaat werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mecânico

Mecânico

Actieve deelnemer
1 feb 2021
30
1
IMG_20210930_194146_9.jpg
Dit is de binnenkant van mijn zaagmachine, de afzuiger wordt onder aangesloten.
Voor het zaagblad zit nog de originele plaat/ kap, die heb ik even weggepakt voor de foto.
De gaten in de kist zijn boven in de foto te zien.

De (tegenwoordig Metabo) SPA 1700 is een stuk duurder (en heeft een iets zwaardere motor) dan de 1000 en 1100, maar waar hem dat precies in zit en of en hoeveel deze dan beter zuigt kan ik nog niet vinden.
Ik ga morgen kijken.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Zo heb ik het ook gemaakt. De sleuven waar het mechanisme door steekt om het zaagblad te kunnen verstellen heb ik aan de bedienings (buiten) kant dicht gemaakt met een op maak gemaakt plaatje kunststof dat door een magneet op de zaagtafelbehuizing wordt 'geplakt'
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: mink en Mecânico

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De (tegenwoordig Metabo) SPA 1700 is een stuk duurder (en heeft een iets zwaardere motor) dan de 1000 en 1100, maar waar hem dat precies in zit en of en hoeveel deze dan beter zuigt kan ik nog niet vinden.
Ik heb even bij Metabo gekeken naar de verschillende afzuigers, maar het gaat zo te zien niet (uitsluitend) om vermogen. Ze hebben ook allemaal redelijk vergelijkbare luchtverplaatsingen - die niet evenredig lopen met het motorvermogen. Zo te zien gaat het echt om afzuigers voor verschillende toepassingen, met verschillende zakvolumes en filteroppervlakken (meer spaan per sessie afzuigen, minder vaak zakken vervangen bij 'zwaar' gebruik, grove spanen vs. fijner stof - dat soort dingen) - en de motorvermogens zijn denk ik daar gewoon op aangepast, om bij de gegeven specificaties voor een bepaalde uitvoering een gewenste luchtverplaatsing te bereiken.

Als ik de specs zo naast elkaar zet zou in mijn geval de kleinste (SPA 1200) meer dan voldoende zijn...
 

Mecânico

Actieve deelnemer
1 feb 2021
30
1
Ik heb even bij Metabo gekeken naar de verschillende afzuigers, maar het gaat zo te zien niet (uitsluitend) om vermogen. Ze hebben ook allemaal redelijk vergelijkbare luchtverplaatsingen - die niet evenredig lopen met het motorvermogen. Zo te zien gaat het echt om afzuigers voor verschillende toepassingen, met verschillende zakvolumes en filteroppervlakken (meer spaan per sessie afzuigen, minder vaak zakken vervangen bij 'zwaar' gebruik, grove spanen vs. fijner stof - dat soort dingen) - en de motorvermogens zijn denk ik daar gewoon op aangepast, om bij de gegeven specificaties voor een bepaalde uitvoering een gewenste luchtverplaatsing te bereiken.

Als ik de specs zo naast elkaar zet zou in mijn geval de kleinste (SPA 1200) meer dan voldoende zijn...
Maar een beetje meer onderdruk en meer debiet is toch per defenitie beter?
Je kan alleen niet de slangdiameter veel reduceren, en bij sommige apparaten kun je niet zo een dikke slang aansluiten.
 

Mecânico

Actieve deelnemer
1 feb 2021
30
1
Vandaag gekocht, hij lijkt me (nieuw) duurder omdat er geen plastic onderdelen aan zitten, maar metaal. Zo is de rotor van gietaluminium en het huis van 1.5 mm plaatstaal
Ik kan het nog niet echt testen, tot ik een slang heb (tips iemand?), Maar als ik een vlakke hand zaagsel onder de aanzuigbuis houd zuigt ie dat vanaf zo'n tien centimeter op. Ook moet ik nog zakken hebben.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Ik kan het nog niet echt testen, tot ik een slang heb (tips iemand?)
Ik heb toevallig zojuist een slang op het marktplein gezet...
 

Mecânico

Actieve deelnemer
1 feb 2021
30
1
Ik heb toevallig zojuist een slang op het marktplein gezet...
Da's voor de verandering eens niet aan de andere kant van t land.
Helaas heb ik 100mm aansluitingen, en om nu met verlopen te gaan werken, lijkt me ook niet ideaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.