Het is de basis waardoor we bijvoorbeeld ook met een gerust gevoel in een vliegtuig stappen.
Het is grappig dat je een vliegtuig aanhaalt. Je weet dat GEEN van die onderdelen 100% getest is? De maximale treksterktebepaling voor de certificering van die onderdelen is nl. destructief. Dus per definitie wordt daarbij maar 1 op zoveel 100% getest, en van de rest geloof je dan wel dat het goed is.
@GH1:
Nota bene in het filmpje van de productie zie je wat er gecontroleerd wordt, en hoe dat gedaan wordt. Ja, 100% van de aantallen wordt gecontroleerd. Of de eerste inch goed bepaald is, en de liniaal dus goed geslepen is. Maar bij een certificering ga je verder. Dan kijk je bijv. ook wat de afwijking van rest van de streepjes is, hoe recht de liniaal is, welke hoek er exact is op het 90 graden deel en op het 45 graden deel, etc. En als alle afwijkingen binnen een bepaalde marge liggen (meestal bepaald door een ISO standaard) krijgt het product een certificaat, met daarop in veel gevallen ook nog de afwijkingen volledig gespecificeerd.
Nu moeten we niet vergeten dat Starrett dit maakt voor de metaalbewerkers. Het is dus gemaakt voor een doelgroep die meer nauwkeurigheid nodig heeft dan wij als houtbewerker vereisen. Vandaar ook de geharde uitvoering: als je de gietijzeren uitvoering dagelijks intensief zou gebruiken in de staalbewerking dan zou het gereedschap te hard slijten.
Ze produceren dit gereedschap ook al vele tientallen jaren, en hebben dus jarenlang het proces kunnen verbeteren. En dat hebben ze ook gedaan, Starrett heeft niet voor niets een goede reputatie. Dit specifieke stuk gereedschap is bovendien niet bepaald hun meest nauwkeurige werk. Ze maken gereedschap waarbij nog een veel hogere nauwkeurigheid vereist is. Productietechnisch kunnen ze dus nogal wat.
Dit alles bij elkaar maakt dat we hier op dit forum heel, heel veel vertrouwen in dit product hebben. Of het nu gecertificeerd is of niet, en of de toleranties bij productie nu bekend zijn gemaakt of niet.
Zelf heb ik trouwens geen Starrett zoals ik al eerder aangaf. Ik zou de HBM ook niet hebben geretourneerd als deze niet haaks is. Het is eenvoudig zelf te controleren en ook te corrigeren. Dat belet me trouwens niet om een Starrett aan te raden. Zeker als je begint is het raadzaam goed meetgereedschap aan te schaffen. Met name de voordelige merken hebben nogal eens een maandagochtend exemplaar ertussen zitten. Als je niet weet hoe je vooraf je gereedschap kunt (of moet) controleren kun je kostbare verrassingen ontdekken. Zowel in tijd als materiaal.