Ik had het al over contragewichten, en dat heeft te maken met mijn werk. Ik ben brugwachter, en bedien ook hefbruggen.
Zo'n hefbrug heeft maar in 1 van de torens een lier zitten. Aan de kant van de lier zit een kabel verankerd die via loopwielen onderlangs het hefgedeelte (het 'val') wordt geleid en aan de andere kant bovenin de heftoren vastzit (de 'rechthoudkabel'). Er zijn ook hefbruggen met twee paar rechthoudkabels. De hefbruggen over de Gouwe kennen 1 paar rechthoudkabels. De lier trekt het contragewicht naar beneden. Doordat het val aan de lierzijde omhoog gaat komt de rechthoudkabel strak te staan en deze trekt via de loopwielen de andere kant evenveel omhoog.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hefbrug
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waddinxveense_hefbrug
Ik zou het zoeken in een paar ladegeleiders die voldoende kunnen uitschuiven. (wie zegt dat ladegelieders niet ook verticaal kunnen worden gemonteerd?) Met katrolletjes, je parakoord en een klein liertje ben je er al. Dat liertje zou je van een ruitenwissermotor of iets dergelijks kunnen maken. Eindschakelaars maken in beide uiterste standen, en paar relaistjes en twee krukknoppen en het geheel werkt 'semi-automatisch' en robuust.
Het is natuurlijk wel van belang dat dat parakoord niet rekt.
Groet, Karel
Zo'n hefbrug heeft maar in 1 van de torens een lier zitten. Aan de kant van de lier zit een kabel verankerd die via loopwielen onderlangs het hefgedeelte (het 'val') wordt geleid en aan de andere kant bovenin de heftoren vastzit (de 'rechthoudkabel'). Er zijn ook hefbruggen met twee paar rechthoudkabels. De hefbruggen over de Gouwe kennen 1 paar rechthoudkabels. De lier trekt het contragewicht naar beneden. Doordat het val aan de lierzijde omhoog gaat komt de rechthoudkabel strak te staan en deze trekt via de loopwielen de andere kant evenveel omhoog.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hefbrug
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waddinxveense_hefbrug
Ik zou het zoeken in een paar ladegeleiders die voldoende kunnen uitschuiven. (wie zegt dat ladegelieders niet ook verticaal kunnen worden gemonteerd?) Met katrolletjes, je parakoord en een klein liertje ben je er al. Dat liertje zou je van een ruitenwissermotor of iets dergelijks kunnen maken. Eindschakelaars maken in beide uiterste standen, en paar relaistjes en twee krukknoppen en het geheel werkt 'semi-automatisch' en robuust.
Het is natuurlijk wel van belang dat dat parakoord niet rekt.
Groet, Karel
Laatst bewerkt: