Tunneltjes in hout

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Ik heb een flinke stapel dunne eiken plankjes (4-6mm dik) van marktplaats binnengekregen, alleen bij het uitpakken zag ik al snel dat er in een paar plankjes enkele tunneltjes van een of andere houtvreter zitten.

Van de ~100 plankjes zijn er zo'n 5 waarbij ik na grondige inspectie van die gaatjes zie, zie onderstaande foto's

WhatsApp Image 2020-10-23 at 20.03.25 (1).jpeg

Deze gaatjes zijn zo'n 1.5mm doorsnee:
WhatsApp Image 2020-10-23 at 20.03.25 (2).jpeg

WhatsApp Image 2020-10-23 at 20.03.25 (3).jpeg

En deze zo'n 0.2mm doorsnee (moeilijk te meten;))
WhatsApp Image 2020-10-23 at 20.03.25.jpeg



Mijn vraag is wat de consequenties zijn voor wat ik nu met dit hout moet doen. Wordt dit een gegarandeerde plaag door al mijn hout?
Of valt dat mee? Moet ik misschien alleen de verdachte stukken weggooien/isoleren? Of moet ik het allemaal behandelen met een of ander goedje?

Een nota bene is wel dat ik niet echt een noemenswaardige houtvoorraad bezit in mijn berging, waarvan de waarde nog geen 150€ bij elkaar is, dus ik kan wellicht wat meer risico nemen dan iemand die voor duizenden euro's aan tropisch hardhout opgeslagen heeft. Verder is het een fietsenberging waar ook praktisch geen hout in de constructie gebruikt is en de buren hebben ook allemaal niks van hout staan.


Groetjes,
Bart
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-10-23 at 20.03.24 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2020-10-23 at 20.03.24 (1).jpeg
    78,9 KB · Weergaven: 16
  • WhatsApp Image 2020-10-23 at 20.03.24.jpeg
    WhatsApp Image 2020-10-23 at 20.03.24.jpeg
    91,8 KB · Weergaven: 18

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
voor zover mij bekend zijn de beestjes reeds uitgezwermd wanneer je nog enkel de vreetgangen ziet
als slechts 5 % van de plankjes beschadigd zijn, dan valt het nog mee
ik zou mezelf niet verzieken door de overige 95 % extra te gaan behandelen
daarbij veronderstel ik dat je die op de een of andere manier toch een oppervlaktebehandeling zal geven
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutNerveus

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Het is inderdaad veel voorkomend bij eiken. Geen zorgen. De beestjes zijn waarschijnlijk allang dood en je kan het hout gewoon gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutNerveus

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Mooi, dank voor jullie inzicht!

In dat geval deel ik ook graag de verkoper, mocht iemand anders ook interesse hebben in zulke plankjes:


Ik vind het mooi hout, goed recht en keurig geschaafd en nagenoeg geen noestjes of scheurtjes.

Mooi om kleine lampjes of verdelingen in kistjes mee te maken o.i.d, en voor 12,50 per ~35 plankjes ook beslist niet duur.

Heb geen aandelen hoor ;) maar vond het een vrij uitzonderlijke aanbieding.

Nogmaals dank voor de geruststelling!

Groetjes,
Bart
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven


Mocht je voor zekerheid willen gaan is perfacs een veelgebruikt behandelingsmiddel tegen dit soort houtworm. Wel smerig spul voor de gezondheid dus buiten behandelen en in een goed geventileerde ruimte laten drogen.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
En dan is er ook nog verschil of je hout in de oven of in de buitenlucht gedroogd is. De oven overleven de beestjes ook niet. Wil je het zekere voor het onzekere nemen dan kan je de paar planken apart houden van de andere. Maar zeer waarschijnlijk waarschijnlijk zijn de beestjes al dood of vertrokken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.