Firma B verkoopt dan ook geen druivenpitolie…En Zze hebben daar eerlijk gezegd niet over druivenpit olie gesproken terwijl ik dat hier voornamelijk lees .
Firma B verkoopt dan ook geen druivenpitolie…En Zze hebben daar eerlijk gezegd niet over druivenpit olie gesproken terwijl ik dat hier voornamelijk lees .
Nou, weinig, dat valt tegenwoordig ook wel tegen ;-)Ze kunnen niets verdienen aan druivenpitolie , dat ligt voor weinig bij de ah.
Ik heb nu al 3 lagen Danish oil erop zitten. Zou het iets uitmaken als ik nu alsnog een laag druivenpitolie erop smeer? Of zou dat niks toevoegen? Ik heb de planken wel nog heel licht opgeschuurd zodat ze weer mooi glad zijn.Ik zou op een snijplank niet met Danish oil in de weer gaan. 'Danish oil' is geen 'gedefinieerd' product, dus je weet absoluut niet wat er in zit. Meestal is het een mengsel van vernis en drogende olie. Persoonlijk heb ik geen probleem met 'gekookte lijnolie' op mijn snijplank (gekookte lijnolie is rauwe lijnolie met siccatief, en zeker als ik mijn eigen gekookte lijnolie gebruik weet ik precies wat er in zit), maar een ongedefinieerd product waarvan ik maar moet hopen dat het vernisdeel acceptabel is en er verder niks onverlets bij zit, zou ik niet op een snijplank smeren. Ik zou toch echt voor een drogende spijsolie (walnootolie, druivenpitolie) uit de supermarkt (of anderszins duidelijk geschikt voor consumptie) gaan.
Oké dank! Dan laat ik het zo. Ik zal de volgende keer alleen druivenpitolie gebruiken. Aangezien de Danish oil wel beschreven staat als “food safe” hoop ik dat we geen gevaar lopen en dat we de planken zonder zorgen kunnen gebruiken.Nee, met 3 lagen 'danish oil' heb je de facto een afwerklaag op het hout aangebracht (of er _net_ in) en heb je het hout dus (min of meer) afgesloten; het gaat geen olie meer opnemen, althans niet in een mate waarin dat zinvol is. Als je hierop druivenpitolie aanbrengt is dat - volgens mij - een laag die er gewoon opligt en eenvoudig afspoelt of weggeveegd wordt. Als je het als barriere tussen de danish oil afwerking en voedsel zou willen gebruiken zou je het voor elke sessie opnieuw moeten aanbrengen ;-)
Is de olie eenmaal 'uitgehard' dan kun je enkel met oplosmiddelen stoffen eruit halen die eventueel in je voedsel terecht zouden kunnen komen. Dat gaat dus niet gebeuren.Oké dank! Dan laat ik het zo. Ik zal de volgende keer alleen druivenpitolie gebruiken. Aangezien de Danish oil wel beschreven staat als “food safe” hoop ik dat we geen gevaar lopen en dat we de planken zonder zorgen kunnen gebruiken.