Tuintafel; ontwerp, houtsoort, kosten. Ideeën?

Athelas

Nieuw lid
2 nov 2019
14
2
Robinia is zoals Fons zegt erg hard. Je moet alles goed voorboren en goede kwaliteit schroeven gebruiken. Ik ben nu een tuinstoel in robinia (acacia) aan het maken en gebruik inox schroeven A2 met boorkop die ik nog extra inwax.

Ceder blijft ook mooi in weer en wind als je het regelmatig inolied. Ik heb het wel nog niet gezien voor een tuintafel. Eerder als gevelbekleding.

Groetjes Petra.
Op YouTube is Matt Estlea momenteel bezig met een serie om een tuintafel van red cedar te maken, zie
groet,

Paul
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula en PetraD

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Als "topic starter" ben ik lange tijd niet actief geweest, maar ik zal dit draadje (dat ook zonder mij mooie bijdragen had) eens updaten. Eerst maar 's het resultaat:

51281727012_2f7595fb8c.jpg


Inderdaad, een metalen tafel met houten blad! Het werd me echt te prijzig om een hele tafel te maken, en ondertussen zag ik het ook qua hoeveelheid tijd niet meer helemaal zitten. Ik was dus al op zoek naar een tafel op Marktplaats, en toen vond ik deze tafel, gratis op te halen.
Het blad was enorm verweerd, wel houten (hardhout) latjes, maar gespleten, en deels rot, verfresten tussen de plankjes in --> niet de moeite waard om te herstellen.

Om er toch een leuk hobbyprojectje van te maken heb ik de nieuwe latjes zelf gemaakt:

Eerst Robinia gehaald bij Drentse Fijnhout. Wat een bult hout hebben ze daar:
51281726952_0c41309179.jpg


Daarna 50mm plank in balken gezaagd:

51281714412_55ff70ac11.jpg


En de balken weer naar plankjes:

51282633568_23bdf61a7f.jpg


Alles geschaafd, en op het laatst met de schraper erover. Heb zelf een "chamfer" schaafje gemaakt om alle kanten te breken. Beide gereedschappen maakten mooie krullen:

51281714187_26f22e5076.jpg


Alle plankjes vervolgens eerst in de impregneerolie, en daarna hardhoutolie gezet, en een mooi eindresultaat.Je ziet nu alleen wel goed dat ik ook nog wat met de tuinstoelen moet ;)

51283481900_c2c7d2ff09.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.