Als "topic starter" ben ik lange tijd niet actief geweest, maar ik zal dit draadje (dat ook zonder mij mooie bijdragen had) eens updaten. Eerst maar 's het resultaat:
Inderdaad, een metalen tafel met houten blad! Het werd me echt te prijzig om een hele tafel te maken, en ondertussen zag ik het ook qua hoeveelheid tijd niet meer helemaal zitten. Ik was dus al op zoek naar een tafel op Marktplaats, en toen vond ik deze tafel, gratis op te halen.
Het blad was enorm verweerd, wel houten (hardhout) latjes, maar gespleten, en deels rot, verfresten tussen de plankjes in --> niet de moeite waard om te herstellen.
Om er toch een leuk hobbyprojectje van te maken heb ik de nieuwe latjes zelf gemaakt:
Eerst Robinia gehaald bij Drentse Fijnhout. Wat een bult hout hebben ze daar:
Daarna 50mm plank in balken gezaagd:
En de balken weer naar plankjes:
Alles geschaafd, en op het laatst met de schraper erover. Heb zelf een "chamfer" schaafje gemaakt om alle kanten te breken. Beide gereedschappen maakten mooie krullen:
Alle plankjes vervolgens eerst in de impregneerolie, en daarna hardhoutolie gezet, en een mooi eindresultaat.Je ziet nu alleen wel goed dat ik ook nog wat met de tuinstoelen moet