Over het maken van het kozijn had ik
elders al het een en ander geschreven. Het bestaat uit twee balken mahonie op elkaar gelijmd, zowel voor de regel als voor de stijlen. De reden is dat de muuropening een ingebouwde aanslag heeft, enfin, een plaatje laat dat beter zien. Door het zo op te bouwen kon ik met standaarddiktes mahonie uit de voeten en hoefde ik maar vijf sponningen te maken.
Verlijmen (goh, handig die schraagjes) van de regel...
en het hele kozijn nadat het verlijmd is. Om het netjes haaks te houden had ik een lat tussen de stijlen gespijkerd en nog een diagonale van de regel naar elk van de stijlen. Ik had het in het blunder-topic ook al gezegd, maar check voor je begint niet alleen of het kozijn zó past, maar ook of je alle draaien kan maken die je naderhand nodig hebt. Pythagoras is not your friend here… En na dit verlijmen trad de winterslaap in voor dit project.
Van het plaatsen heb ik weinig foto's. Eerst werd de oude poort eruit gesloopt en de muuropening netjes gemaakt zodat de sponning paste. Kozijn aan de sponningkant goed in de menie gezet. En nadat de menie droog was de deuren er even tijdelijk ingezet voor de nacht. Door de een of andere vage meetfout kwam ik toch een halve centimeter ruimte tekort, dus vandaar dat ze niet helemaal sluiten.
De dag erop de halve centimeter van de linkerdeur afgeschaafd en de scharnieren in het kozijn afgetekend en uitgehakt. Die deuren afhangen gaat overigens prima in je eentje met behulp van een paar wiggen om de deur op hoogte te brengen en te stellen.
En dan nog twee dagen lekker met verf kliederen, en toen was het klaar. Ben er best blij mee. Het enige wat nog moet gebeuren is het afsmeren van de zijkanten van de muuropening. Voor de rest vind ik het net een boerenerfje zo, en dat terwijl ik midden in de stad woon
Zou ik het een volgende keer weer zo doen? Nou… het allerbelangrijkste wat ik heb geleerd is dat je vóór je begint precies moet weten hoe de muuropening eruit ziet. Dat er een aanslag in zat was een onaangename verrassing waardoor ik het kozijn opnieuw moest maken. Ik ben wel blij dat ik erachter kwam voor ik de oude deuren eruit had. Verder is de constructie nu erg zwaar. Ik weet niet of ik volgende keer weer voor een volledig frame met pen en gat zou gaan, of dat ik de stijlen zou weglaten. Maar voor de rest: ja! Het is een leuke klus geweest. Zwaar af en toe omdat ik (bijna) alles met de hand gedaan heb, beginnend met schaaldelen, maar ik ben wel blij met het resultaat. En ik heb een hoop geleerd!
- - - Updated - - -
Een vraagje: Is blauw de beste grond voor monument groen, of ben je van plan verandert?
De verfhandelaar raadde mij aan om een iets donkerder kleur te nemen omdat het groen daar beter op dekt. Hij noemde het grijs, maar ik vind het ook lichtblauw

Geen lelijke kleur overigens!