Tuinpoort

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
389
37
Heist o/d Berg
Ik bedoel : het kader wordt gemaakt van 36 x 100 , dat hout heb ik al . 2 stijlen , onderaan wordt de dorpel met pen en gat in de stijlen gewerkt, middenregel hetzelfde , en de bovenste regel over de stijlen. Twee planken met de verticale latten ertussen is niet meer mogelijk: ik heb de verticale latten al plusminus op maat gezaagd......
Eens een weg ingeslagen moet je vooruit, ook al is het een kronkelend hobbelbaantje . Ik heb het mezelf weeral niet gemakkelijk gemaakt.
gr,
Danny

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
389
37
Heist o/d Berg
We zijn een stuk verder, de kader is bijna klaar,, de pennen gemaakt 1000029459 (1) opstelling2.jpg1000029464 detail opstelling.jpg1000029473 kader.jpgpen.jpg
Boven en onder heb ik gaten gefreesd waar een smalle pen inpast. Op de foto hieronder zie je dat in de bovenste regel de gaten even groot als de plank gefreesd zijn en dan nog een kleiner voor een losse pen. De bedoeling is ( ik heb een proefopstelling gemaakt ) om de kader in mekaar te lijmen en de planken er later in te plaatsen. Onderaan is er een kleine pen van 15 mm en bovenaan en groter gat voor de plank en een dieper klein gat waar de kleine pen ( hier 50 mm) inkomt . Dus de plank met losse pen helemaal in het bovenste gat steken en dan 1,5 cm laten zakken met de pen in het onderste gat. Het maken was niet eenvoudig , maar het uitleggen is nog moeilijker.1000029463 opstelling.jpg
Het geheel zit zonder lijm stevig vastgeklemd in elkaar. Nu is de vraag of ik in de pen en gatverbinding onderaan - op de foto hierboven - lijm moet aanbrengen om het waterdicht te maken. Klemmen gaat niet, de regels zijn dan al gelijmd.
gr,
Danny

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en John1969

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
630
305
Almen aan zee
Ziet er strak en netjes uit!
Denk wel dat het ttoch kwetsbaar is voor vocht op de onderkant van de planken / waar de pennen in de regels steken. Water wil in de naad daartussen kruipen.
Lijmen kan, maar nogbelangrijker is denk ik dat je ook de naden zo sluit dat er geen water meer in kan.
Er zijn vast moderne spullen voor (kit e.d.), een ouderwetse manier is met houtmastiek,
mengsel van hars en was (en evtt zaagsel)
Dit wordt warm in de verbinding gegoten of gestopt, en het stolt dan tot een taai, waterdicht geheel dat meebeweegt met het hout.
Maar zoals gezegd daar zijn vast ook moderne middeltjes voor.
Ben ook benieuwd naar andere suggesties.

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
389
37
Heist o/d Berg
@ MarcelvdW , ik dacht ook al dat de onderste gaten vochtgevoelig zijn. Volkitten en dan de pen erin schuiven lijkt me het beste.
@Zvh , de werkbank is waar de kader tegenstaat, dat ander gevaarte is een rijdende hulptafel , met lades ( met rommel in natuurlijk ) en het bovendeel is met balkjes , dat is gemakkelijk om sommige stukken vast te klemmen. Soms leg ik er een multiplex op en is het gewoon een laag tafeltje op wielen.
gr,
Danny

• Leuk
Waarderingen: AvdLinden

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.