Tuinpoort

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
385
34
Heist o/d Berg
Beste medeforummers , ik ga een kleine ( 115 b x 160h ) tuinpoort maken. De poort maak ik met met pen en gatverbinding , de bovenste regel over de stijlen laten vallen om geen kops hout bloot te stellen aan het weer. Eerst dacht ik om planken ( 8 cm breed ) met een spatie van 1 cm gewoon op de kader te schroeven/spijkeren en schoren te zetten. Nu vind ik het echter mooier om de planken in te sluiten in de kader, groef onder en boven van 18 mm, en de planken fixeren met een deuvel of één RVS schroef van onderuit of zoiets. Misschien nog met een tussenregel. Komt natuurlijk het probleem van inwatering in de dorpel/onderste regel. Zou het voldoende helpen om tussen de planken onderaan telkens een gat te boren zodanig dat het water wegkan ?
gr,
Danny

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
385
34
Heist o/d Berg
Nogal moeilijk , ik heb iets gevonden op internet dat een beetje in de buurt komt. Een echte tekening heb ik niet, meestal groeit zoiets terwijl ik er aan werk....wat niet altijd bevorderlijk is voor de goede gang van zaken. Dus ongeveer zoals het plaatje , maar dan met kieren tussen de planken, waarschijnlijk een regel op halve hoogte en de bovenste regel over de stijlen.100047354-cordoba-enkele-poort-padoek poort 3.jpg100047319-poort_oxford_1 poort.jpg100047320-oxford-dubbel-den-open-1401 poort 2.jpg

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
597
290
Almen aan zee
Oké zo snap ik 'm beter.

Wil je de groef tussen de regels open laten, dan zeker een afwateringsgat boren.

Wat ook kan helpen is bovenkant regels wat afschuinen zodat water eraf loopt.

Wat voor hout wil je gebruiken, en doe je er nog een afwerking op?

(en er zijn vast meer ervaringsdeskundigen hier ;-)

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.851
3.216
Klein-Brabant, Vlaanderen
de 2 bovenste foto's zijn hard hout
daar is de opbouw niet van belang
maar het zal wat kosten

onderste lijkt mij behandeld grenen of vuren én net geplaatst
dus nog mooi
het inwerken in de onderregel wordt hier de zwakste plek
aangekochte deuvels zijn meestal beuk
dat kan niet tegen vocht

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
385
34
Heist o/d Berg
Dank om mee te denken, het hout ( eik) heb ik al, dat heb ik mee gebracht van de zagerij in de Ardennen waar ik tuinbielzen en planken voor een afsluiting kocht. Deuvels kan ik zelf maken, in verschillende maten.
Afschuinen van de regels ga ik zeker doen, en ik denk dat telkens een gat boren tussen de planken er wel voor gaat zorgen dat het water weg kan , gaten van 12 mm naast elke plank moet lukken. Het geheel wordt afgewerkt met lijnolie van de Cokerije, daar heb ik nog een paar liter van staan. De afsluiting die ik aan het maken ben gaat ook in de lijnolie. In theorie zou het moeten werken , misschien heeft er iemand zoiets al in praktijk gebracht ?
gr,
Danny

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.845
1.198
‘s-Hertogenbosch
Waarom niet de dorpels van de poort plankdikte aan de plankzijde verjongen en hier de planken tussen de stijlen schroeven met RvS schroeven.
Bovenkant afdekken met een overzetregel die weerszijdig afgeschuind is

Groetjes John

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
385
34
Heist o/d Berg
Dat begrijp ik niet helemaal, de ( verticale) planken komen in een doorlopende groef in het midden van de dorpel, niet zoals op de bovenste foto waar de planken -volgens wat ik kan zien - ook met pen en gat in de dorpel vaststaan.

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
385
34
Heist o/d Berg
Tussen elke plank is er dus een opening in de dorpel , en in die opening wil ik een gat boren zodanig dat het regenwater er kan uitlopen. Wel wat werk natuurlijk, maar we zijn met pensioen hé.
gr,
Danny

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.516
874
Die onderste poort is m.i. veel te breed om zonder schoor haaks te blijven, tenzij er na de foto alsnog steunwielen zijn geplaatst.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.851
3.216
Dat begrijp ik niet helemaal, de ( verticale) planken komen in een doorlopende groef in het midden van de dorpel, niet zoals op de bovenste foto waar de planken -volgens wat ik kan zien - ook met pen en gat in de dorpel vaststaan.
als je een doorlopende groef maakt, kan je even goed de vertikale planken tussen 2 planken knellen
hou je daarbij een tussenafstand, dan heb je direct de uitloopgaten
kan je een horizontale doorsnede tekenen van hoe jij het ziet ?

• Leuk
Waarderingen: wijn en Petrolhead

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
385
34
Heist o/d Berg
Hier heb ik een tekeningetje gemaakt om één en ander te verduidelijken, en dwarsdoorsnede en een frontaanzicht van de dorpel. 1000028954 tekening.jpgtekening poort 1.jpg
In de doorsnede heb ik de afwateringsgaten niet getekend, hat gat wordt tussen elke plank geboord.
De afmetingen moeten nog aangepast worden naargelang het schaven , 42 mm dik , maar sommige stukken zijn nogal krom, ik hoop dat ik 36 mm overhoud.
Ik denk ook langs de onderkant van de dorpel en groef te frezen, dan is het boorgat gemakkelijker te maken ;
gr,
Danny

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.851
3.216
een boorgat naast de planken gaat als afvoer dienen wanneer de gaten van de planken overlopen
dat gaat zelf lang nat blijven, waardoor dit een zwakke plek wordt
de gleuf waarin je de planken zet, gaat lang vochtig blijven
en de planken kunnen er in verschuiven
je kan dit met hout duurzaamheidsklasse I maken
ga je voor den, dan herbegin je na een paar jaar
hier onder het ontwerp van een onderregel die ik ooit gemaakt heb
de latten waren breder dan die 10 mm in het midden, en zaten met pen&gat in de regels
het principe blijft altijd hetzelfde: water moet een afschot hebben en mag vertikaal gezien zo weinig mogelijk in kunnen sijpelen

1785175957480.png

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
385
34
Heist o/d Berg
Mooie tekening ZvH, dat zou ik ook nog eens moeten leren...
Ja , de juiste afmetingen worden na het schaven en vandikte bepaald, zowel voor de kader als voor de planken.
Als ik onderin met pen en gat werk kan er zich water ophopen in het gat, daarom wil ik een doorlopende groef frezen en tusen elke plank een gat boren. Er zal hoe dan ook altijd een beetje water blijven staan.De planken zou ik vastzetten door langs de onderkant van de dorpel in elke plank 1 RVS houtschroef te zetten. Desnoods frees ik langs de onderzijde van de dorpel ook een groef, dan zijn de boorgaten minder lang en kan ik ook kortere vijzen gebruiken om de planken op hun plaats te houden .
Aan de bovenkant kan ik ofwel een schroef ofwel een deuvel steken. En een gaatje in de plank natuurlijk.
Alles in eikenhout, en ik hoop dat het onze tijd nog duurt. Nu hangt er toch al 12 jaar een - krom getrokken - eikenpoortje met gewoon wat latten op dwarslatten genageld.
Ik houd jullie op de hoogte , nu is het nog zagen en schaven, maar als ik aan het samenstellen begin zal ik wat foto's plaatsen.
gr,
Danny

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.