Tuinpoort

jonasm

Nieuw lid
17 nov 2020
18
1
Hallo

Ik wil graag een tuinpoort maken van 150cm breed en 155cm hoog. Aangezien ik vooral met meubelplaat werk, en niet zo heel veel ervaring heb met massief hout, kom ik hier graag wat advies/ervaringen opzoeken.

Ik zie 2 opties:
  • werken met een ijzeren frame en dit gaan bekleden met planchetten:

Ik zag op de website van Gadero dit ijzeren deurframe: Ijzeren deurframe met slotkast 150 cm breed staal poort frame

Houtsoort: ik overweeg te werken met Afrormosia planchetten. Dit wordt dan vastgezet met zelftappende schroeven. Afstand tussen de planchetten wordt op 1-2mm gehouden zodat het hout kan leven.

Mijn vraag: heeft er hier iemand ervaring mee? Is deze structuur sterk genoeg? Gaat het hout niet kromtrekken?

Pro: makkelijk zelf te maken, makkelijke oplossing voor slot

• werken met een houten frame:

Dit is moeilijker zelf te maken aangezien ik weinig ervaring heb met pen-gat-verbindingen en gaten frezen voor slot

Graag jullie ervaring!
Alvast bedankt.
Mvg,
Jonas

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.049
2.228
Klein-Brabant, Vlaanderen
wanneer je weinig ervaring met pen&gat hebt, zou ik voor dat ijzeren kader kiezen
dat kader gaat niet scheef trekken
de planchetten wel
hoe breder, hoe meer kans
werk ze met tand&groef in mekaar
en zet ze maar op 1 breedte vast
zet je ze zowel links als rechts vast, dan gaan ze zich bij het uitzetten/krimpen loswrikken
waardoor ze aan de schroeven barsten

• Leuk
Waarderingen: jonasm

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
247
129
Ik heb toevallig een paar weken geleden ook een poort/deur gemaakt.
Deze van geschaafd douglas en de verbindingen heb ik gemaakt met behulp van een deuvel-mal.
De hele deur daarna verlijmd met behulp van watervaste houtlijm (D4).

2.jpg1.jpg

Helaas heb ik niet heel veel foto's van het process, maar het was goed te doen imho. Dit was de eerste deur die ik gemaakt heb, en het frame bleef beter recht dan ik had verwacht.

• Leuk
Waarderingen: jonasm en ZotVanHout

jonasm

Nieuw lid
17 nov 2020
18
1
netjes
jouw deur is rond de 100 cm breed + rond de 200 cm hoog, vermoed ik + beschut geplaatst
de draadjestarter gaat er een plaatsen van 150 cm breed en 155 cm hoog + niet beschut

Dit maakt dat ik geen deuvels kan gebruiken? Alsnog deuvels kan gebruiken is mij probleem direct opgelost, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat niet wordt aangeraden voor buiten…

wanneer je weinig ervaring met pen&gat hebt, zou ik voor dat ijzeren kader kiezen
dat kader gaat niet scheef trekken
de planchetten wel
hoe breder, hoe meer kans
werk ze met tand&groef in mekaar
en zet ze maar op 1 breedte vast
zet je ze zowel links als rechts vast, dan gaan ze zich bij het uitzetten/krimpen loswrikken
waardoor ze aan de schroeven barsten

Wat bedoel je met maar op 1 breedte vast zetten? Ik was van plan om de planchetten verticaal te plaatsen. Dus 1 schroef boven en 1 onderaan?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.049
2.228
Dit maakt dat ik geen deuvels kan gebruiken? Alsnog deuvels kan gebruiken is mij probleem direct opgelost, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat niet wordt aangeraden voor buiten…
het gebruik van deuvels gaat hand in hand met het gebruik van het overige hout
met eik kan je eiken deuvels gebruiken
zet je daar buiten beuken deuvels in, dan heb je nog een paar jaren te gaan

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.049
2.228
Wat bedoel je met maar op 1 breedte vast zetten? Ik was van plan om de planchetten verticaal te plaatsen. Dus 1 schroef boven en 1 onderaan?
in de tijd toen ik nog niet zelf mijn deuren maakte, heeft de schrijnwerker - nochtans een befaamde deurenmaker - de planchetten uit oregon kroon in mijn buitendeur links + rechts (breedte dwars op de lengterichting) vastgeschoten
de nagels hebben de planchetten op hun plaats gehouden
tussen de nagels zijn ze gebarsten
een beginnersfout
maar de kerel was geen beginner :poop:

jonasm

Nieuw lid
17 nov 2020
18
1
in de tijd toen ik nog niet zelf mijn deuren maakte, heeft de schrijnwerker - nochtans een befaamde deurenmaker - de planchetten uit oregon kroon in mijn buitendeur links + rechts (breedte dwars op de lengterichting) vastgeschoten
de nagels hebben de planchetten op hun plaats gehouden
tussen de nagels zijn ze gebarsten
een beginnersfout
maar de kerel was geen beginner :poop:
Ik begrijp het nog steeds niet. Jouw planchetten waren dan horizontaal gemonteerd?

jonasm

Nieuw lid
17 nov 2020
18
1
de planchetten hebben een tand- & een groefkant
de brave man heeft zowel aan de tand- als aan de groefkant er een nagel(tje) door geschoten
Ok, maar als ik een metalen kader gebruik, moet ik schroeven. Waar moet er dan geschroefd worden en hoeveel schroeven per planchet?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.049
2.228
ik zou langs de kant van de groef een schroef zetten, omdat ik verwacht dat de tandkant meer de neiging tot opbollen zal hebben
je kan ook met de richting van de groeiringen rekening houden
hout bolt tegengesteld aan de groeiringen op
zorg er dus voor dat de kant van het hart van de boom van het kader weg ligt
hoe breder de planchetten, hoe meer ze krommen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.